Om hingstkalendern...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Sitter och tittar i 2004 års hingstkalender. Har därför några funderingar som jag kommit att tänka på:

Hur skulle ni vilja att den var utformad ? Finns det något i den som ni skulle vilja ändrades ? Här är mina egna förslag: Jag skulle vilja att den var större typ A5 storlek tex. Visserligen dyrare att producera men det skulle det vara värt om man dessutom ändrade mer på innehållet.

Jag skulle även vilja att alla hingsthållare förutom betäckningspriser även var mer detaljerade om mödernelinjerna på hingstarna.

Det skulle även stå vilka som man kan få tillsänt en video på. Sedan så skulle det vara en exteriör bild på alla hingstar utan sadel.

Förslagen är många som ni ser :D

Vad tycker ni att en hingstkalender ska få kosta ?

Tycker även att det skulle finnas en sida med alla godkända halvblodshingstar på video ;)

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Sv: Om hingstkalendern...

Större format, mer info om betäckningsstatestiken. Helkropps bild också. Priset, ja någon eller ett par hundra till skulle jag ge om den var i ett bättre utformat, fast helst vill jag ha video kompletering till katalogen.

A5-format med krav på hel exteriörbild på varje hingst. Mer plats för info om varje hingst och utveckling om mödernet.

Mer statistik och gärna föregående års BLUP-kommentarer.

Och VÄLDIGT gärna en CD med filmsnuttar :d

För detta betalar jag gärna mer än idag, men då ska det ske ett antal förbättringar.

clownen skrev:
Tycker även att det skulle finnas en sida med alla godkända halvblodshingstar på video ;)

cateye här på bukefalos har planer på att fixa fram en hemsida med videosnuttar på halvblodshingstarna, men så som jag har förstått så har inte intresset från hingstägarna varit särskilt stort tyvärr :-(
Man kan ju hoppas att fler blir det!

Jag skulle vilja ha mer info min hingsten också negativa sidor (ingen häst är perfekt), sp som Flyinge hade med tex Pheaton "bör ändas användas till stabila ston" eller något liknade, då fick jag ju allafall en hint om att han kanske inte själv så stabil desutom skulle jag vilka att hela exterörbedömingen stod med, inte bara poängen som det ibland gjort.

Exterörbilder från sida och rakt frammifrån, jag vill faktiskt kunna se om benen pekar åt alla möjliga håll.

Som den tyska katalogen!Fast kanske mindre "smörig"...

Storleken som denna tyska katalog,en rejäl exteriörsbild från sidan,framifrån och bakifrån för att se benställningen,hela exteriörsbedömningen,meriter och avkomme meriter (såväl nationellt som internationellt),stamtavlan upplaggd så man tydligt kan följa leden...gärna med markering på fbl,anglo och arabinslag med röd text för att lättare få översyn på hingstar med större fbl inslag.Video/cd som komplettering till katalogen.Hälsodeklaration över uppföljda avkommor såväl fysiskt som psykiskt....ja listan kan göras lång.

Jag tror jag betalade strax runt 700 kr för min katalog räknat med mellanhänder och frakt.(tung...väger 3 kg enligt min våg).

Jag hoppas hon inte ger upp!Men jag tror det går...bara man tänker och agerar rätt...

Samlade man alla Sveriges hingstar på video skulle jag kunna tänka mej betala 700-1000 kr för en sådan.Det är en enorm fördel för en sådan som mej som då har svårt att köra bil pga av min ryggskada tex.Det måste ju vara fler än jag som har svårt att ta sej till hingstvisningar...dessutom visar ju inte visningarna ALLA hingstarna...utan några här och några där.

Ibland undrar jag om hingstägarna faktiskt missat om att det handlar om att marknadsföra en produkt - i detta fall en hingst - vilket kan betyda ett större antal ston till hingsten ifråga.Ekonomisk vinning är väl de flesta ute efter....

Det jag först och främst skulle vilja ha är vettiga bilder på hingstarna! Det finns vissa bilder som är tagna under ryttare, snett framifrån och med täcke på hästen! Vad ser man då förutom färg och tecken :crazy:

Sen vill jag ha ordentlig och korrekt information! Har i rätt många år mailat Ridsport och talat om att info är inkorrekt, det kan t ex vara slarvfel som att en hingst sålts med fortfarande står som uppfödd hos ägaren. Sen finns det dom rena faktafelen också!

Jag tycker att det var tråkigt när namnet på avkommorna som tävlats i svår klass togs bort. Eftersom halvblodsstambokens senaste huvudband är från 1996 kan man inte den vägen kolla ifall vissa avkommor tagit sig ända upp i svår klass.

Jag tror att det blir för otympligt med den stora varianten. :crazy:

Vidare så tror jag att det blir svårt att få till det med alla hingstarna på en CD skiva. Jag tror att det vore bra om flera hingsthållare gick ihop och gjorde en CD tillsammans. På det viset så fick vi stoägare, fler CD skivor till samlingen :p

Man kunde kanske be att de gjorde en CD på alla hingstar som gick igenom på bruksproven ? Det skulle väl vara smart att någon proffessionell filmade därnere och att man sedan döpte CD´n till Bruksprovet 2005 tex och så var då alla godkända hingstar med där :idea:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Jag blev tillskickad en CD av en hingsthållare en gång (som jag aldrig en varit i kontakt med, så varför jag fick den det är mig en stor fråga) tanken god men kvaliten på filmerna och det som sas på CD var katastrofalt dålig, tex var det någon som pratade om hingsten (antar jag att den gjorde iallafall), men det hackade och den som pratade pratade på tyska... jag kan inte ett ord tyska. Filmerna var tagna på mycket långt håll, hästarna var ca 1 cm stora på skärmen, så jag såg att det var en häst inte mer.

Nej :crazy: några sådana CD´s vill vi inte ha. Tog du ingen kontakt med hingsthållaren och frågade varför han skickat en CD :confused:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Nej det gjorde jag inte (antog att han fått adresser genom försäkringsbolaget eller nåt att jag reggat föl året innan eller något liknande), jag gav den till en av mina polare som har en avkomma efter en av "centimeterhingstarna" ;) och hon kan dessutom tyska så hon tyckte säkert den var liiiiite bättre an vad jag tyckte iallafall.

Ja, en video eller CD vore ju ett bra komplement till hingstkatalogernas bilder. Vad säger en bild egentligen? Efter vad jag har förstått så ser Calle inte ut som på bilden i Hingstkatalogen enl. er här på Bukefalos (har aldrig sett honom och skulle aldrig betäcka mitt sto med honom om han ser ut så). Många fotografer försöker manipulera våra ögon genom att låta hingstens frambenen stå på någon upphöjning ex. Lancier. Men höjden är bilden på Looping i 2004-års hingstkatalog, vet inte riktigt vad de är ute efter men han svävar i luften med egentillverkade skuggor under.

På den har de ju bara fixat en snyggare bakgrund - då tycker jag det är värre när det fuskas genom att ta bilden snett bakifrån alt står på låda fram för att frambenen ska se längre ut vilket ALLA danska hingstar gör på exteriörbilderna!

He,he har du missat en del bilder på de tyska hingstarna där de rids och det fotas snett bakifrån för att det ska se ut som om de har "uppförsbacke"?

Dessutom fotar de väääldigt mkt på hingstarna runt 2 1/2 till 3 1/2 års ålder bara för att de ska se så ädla ut som möjligt.Visst det finns många ädla hingstar...men man kan bli förvånad när man får se vissa hingstar lite senare...

Jo den är stor...men å andra sidan har vi inte så mkt som över 600 hingstar som de. ;-)

Fast jag pushar mer för att folk som äger hingstar ska fixa cd på sina hingstar så att det så småningom kan bildas på en gemensam cd där alla finns samlade.Så avancerat behöver det ju inte vara-bara en vettig snutt med god kvalité så man får lite hum om hingsten.

Finns det ingen av de svenska hingsthållarna som har en filmsnutt på någon av hingstarna på hemsidan ? Jag kom att tänka på det idag då vi lade in en video på en av våra saluhästar - det behöver ju inte vara så himla märkvärdigt huvudsaken är ju att man kan se på ett ungefär hur hästen/hingsten ser ut.

Det kanske vore något att börja med som hingsthållare om man vill marknadsföra hingsten...Allt som gick åt var en videokamera, en dator och en snäll svåger :p

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Nej då, som jag sa "fotograferas snett bakifrån" eller som de danska som står på lådan. Eller där de roterar bilden så att det ser ut som om hästen går i uppförsbacke, ibland så mycket att det ser rent absurt ut. Därför åter igen - betäck ALDRIG med något du inte sett live eller åtminstone på video (och då utgår jag ifrån dressyravel)!

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
G
Islandshäst I slutet av 70- och början av 80-talet rasade en ganska infekterad debatt inom islandshästsverige. I centrum stod ett antal hingstägare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 521
Senast: Isold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv