Öm i hovarna!!

Z

Zeroo

Någon mer som har häst som är öm i hovarna? Min foderhäst är öm i alla fyra hovarna, så när hon tappar en sko så kan man knappt rida henne. Hon har tappat båda bakskorna för ca 1½ vecka sen , men jag har låtit henne stå under ca 1 vecka nu och red henne en liten sväng, visst gick hon lite konstigt, men hon haltade inget eller liknande och hon verkade inte besvärad av det efter vi hade ridit klart! Så nu undrar jag, tror ni att det är något som man kan försöka vänja hovarna vid? Och då menar jag, om man kan vänja ömma hovar att gå utan skor.. Någon som provat det? Tacksam för alla svar!

Och innan ni börja skriva en massa "elaka och griniga saker", jag rider knappt min häst när hon inte har några skor på sig för jag vet ju att hon har ont. Så jag rider ca bara 1-2 ggr i veckan en liten runda, ca 20 min och så ofta det går på gräs och ängar..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Öm i hovarna!!

Jag skulle nog vilja titta på dom där hovarna innan jag vågar mig på att komma med något råd.

I övrigt skulle nog jag ta dit hovis för att ta hand om tapp-sko-fötterna. Alternativt en ny hovis...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka