om man vill ge blötfoder som komplement..

Nominous

Trådstartare
jag satt och funderade här ett tag nu.. jag kikade runt på lite foder och jämförde analyserna.

jag ger mina hundar klass som komplement till torrfodret några dagar i veckan.

en fundering som jag har - tex blötfoder har näringsvärdena råprotein 11% och fett 6% som blött, omräknat till torrfoder motsvarar det råprotein 31% och fett 17%. hur komemr detta sig? är det för att torrfoder är "lättare" och vattnet utvunnet? så det blir mer koncentrerat? fast måste de inte äta betydligt mycket mer blötfoder då för att motsvara torrfodret?
nån som kan förklara?

sen en till tanke som slog mig. blötfoder är ju såå populärt nu för att det är naturligare för hunden att äta. av en slump så gled jag in på en fodersida och såg konservfoder. dem känns väldigt "ute" nu och det är nåt som jag aldrig gett mina hundar iafl. jag har känslan över att det är dåligt att ge konservfoder.

men när jag tittar på den för nyfikenhetens skull så har de samma näringsvärden som t ex klass.
så varför är det dåligt att ge konservfoder? vad är det i dem som inte är bra att ge och varför klarar sig en hund på klass men inte konservfoder?

har konservfoder oförtjänt dåligt rykte eller är det ett befogat rykte? :D

släng in era erfarenheter och vad nu tycker. jag sitter mest och funderar. ;)

Sv: om man vill ge blötfoder som komplement..

klass är ju vad jag tror mera riktigt kött, medans konservfoder är en salig massa av olika saker...men det sögs ju att konservfoder för hund ofta är bättre mat än färdigmat för folk :angel:

Man kan nog knappast beskylla blötmat som Bozita att vara dålig mat iaf. Det finns fler sorter med bra innehåll. Största problemet är väl priset. Svårt att ekonomiskt göda något annat än en liten hund på sådan mat.

klass är ju vad jag tror mera riktigt kött, medans konservfoder är en salig massa av olika saker...men det sögs ju att konservfoder för hund ofta är bättre mat än färdigmat för folk :angel:

men om de innehåller följande
Innehåll: Kött och köttbiprodukter (kyckling minst 4%, kalkon minst 4%), mineraler, socker.

vad kan de mer innehålla då?? vad är det som kan vara "dåligt"?

Man kan nog knappast beskylla blötmat som Bozita att vara dålig mat iaf. Det finns fler sorter med bra innehåll. Största problemet är väl priset. Svårt att ekonomiskt göda något annat än en liten hund på sådan mat.

vilka sorter är det du anser är bra då?
men är de nå dyrare än vanligt färskfoder egentligen? vad kostar en burk med konservfoder på 1kg? brukar inte den ligga runt 20lappen? tex klass kostar ju 17.50 för 500gram. så om de innehåller ungefär samma men i olika form

konserv
Näringsvärde: Protein 10%, fett 7%, kolhydrater (NFE) 6%, växttråd 1%, mineraler (aska) 2% (därav kalcium 0,4% och fosfor 0,3%), vatten 74%.

Omsättbar energi 485 kJ/100 g.

färskfoder
Råprotein 11%, Fett 6%, Kolhydrater 11%, Växttråd 1%, Mineralämne 3% därav kalcium 0,3% och fosfor 0,3%.

Omsättbar energi 575kJ/100gr.

fast om jag ska vara ärlig så känns ju färskfoder bättre och "fräschare" - men det jag undrar är varför man aldrig nämner konservfoder när folk har problem med hundar som inte kan eller vill äta torrfoder. :) för det verkar ju inte vara dyrare än färskfoder över lag.

har konservfoder oförtjänt dåligt rykte

Så tror jag faktiskt att det är.

När torrfodrena var nya så gjordes det så himla mycket reklam om dem, det var smidigt, fräschare, lättare att bära hem (inte en massa vatten) osv osv.

Mina hundar får torrfoder och färskfoder men jag ska nog börja kika lite på konservfodrena oxå.

Har börjat ge mina katter en hel del konserv nu efter att ha gett dem bara torrfoder i många år och nog tusan känns det mera naturligt att ge dem blötmat. Och så innehåller de oftast mycket mera animalier.

himla intressant tråd :laugh:

har själv ingen möjlighet att ha färskfoder hemma pågrund av att det ska frysas. Jag vet att jag har tittat på vissa burkfoder och reagerat på att det är socker i. Eftersom min hund redan har tandproblem känns det inte rätt att ge han nåt med socker. Men det kan är så lite att det kvittar :confused:

Hade varit jätteintressant om det fanns några burkfoder som faktiskt var bra. Åtminstone som komplement till torrfoder

Så tror jag faktiskt att det är.

När torrfodrena var nya så gjordes det så himla mycket reklam om dem, det var smidigt, fräschare, lättare att bära hem (inte en massa vatten) osv osv.

Mina hundar får torrfoder och färskfoder men jag ska nog börja kika lite på konservfodrena oxå.

Har börjat ge mina katter en hel del konserv nu efter att ha gett dem bara torrfoder i många år och nog tusan känns det mera naturligt att ge dem blötmat. Och så innehåller de oftast mycket mera animalier.

ja jag förstår faktiskt inte heller varför de har dåligt rykte. de var därför jag startade tråden i förhoppningen att någon kunde bekräfta eller spräcka påståendet :D

de jag har hittat innehåller inte ens någe spannmål vilket känns ganska bra. bara animaliska produkter.

himla intressant tråd :laugh:

har själv ingen möjlighet att ha färskfoder hemma pågrund av att det ska frysas. Jag vet att jag har tittat på vissa burkfoder och reagerat på att det är socker i. Eftersom min hund redan har tandproblem känns det inte rätt att ge han nåt med socker. Men det kan är så lite att det kvittar :confused:

Hade varit jätteintressant om det fanns några burkfoder som faktiskt var bra. Åtminstone som komplement till torrfoder

jo jag har osckså sett att de innehåller socker. frågan är ju då egentligen hur mycket?? om det är sockret höjer energin och därför ser de okej ut fast de egentligen inte innehåller så mycket nyttigt.jag vet inte :confused:

om man jämför med annat blötfoder som innehåller tex betmassa så står det att den är sockerfri. men hur kan betmassa vara sockerfri när betorna är just socker. det har jag funderat på ett tag nu.. jag tycker det känns som att sälja skinka utan kött. :cool:

Det är väl främst Bozita och Nature's Harvest jag tänker på när jag tänker på bra burkmat för hundar. Nature's Harvest har väl ett kilopris på ca 40 kr. Bozita kommer vet jag inte exakt pris för hundmaten men för kattmaten betalar jag ca 30 kr/kg.

Vad gäller socker i burkmat så handlar det i 99 fall av 100 om sockerkulör och då är det försvinnande små mängder. 0,1-0,2% kanske.

jaha det är inte mer socker än så. då är det ju överkommligt ;) ska kika lite på dem två som du tipsat om och se vad det är.

men om man tittar på de sämre mäsrkena på konservfoder - hur är dem? är det samma som att jämföra tex RC och doggy?

och vad är det i dom dåliga som faktiskt är dåligt :confused: man har ju förstått att en massa spannmål är dåligt, men mer?

jaha det är inte mer socker än så. då är det ju överkommligt ;) ska kika lite på dem två som du tipsat om och se vad det är.

men om man tittar på de sämre mäsrkena på konservfoder - hur är dem? är det samma som att jämföra tex RC och doggy?

Jag har ärligt talat inte kollat runt så mycket på hundsidan, men jag misstänker att det är lite samma sak som på kattsidan. I billigare foder ersätts väl kött i större grad av köttbiprodukter (som jag personligen inte har något emot) och då kan smältbarheten påverkas (bli lägre). I normala fall inget problem, men det kan vara problematiskt för lite känsligare magar. Sedan innehåller en del burkmat betydligt mer spannmål än vad som är nödvändigt. I torrfoder behövs ju stärkelsen av tekniska skäl, men i burkmat handlar det mer om utfyllnad.

men den billiga blötmaten jag hittat innehåller inga spannmålsprodukter. den som jag visade innehållet på ovan. den kostar typ ingeting och jag tycker den verkar rätt bra. samma näringsvärden som klass typ och inget spannmål. vad är det i den som kan tänkas vara dåligt? :confused:

men den billiga blötmaten jag hittat innehåller inga spannmålsprodukter. den som jag visade innehållet på ovan. den kostar typ ingeting och jag tycker den verkar rätt bra. samma näringsvärden som klass typ och inget spannmål. vad är det i den som kan tänkas vara dåligt? :confused:

Det som skulle kunna vara "dåligt" är köttbiprodukterna. De brukar ha lägre smältbarhet än kött, men det är i övrigt inget fel köttbiprodukter. Inte alltid en höjdare för känsliga magar, men funkar ofta bra på stabila magar.

om man jämför med annat blötfoder som innehåller tex betmassa så står det att den är sockerfri. men hur kan betmassa vara sockerfri när betorna är just socker.

Betmassan är väl det som blir över när man utvunnit sockret. Fibrer och utfyllnad?

Betmassan är väl det som blir över när man utvunnit sockret. Fibrer och utfyllnad?

okej, så om man tänker betfor till häst så lämnar mna kvar sockret i betorna? för dem innehåller ju bara socker.

hur menar du då?? att de blir billigare om du köper fler? vilken sort köper du? :)

Jag har klass bas, och jag köper tio kg för 195 kronor, men har hört att man också kan köpa en prova på korv, men att den då har dyrare kilopris.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag funderar på hur jag ska göra med mina, Nike är lite smal och Nessie skulle kunna gå ner lite. Ingen av mina hundar är matvrak just...
Svar
17
· Visningar
1 089
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Jag misstänker att det är en foderfråga, men hunden ska genomgås utav vetrinär inom en snar framtid oavsett. Har en omplacerings hund...
2
Svar
22
· Visningar
4 866
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V