Om jag är fodervärd, har ägaren ridrätt då?

H

Hemligisten

Hur funkar det egentligen? Om jag är fodervärd... Har ägaren då rätt att komma och "hälsa på" och rida osv hur som helst på sin häst?

Sv: Om jag är fodervärd, har ägaren ridrätt då?

nej det tror ja väl absolut inte!!!

min foderhäst bebis <3 hans ägare kom o bodde här ibland o red han,men det var ju för att vi blev så bra kompisar o är i samma ålder,så vi hjälptes åt med ridningen tips o så.

Jag och min hästs fodervärd har kommit överens om att jag ska få komma ut och rida honom när jag vill... hon brukar även fråga mig om jag vill ta hand om honom om hon ska bort... Fungerar jättebra!

Om jag skulle lämna ut min häst på foder och inte skulle få hälsa på henne skulle jag blivit så misstänksam mot fodervärden att jag tagit hem hästen direkt!

Däremot hade jag självklart ringt ett par dagar innan för att tala om att jag tänkte komma!

Hemligisten skrev:
Hur funkar det egentligen? Om jag är fodervärd... Har ägaren då rätt att komma och "hälsa på" och rida osv hur som helst på sin häst?

nej inte hur som helst. inte om fodervärden står för hästens kostnader. däremot kan man inte neka hästägaren att att hälsa på (det bästa är ju att tala om före man kommer, samt om man frågat först om det går bra att ta ngn ritt just den dagen några enstaka fall bara)....

Jag tycker ägaren ska få komma och titta till sin häst emellanåt och ev. rida om den känner för det. Men fodervärden ska inte vara ovetande om detta, utan jag tycker självfallet att ägaren måste ringa upp eller på något sätt ta kontakt med fodervärden först. Oftast tror jag den biten brukar lösa sig av sig självt, men det är ju något som man åtminstone kan ha pratat lite löst om och gjort upp lite innan.

Men ägaren ska ju inte heller kunna komma flera dagar i veckan och vilja rida om fodervärden står där och betalar för uppstallning, foder, hovslagare m.m. åt hästen.
Men jag skulle nog tycka att ägaren har rätt att komma och titta till sin häst och rida ungefär var annan eller var tredje vecka max. Annars skulle jag tycka att det skulle bli för "tjatigt" också om ägaren skulle dyka upp varje vecka, och hela tiden. Möjligen i början kanske för att se att det går bra och i den mån att kanske hjälpa fodervärden, men inte i annat fall.. I sånna fall är det väl om fodervärd och ägare har god kontakt sinsemellan och att man kanske kan rida och ha skoj ihop som någon ovan skrev.

Men som sagt, det är alltid bäst och ta upp en sånn grej innan man tar hem hästen eller i samband med att man tar hem hästen.

Jag har kommit överrens med min foderhästs ägare om att denna får komma och rida ca varannan vecka, och att hon måste höra av sej innan (så inte jag ska träna eller tävla eller nåt sånt..). Vill hon bara komma och hälsa på sin häst så är det bara att hon kommer (d v s hon behöver inte ringa och fråga "om lov"). Däremot så brukar hon alltid ringa före, för att vara säker på att hästen är i hegen eller i stallet och inte ute på en ridtur eller liknande... Allt detta har vi skrivit in i kontraktet, och det har funkat jättebra... Jag själv tycker att det är viktigt att man skriver in sånt i kontraktet. I min b-ponnys kontrakt (som jag lånat ut) har vi också skrivit att jag har rätt att komma och hälsa på henne när som helst. Jag anser att jag ska kunna åka och "titta till" min pålle utan att behöva ringa fodervärden innan. Jag tycker det känns lite tryggt, då man hör så mycket om folk som inte tar bra hand om hästen o s v. Ringer man före kanske dom ser till att mocka t ex bara för att man ska komma... Åker man bara dit så vet dom ju inte om det, och då får man se hur det ser ut då.. Givetvis tycker jag inte att man bara kan åka dit om man t ex ska rida eller göra nåt med hästen, men om man bara vill dit och titta till den så tycker jag inte att man behöver ringa fodervärden.

Det beror väl på vad ni kommit överens om i kontraktet, men för ordningens skull bör ju du vara med när detta sker. Dvs ägaren kan inte bara skramla in och sadla hästen för en ridtur, trots allt är du den sk vårdnadshvaren fn och står för kostnaderna.

Jag tycker inte att hästägaren bör komma och rida på hästen hur som helst. Men självklart beror det på vad ni skrivit i kontraktet.
Själv så har jag min häst utlånad, men han står kvar här hemma så jag har en väldans bra koll på honom hela tiden. Men jag rider inte. Fodervärden är väldigt nöjd med att ha han här, hon menar att det är bra att ha nån så pass nära, nån som känner hästen utan och innan.

Hemligisten skrev:

Det funkar som det står i fodervärdsavtalet. Det finns ju inga lagar som säjer det ena eller det andra när det gäller att vara fodervärd, utan det handlra om vad man har kommit överens om.

Kan ni inte komma överens är det nog bäst för alla att ni avslutar samarbetet.

Jag tycker att naturligtvis ska ägaren få hälsa på och rida sin häst, men inte hur som helst utan planerat i samråd med dej.

Den_Lille skrev:
Det finns ju inga lagar som säjer det ena eller det andra när det gäller att vara fodervärd, utan det handlra om vad man har kommit överens om.

Om man inte skrivit avtal gäller handelsbalkens regler om saklån eller saklega (hyra, leasing). Själva paragraferna är väl inte så utförliga, men att låna hästar är inget nytt påfund utan det finns ett antal prejudicerande fall.

JAg åkte och hälsade på min häst kanske 4-5 ggr under det året som han var hos sin senaste fodervärd. Utan att säga till innan. Jag åkte dit och tittade så att han verkade ok. Tycker det säger mer än om man ringer innan för skulle det vara nåt som var på tok, så ger man ju fodervärden chansen att dölja det... Jag litade iofs på fodervärden, men jag anser ändå att jag hade rätt att åka dit och titta. Hon hade hästen hos en bekant, så jag träffade sällan fodervärden personligen utan bara stallägaren. Hörde aldrig ngt negativt med detta, har aldrig bett om att få rida, utan snarare att fodervärden sagt att "säg till om du vill komma ut och rida någon gång" men det är väl olika beroende på vad det är för häst och hur man är som person.

pimy skrev:
JAg åkte och hälsade på min häst kanske 4-5 ggr under det året som han var hos sin senaste fodervärd. Utan att säga till innan. Jag åkte dit och tittade så att han verkade ok. Tycker det säger mer än om man ringer innan för skulle det vara nåt som var på tok, så ger man ju fodervärden chansen att dölja det... Jag litade iofs på fodervärden, men jag anser ändå att jag hade rätt att åka dit och titta. Hon hade hästen hos en bekant, så jag träffade sällan fodervärden personligen utan bara stallägaren. Hörde aldrig ngt negativt med detta, har aldrig bett om att få rida, utan snarare att fodervärden sagt att "säg till om du vill komma ut och rida någon gång" men det är väl olika beroende på vad det är för häst och hur man är som person.

Jo, fast i ursprungstråden stod det ju även om huruvuda ägaren fick rida hur som helst, och det tycker inte jag man som ägare kan förvänta sig att få om man dyker upp oanmäld. Fodervärden kanske ska träna eller redan har ridit eller så passar det inte av någon annan anledning (vilo / skrittdag efter tävling e d).

Tycker det är JÄTTE skillnad på att komma oanmäld o säga hej o kolla läget (ska ju inte vara några problem om foderv har rent mjöl i påsen) mot at komma o förvänta sig att få rida.

Jag har själv en häst ute på foder, i vårat kontrakt står att jag får dyka upp utan förvaring men jag får inte beträda stall osv utan tillstånd men jag kan titta till min häst när hon är ute och så. Sen brukar jag ringa när jag är i deras trakter och fråga om jag får hälsa på, det har aldrig varit några problem och jag har varit där 3-4 ggr någon mån i samband med fölning och nu har jag inte var där på 3 månader.
Nu är ju mitt sto utlånat som avelsto så ridning har itne varit att tänka på, och sen vet jag att de är så pass duktiga ryttare att det lilla de red i höstas inte förstört något.
Hade hon därimot vart utlånad för träning så hade jag nog vilja hoppa upp och rida efter ett par månader för att se så fodervärden inte hade förstört något, hade hästen känns helt ok hade jag inte frågat fler gånger annars hade jag påpekat vad jag tyckte.

Men ägaren har inte rätt att komma och rida eller hälsa på hur som helst om det inte står speciellt i kontraktet.
Om nu ägaren känner att denne måste kontrollera hela tiden kanske den borde ha hästen själv istället.

Om ni inte kommit överenns om det så nej.

Men jag tycker att man som hästägare skall FÅ komma ut och rida sin häst för att se hur ridningen går. Man vill inte få hem en häst som är svårriden, hård i munnen, eller som har ont.

Om ägaren får rida och kolla av hästen under tiden FV har den så kan man som fv känna sig tryggare eftersom man då vet att äg. ridit hästen och inte kommit med några klagomål. Så länge inte det händer så är det ju bara bra för fv.

Det är ju trotts allt äg. som får stå för ev. vet. kostnader vid framtida problem om hästen blir skadad pga. felaktig ridning under fodertiden. Det är även äg. som får "fixa till" ev. olater som hästen lägger till. osv.

Men inte så att ägaren skall komma och rida en gång i veckan och nöjjesrida (såvida ni inte kommit överenns om det).

Så jag tycker det hör till "god ton" att äg. får komma och rida/hällsa på.

Jag har haft foderhästar och jag har alltid låtit ägaren komma och hällsa på och rida om de velat.
Jag tycker till och med det är roligt att äg. kommer.

Har ett nyköpt sto och har bjudit både säljaren och den förra fv. att komma och hällsa på när de vill. Och jag skulle tycka det var skoj om de kom. Samma sak med hingsten.

Senast ändrad:

Varför ska dom rida? förstår inte varför dom då lämnar iväg den på foder. De är väl upp till fodervärden att sköta den delen. Eller iaf bestämma om ägaren får rida eller inte.

Hälsa på är en helt annan sak. De är tycker jag ägaren kan göra utan förvarning.

Vill ägaren rida så får hon/han hitta en medryttar häst. Eller hyra ut hästen på halv foder.

Tack alla som svarat..
Nej varför jag undrade var för att jag inte vet hur det fungerar.. självklart så håller även jag med om att ägaren skall få komma oanmäld och att hon även skall få kunna rida för att se hur det går med hästen.. Men som sagt att nöjesrida? Bara undrade hur ni andra har gjort..

Håller med Crazypiggelin. Vaför ska ägaren komma ut och rida? Jag tycker att man som fodervärd kan vägra det om den vill. Om man som fodervärd tycker att det är Ok, eller inbjuder är det en annan sak.
Har man lämmnat ut sin häst på foder så har man. Vill man komma och hälsa på ringer man ju givetvis före!
hälsningar gulan fd.gulla

när jag hade foderhäst var ägaren alltid välkommen att hälsa på sin häst ute i hagen (så länge hon inte störde den andra hästen), men hon fick INTE gå in i stallet utan att ha tagit kontakt med mig eller min familj. Stallet är privat då det bara var den hästen och min egen som stod där och jag inte ansåg att hon hade nåt där inne att göra på egen hand. om hon skulle bett om att få testa hästen genom ridning skulle hon ha fått göra det, men jag skulle bli väldigt irriterad om hon väntat sig det som en självklarhet (hästen var en "hobbyhäst" och reds bara ute i skogen och tränade upp lite kondition, alltså inte tävlingshäst i toppkondition). tyvärr fick jag inte behålla denna häst särskilt länge då ägaren ville ha igen den i förtid.

Om man inte avtalar om det så har denne inte några rättigheter alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud