Om man flyttar och inte använt allt som ingår

Salikon

Trådstartare
Hej!

Är det någon klok som vet vad som händer om man står i ett stall där man betalar för en viss mängd hö och torv men inte utnyttjar allt, får man då ta med sig det överflödiga då man flyttar?

Salikon

Sv: Om man flyttar och inte använt allt som ingår

Samma svar kommer från mig, nej kort och gott.;)

OK, tack för svaren:)!
Finns det någon förklaring till varför, man har ju ändå betalat för det?

För att det någon gång får finnas gränser för hur mkt rättigheter en hyresgäst får ta sig.:devil:

Det finns även något som heter PRAXIS (oskriven lag typ)- det verkar vara väldigt många som har glömt bort det.

Hej!

Är det någon klok som vet vad som händer om man står i ett stall där man betalar för en viss mängd hö och torv men inte utnyttjar allt, får man då ta med sig det överflödiga då man flyttar?

Salikon

Just hö brukade jag låta folk ta med sig när de flyttade till ett nytt stall. Antingen om de redan har betalt för det (ingår i boxhyran och de flyttar innan uppsägningstiden gått ut) eller om de köper extra när de flyttar. Detta för att hästen skall slippa ett hastigt foderbyte.

När det kom till torvbalarna så fick alla 4 balar den förste i varje månad (det ingick 4 torvbalar/månad i hyran). Denna lösningen var för att det var ett ganska så stort svinn när pallarna med torv bara stod framme och alla fick själva ta de antal torvbalar man hade rätt till. Så jag låste helt enkelt in pallarna och ställde ut 4 balar vid varje hyresgäst fack en gång varje månad. Behövde man mer så var det bara att säga till så fick man köpa fler.
Vad man sedan gjorde med balarna spelade mig ingen roll (så länge hästen hade tillräckligt med strö i boxen). Så i mitt fall kan man säga att man fick lov att ta med sig de torvbalar/hö man hade betalat för.

Men det är upp till stallägaren att avgöra hur man skall göra. Men jag har upplevt att de flesta brukar vara generösa när det kommer till grovfodret.

Mvh

Tora

Foder (och allt annat som ingår i stallhyran f.ö) ingår så länge man har häst på anläggningen. Väljer man att flytta hästen i förtid så har man också förverkat chansen att få ta del av detta.
/Malin

Foder (och allt annat som ingår i stallhyran f.ö) ingår så länge man har häst på anläggningen. Väljer man att flytta hästen i förtid så har man också förverkat chansen att få ta del av detta.
/Malin

Har samma åsikt....:devil:

OK, tack för svaren:)!
Finns det någon förklaring till varför, man har ju ändå betalat för det?

Om du är på semester och bor 1 vecka på hotell, där det ingår frukost, men som du inte uttnyttjar för att du vill ha sovmorgon, går du då till resturangen sista dagen när du ska åka hem och ber att få med dig hem 7 ägg, 2 paket juice, 2 limpor och några tetror fil? För att det har du ju betalt för!!!!

*KL*
Tack för svaren! det finns en anledning till att jag ställer frågan så var inte så snabba på att tro att jag är en hemsk, girig hyresgäst som ska barskrapa stallägaren innan jag flyttar:)

Jag var mer ute efter om man lagligt kunde ta med sig det man inte använt?
Stallägaren har i detta fall "glömt" många av dom oskrivna regelerna som någon nämde och vi har inte blivit otroligt dåligt behandlade och därför flyttar vi från gården (nej vi har inte varit extremt jobbiga hyresgäster utan många i stallet flyttar just nu pga av deras sätt att sköta kunderna ).

Detta ger oss naturligtvis inte rätten att göra något som inte är lagligt men jag känner att får jag ta med torvbalarna jag har till godo så gör jag det just i detta fall!
Tidigare då jag flyttat från den här typen av stall har det varit självklart att man fick ta med sig allt man inte använt så därför undrade jag om detta var OK överlag eller om det bara var om stallägaren var schysst?!

Senast ändrad:

Jag flyttar inte i förtid utan har massa saker innestående som jag har betalat.

Oftast är ju ett pris på stallplatsen satt inklusive förbrukning såsom grovfoder strö etc, det priset är för en specifik tjänst och inkluderar visserligen en del saker. Det innebär att priset är satt och inkluderar si och så många torv, eller si och så mycket grovfoder för denna stallplats. Lämnar man stallplatsen så avsäger man sig även förmånen att kunna ta del av det som ingår i stallplatsen. Hoppas det var någorlunda begripligt.:o

Men jag vet att många stallägare accepterar att man ta med sig lite grovfoder för att vänja hästen in i ett nytt på annat ställe, det kan ju vara bra med lite övergångshö då.

Nej det tycker jag inte att man har...
Men att man tar med sig hö för att vänja över sin häst på det nya höet osv.. ja, det tycker jag är ok. Flyttar man då den sista får man kanske köpa med sig någon bal eller två?

Det mesta brukar ju gå att lösa om man tar upp det i sambande med att man säger upp sig - jag skulle nog inte vara omöjlig om någon frågade om det då de sade upp sig.

Jadå. det var begripligt:) Nu vet jag vad som gäller, tack!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar