Om man ska satsa på EN vagn.......

Lill76

Trådstartare
vilken rekomenderar ni då? En gigg eller en maratonvagn? Vi har 2 yngre hästar (ska inte köra par) och ska inte tävla än på några år ( om det nångång blir aktuellt) Nu har vi en "uppbyggd" rockard, men jag vill hemskt gärna ha en annan. En gigg är ju lättare men hur är stabiliteten om man kör ute på grusvägarna? Är det kanske en maratonvagn man ska försöka få tag i, så man har en riktigt stabil och bra vagn? Synpunkter tack!!
PS har ni några bra tips på hur man får råd med en maratonvagn kan ni gärna dela med er av dom...... :D :D

Sv: Om man ska satsa på EN vagn.......

nackdelen med en maratonvagn är att det är tyngre .. man kanske vill ha nått lättare att dra med ibland, plus att om man tex ska iväg o träna är det lite besvärligare o dra med sig en maratonvagn än en rockard .. annars är det väl mera en smaksak vad man tycker är roligare o köra med. en gigg är nog inge problem o köra ute på grusvägar man ska nog bara inte ta sig in på den mest besvärliga terräng :)
o hur man har råd med en maratonvagn vill jag oxå veta :)

Maratonvagnen är väl mer användbar än en gigg men det finns som sagt nackdelar som tyngden, lite osmidig att ta med sig och priset...Vad har du för hästar?

Jag har en 6-årig varmblodstravare (mkh ca 172 cm) och ett halvblod på 3 år. (mkh ca 160 cm)
Travaren är inkörd och klar, eftersom han gått lite på travet innan, men endast van vid lätta travsulkys ( eller vad det heter). 3-åringen ska iväg för inkörning nu om en vecka, så det ska bli jättespännande att se hur han sköter sig.
/ Linda

Hej!
Kul med vbl! har själv en dam.
När du kör fyrhjul är det viktigt att hästen går framåt även i svängen, annars kommer vagnen stå kvar och hästen stå jämte dig med huvudet mot vagnen, vilket resulterar i att ni kan välta! Och detta säger jag för att du har en travare som kanske inte har lärt sig att böja sig i vagnen utan att i någon sorts knagglig skänkelvikning ta sig runt. Som en liten voltstart.
Det behöver inte vara så, men jag tipsar dig att öva innan du ska göra din första sväng :)
Jag jobbar själv med att få min att röra på bakbenen i tvära svängar nämligen.

Men har du så stora hästar är tyngden på maratonvagnen inget problem. Finns ju mycket lätta också. Hadde jag vart i din situation och haft pengar skulle jag absolut köpa en maratonvagn!!

Liknande trådar

Körning Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila...
Svar
19
· Visningar
2 897
Senast: Egonson_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968
Körning Jag och min häst är fortfarande rätt gröna och vet inte vad vi vill göra med vår körning, vad vi vill uppnå. Kanske bara lite sköna...
Svar
7
· Visningar
1 107
Senast: Nielaa
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Pinkilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka