Om man går över tiden?

Q

qrumelur

Jag har (som vanligt) konstiga funderingar nu igen.
Jag har BF 25/6 (tror jag??) (det är ju så tidigt). Jag har blivit peppad nu att ta ut min semester månaden före det för att kunna vara hemma och bara "ladda" och ha det bra.
Men vad tusan händer då om man går över tiden för BF? :confused:

Jag vet att det kan komma tidigare också tex. men om man nu går över tiden, vad händer då? Blir man sjukskriven? Får man ta ut föräldradagar?

Sv: Om man går över tiden?

Man brukar ta ut föräldradagar ca två veckor före bf. Självklart oerhört beroende på vad man arbetar med men man brukar inte orka hålla igång 9 timmar/dag när man är höggravid och särskillt inte mitt i sommaren när det kan vara ganska varmt.

Jag var föräldraledig from 1/6 med mitt första barn (bf 8/7 han kom 11/7) Nu har jag bf 22/3 och kommer vara föräldraledig from 1/3. Ev kommer jag gå ner i tid i feb för det börjar blir tungt redan nu. Jag har visserligen inte ett tungt jobb men jag är i rörelse. hela tiden.

För att svara på din fråga så tar man ut föräldradagar om man går över tiden. (din arbetsgivare vill säkert veta när du tänker gå på ledighet och inte bara "den dagen bebisen behagar komma")

Jag tog föräldradagar fr o m dagen för bf.
Men det var på råd från försäkringskassan, inna det hade jag kommit överens med mitt jobb innan att ta ut semester i efterhand. Såhär efteråt ångrar jag att jag inte tog semestern och sparade dagarna. Jag gick över 9 dar.

Jag hade havandeskapspenning och semester de sista två månaderna innan bf.

Senast ändrad:

Ja, du kan ta ut föräldraledighet. Mest exakta reglerna hittar du i Föräldraledighetslagen men FK:s hemsida har nog också infon :laugh:
Ett annat alternativ är ju havandeskapspenning, som Gnarpis nämner.

Senast ändrad:

Du kan ta ut föräldradagar 10 dagar innan bf. Jag fick havandeskapspenning 2 mån innan bf men gick över 11 dagar och tog dom i föräldradagar.

Du kan ta ut föräldradagar 10 dagar innan bf. Jag fick havandeskapspenning 2 mån innan bf men gick över 11 dagar och tog dom i föräldradagar.

Föräldrapenning får du ta ut 60 dagar innan BF. Så TS kan ta ut from 26/4 (ungefär) om hon vill.

Så TS, om du planerar att ta ut semester 1 mån innan barnet föds och din semester tar slut och du gått över tiden så kan du ta ut föräldrapenning då.

Jag jobbade fram till veckan innan bf, det var jätteskönt. Om man inte har ett alltför fysiskt jobb eller problematisk graviditet tror jag det är det bästa. Stor och otymplig och allt man vill är att tiden ska gå fort.så man får träffa bebisen!

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 696
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 412
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar