Om man vill ha stoet ext.-bedömt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
N

NiitSirK

Jag har ett 6-årigt halkvblodssto som jag väldigt gärna skulle vilja ha en exteriör-bedömning på, dels för att det skulle vara en kul grej, men mest för att jag gärna vill ta föl på henne senare i livet.
Så att hingsten ev. (förhoppningsvis) kan komplettera eventuella svagheter hos stoet, tänkte jag...

Vart kan man få henne bedömd?? Kan man åka till någon fölpremiering utan föl?? Eller annan premiering?? :confused: :D .
Och vart tar jag reda på vart det kommer att vara en sådan utsällning/premiering?? :confused: :angel: :D .

:banana: :bump: :banana:

Sv: Om man vill ha stoet ext.-bedömt?

Jag är inte riktigt säker, men kan du inte åka på sommarpremiering???
Eller är det bara för ston som ska stamboksföras??

Häromkring har vi varje höst en utställning för alla raser, en sådan skulle du kunna vara med på, då får du en exteriörbedömning. Och då menar jag alla raser, sist var det tom med travare och korsningsponnyer!

Sommarpremiering tror jag att hushållningssällskapet och den lokala hästavelsföreningen håller i.

Annars får du komme hit, bortåt Västergötland nästa höst, brukar vara september... så kan du visa henne på vår öppna utställning.

Häls. Embla

Sv: Om man vill ha stoet ext.-bedömt?

På sommarpremiering brukar man bara kunna visa ett- och tvååringa ston. Annars måste de ha föl vid sidan och då får man inga poäng utan bara omdömen.
Embla Ask nämner öppen premiering vilket jag inte vet något om alls.
Men ett tips är annars att kolla med någon exteriördomare (se Görels tips) och fråga om denne inte kan komma ut till dig mot någon slant och titta på hästen. Eller känner du någon duktig uppfödare av halvblod?

Liknande trådar

Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·
Avel Nån som vet om man kan man ringa någonstans för att få opartisk avelsrådgivning? gäller halvblod.. Som helt nybörjare vill man ju...
Svar
7
· Visningar
1 082
Senast: ameo
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 253
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18