Om man inte ger något kraftfoder alls ...

Z

Zambezi

Vårt nya hö har så pass bra värden att lillhästen enligt beräkningar inte behöver något annat än 4 kg hö per dag, och de större bara behöver en ytterst liten mängd (Krafft Grund resp. havre).
Ska man ändå ge dem vitamin/mineral-tillskott (typ Miner Blå, som jag har hemma) eftersom hö-analysen ju inte säger nå't om annat än Ca, P, Mg o K?
Riskerar man inte att överdosera t ex Ca o P i så fall?
 
Sv: Om man inte ger något kraftfoder alls ...

Så som jag fattat det finns oftast övriga mineraler i tillräcklig mängd ändå, det är bara Ca, P & Mg man normalt sett KAN behöva komplettera.

Innehåller ditt hö dessa mineraler i tillräcklig mängd borde du inte behöva ge något mineralfoder.
 
Sv: Om man inte ger något kraftfoder alls ...

Du behöver antagligen ge ett tillskott av Selen och E-vitamin, t ex Basic E.

mvh Jessica
 
Sv: Om man inte ger något kraftfoder alls ...

Förutom mineraler och vitaminer....tänk på att hästen för att må bra ska ha att äta 14-18 timmar om dygnet. 4 kg räcker inte länge så du måste nog ge t.ex. halm så att magen och saliven hålls igång.
Du hade säkert tänkt på det, men för säkerhets skull.... ;)
Det pratas så mycket om vitaminer och mineraler m.m. i föderstaten, men inte mängden grovfoder för att hålla hästen sysselsatt :(

Filosoferar
Rolle på Österlen
 
Sv: Om man inte ger något kraftfoder alls ...

Jag måste bara fråga... Menar du att de stora hästarna bara ska ha 4 kg hö och lite kraftfoder?? Det kan omöjligt stämma... Eller om du nu har ett sådant superhö, så tänk som föregående talare sa på att hästar behöver äta betydligt större mängder stråfoder än så för att fungera både fysiskt och psykiskt!
 
Sv: Om man inte ger något kraftfoder alls ...

Hon skriver ju i sin fråga att lillhästen inte behöver mer än 4 kg hö enligt beräkningar. Det tolkar jag som att det handlar om en shetlandsponny typ... Inte en storhäst.
 
Sv: Om man inte ger något kraftfoder alls ...

:o Nu när jag läser lite nogare ser jag att det inte står något om stora hästarnas konsumtion av hö, bara att de behöver lite kraftfoder.. Förlåt.. Jag läste först som att ponnierna skulle ha 4 kg, och stora lika mycket plus lite kraftfoder...
 
Sv: Om man inte ger något kraftfoder alls ...

Ibland läser man fortare än Fantomens skugga :D

Ja, det är en liten ponny som bara får 4 kg, och samtliga hästar har fri tillgång på halm dynet runt (villket de också äter av med god aptit!), så tugg- och stråbehovet är tillgodosett! Bra va'! :banana:
 
Sv: Om man inte ger något kraftfoder alls ...

Ja, då är det ju perfekt! Vad skönt för dig att få tag på ett grovfoder med så bra näring!! Blir ganska mycket billigare kan jag tänka mig... :p
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp