Om kläder

Rie

Trådstartare
Jag ska till att uppdatera min garderob med diverse inköp.
Men jag tycker att det är svårt numera att veta att jag klär mig någorlunda "rätt".
Och med det menar jag att jag inte tar på mig kläder som inte passar mig som är 54 utan får mig att se patetisk(?) ut- hon försöker klä sig som en ung flicka - eller åt andra hållet - att i stället se ut som en tant.

Jag har alltid varit en pojkflicka och inte brytt mig speciellt om kläder så att se ut som en dam har varit svårt. Har t om haft svårt att känna mig som en kvinna. Numera går det bra i alla fall :).
Men så har jag då ovanstående fundering....

Någon som har tips för hur jag får mig att se ut som mitt bästa jag?

En personal shopper?

Annars är nog det enklaste att utgå från något som du vet att du tycker om, och komplettera utifrån det. Titta igenom modemagasin, postorderkataloger, kolla på nätsidor med shopping - det ger lite idéer.

Personliga tips är svåra att ge utan att veta vem du är, vad du jobbar med, vad du gillar etc.

En personal shopper?

Annars är nog det enklaste att utgå från något som du vet att du tycker om, och komplettera utifrån det. Titta igenom modemagasin, postorderkataloger, kolla på nätsidor med shopping - det ger lite idéer.

Personliga tips är svåra att ge utan att veta vem du är, vad du jobbar med, vad du gillar etc.
Där är det ju oftast yngre kvinnor som är modeller.

Behöver du se ut på ett visst sätt av någon praktisk anledning, tex i ditt yrke? Annars tycker jag inte det finns så stor anledning att oroa dig för nyanser, klä dig som du trivs med så accepteras det i de allra flesta fall utan att någon ifrågasätter.

Men annars är väl det enklaste tipset helt enkelt att undvika affärer/avdelningar där tonåringar trängs. :)

Men jag tycker att det är svårt numera att veta att jag klär mig någorlunda "rätt".
Och med det menar jag att jag inte tar på mig kläder som inte passar mig som är 54 utan får mig att se patetisk(?) ut- hon försöker klä sig som en ung flicka - eller åt andra hållet - att i stället se ut som en tant.

Rätt / bästa jag enligt vem?

Fast skit i modellerna, titta på kläderna. På många sidor kan du ju välja om du vill se plagget på modell eller som det är, utan kropp i.

Det finns ju t ex M-magasin http://www.m-magasin.se om du vill köpa en tidning som inte enbart är för tonåringar. Jag läser en själv, med stor behållning. Det finns också mycket nätshopping med modeller som inte är unga och trådsmala.

Nu vet jag inte riktigt vilken stil du är ute efter. Kontorssnygg, dagissäker, lagerarbetare, butikssäljare - allt handlar ju lite om vad man behöver. Att rekommendera halvhöga klackar till dräkt är ju helt fel för dagispersonalen t ex.

Jag har alltid varit en pojkflicka och inte brytt mig speciellt om kläder så att se ut som en dam har varit svårt. Har t om haft svårt att känna mig som en kvinna. Numera går det bra i alla fall :).

(Jag tycker verkligen illa om att handla kläder och drar mig i det längsta. Det är mördande tråkigt när man inte är intresserad. Och dyrt dessutom.)

Såhär har jag gjort:
Jag har frågat människor som jag tycker är fint klädda var de brukar handla. Nu har jag tips på ett fåtal affärer och då går jag alltid dit, bara dit.

Vad tycker du är snyggt? Kolla i kataloger och modetidningar på hur de satt ihop outfits och fundera på hur de du tycker är fina skulle kunna passa i ditt liv och din vardag.

Fokusera på vad DU tycker är fint, jag tycker inte man behöver lägga särskilt mycket vikt vid att "klä sig sin ålder". Min mamma är 60 och jag 27, och vi har en hel del likadana plagg. Och trots det ser varken hon ut som nån som försöker klä sig yngre eller jag ut som någon tant. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 228
Senast: Badger
·
Relationer Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan? Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 212
Senast: Lurv
·
Hästhantering Bakgrundsfakta häst: 17år, aktiv pensionär, f.d Grand Prix-pålle, snäll i all hantering och ridning men har lite spöken som jag...
Svar
13
· Visningar
2 136
Senast: fourlegs
·
Småbarn Hur blir flickor sådana? Jätterosa, prinsessig, glittrig och galen i smink. I min "sminkväska" finns en mascara och ett täckstift...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama