Om hunden sätter i halsen?

Lycanthrope

Trådstartare
Mina hundar får ju färskfoder/barf och jag kom att tänka på det, ang att dom äter en hel del ben.

Om dom skulle sätta en bit i halsen, vad bör man göra på en hund?

På en människa är det väl heimlich som gäller, är det något i samma stil på hund? :o

Sv: Om hunden sätter i halsen?

Min förra hund satte en "Markies" i halsen en gång. Den åkte ner i halsen och fastnade. Jag lyckades få upp den genom att öppna munnen och kila ner ett finger i svalget och fiska upp den. En bekant lyckades göra likadant då en av hans hundar råkade sätta en frusen köttbulle i halsen.

Och ja, man ska kunna göra heimlichmanövern på hund, men jag vågar inte riktigt svara på hur.

Min vovve satte ett grisöra i halsen när hon va liten. Jag vände henne upp o ner (höll runt midjan) och skakade henne kraftigt!
Fick lära mig det av en konpis vars hund hade satt tenisvollar i halsen vid ett flertal tillfällen..
Jag kan däremot inte sänga att detta är det enda/rätta sättet, men det funkade i mitt fall iaf :)

Jag har fått lära mig att det sista man ska göra är att stoppa fingrar i halsen på dom. Pga risken att man petar ner föremålet längre men också för att man ofta sätter igång deras kräkreflexer vilket kan göra att föemålet fastnar ännu mer...
Rätta mig om jag har fel! :)

Heimlich är det bästa om det inte hjälper att vända hunden med nosen neråt. Inte peta i halsen. Vill det sig riktigt illa så kan man peta ner något i lungorna om man petar i halsen.

Jag har fått lära mig att det sista man ska göra är att stoppa fingrar i halsen på dom. Pga risken att man petar ner föremålet längre men också för att man ofta sätter igång deras kräkreflexer vilket kan göra att föemålet fastnar ännu mer...
Rätta mig om jag har fel! :)

Fast hellre det än att de dör.

Min satte ett sådant där grisöra som är runt och ser ut som att det är ihopknycklat, ser ut att bestå av den nedre delen av örat ( närmast huvudet på grisen) I halsen igår kväll.
Jag höll runt magen/midjan & lyfte upp bakdelen på henne, så huvudet kommer neråt men framtassarna är kvar på golvet, samt "skakade" henne lite (om jag minns rätt). (hon väger 50 kg, så hela henne kan jag inte lyfta.)
Då kom det upp igen :)

Senast ändrad:

Fast hellre det än att de dör.

Men om man råkar peta ner föremålet i luftstrupen eller lungorna så finns ju rätt stor risk att hunden dör iaf :(

Jag hade såklart prövat att peta bort det om det inte hjälpte att vända på hunden. men det är inte den första metoden jag skulle pröva..

Det har du säkert rätt i, jag ska försöka få in heimlich i ryggmärgen.

När min satte i halsen (det var en liten hund och ett stort spolformat kex) så var jag inte ens säker på att hon hade satt något i halsen. Det var när jag stoppade in fingret i munnen på henne som jag förstod och då hade jag redan grepp om kexet. Hon hade inte börjat svälja det, utan det hade halkat bak i munnen och fastnat framför svalget.

Min vavva satte en korvbit i halsen för ett par veckor sedan.
Jag var i vardagsrummet och sambon i köket med hundarna.
Jag hör ett konstigt ljud och springer till köket, och får se sambon hålla hunden i bakbenen samtidig t som han slår hunden i ryggen.
Korven kom ut, och en styck skärrad hund hoppade upp i mattes knä och var ledsen.

Hade inte heller stoppat fingrarna i halsen på hunden, iaf inte i första taget!

kl

Man gör som med människa, det ska finnas bilder/länkar på svenska brukshundklubbens sidor. Man lyfter hund upprätt och trycker nedanför/på bröstkorgen, beroende på storlek.
Jag ska kika om jag hittar några bra länkar

Hur gör man hemlich på en hund? :o

För några år sedan gick jag på Första hjälpen för hundar men minns inte riktigt hur man gör Heimlich på hundar. På människor ska man göra en näve ovanför naveln och trycka till kraftigt. Skulle gissa att man på hunden ska göra lite ovanför naveln på hunden, så får man ställa sig över den och trycka snett mot lungorna/revbenen. Sen får man anpassa hur hårt man trycker med hundens storlek. En liten hund på 1 kg behöver du kanske trycka lite löst med fingrarna medans du på en stor newfoundland på 60 kg kanske man behöver ta i lika hårt som på en människa. Att vara den som får heimlich ska inte vara bekvämt utan är mest obehagligt, har själv erfarit det men det funkar!

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
438
Senast: Sel
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 321
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
389
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka