Om hästen får i sig glas...

Milene

Trådstartare
Idioten som bodde här förut har slängt glas PRECIS överallt:rage:

Har plockat och plockat, och är skräckslagen för att hästarna ska få i sig nåt... Nån som har varit med om att hästen fått i sig glas???

(Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderator får flytta om det blev fel)

Sv: Om hästen får i sig glas...

Har också stått i ett sånt stall men aldrig att jag såg/märkte att hästen fått i sig glas.

Det finns ute i hagarna. Vet inte om man slängde glas hur som helst förr. Stenmurarna är fulla med bråte och ur marken framför stallet dök det idag upp ett gammalt - strykjärn..!

Men mest rädd är jag för glasflisor, ser för mig själv hur tarmarna skärs upp...:crazy:

Har googlat som en idiot men hittar inget om just hästar och glas. Däremot verkar det inte vara säkert att det blir katastrof om en människa får i sig nåt, tydligen kapslas det in och åker ut den vanliga vägen. Man kan ju hoppas att det är detsamma med hästar, men i Milenes värld går allt fel som möjligen KAN gå fel... :(

Jag tror inte du behöver oroa dig. Hästar är oerhört bra på att sortera maten med mulen. En kollega till mig utryckte saken på ett ganska målande sätt.
Hästar och grisar sorterar maten ordentligt. Om du slänger i 1 kg havre och 100 nubb i krubban så kommer du ha 100 nubb kvar när de ätit klart.
Jag har aldrig testat och tänker inte göra det men med tanke på hur bra hästar är på att sortera bort de äckliga mineralerna så känns inte en glasbit som den troligaste efterätten. Kor däremot kanske kan ligga lite sämre till.

Hästar är fenomenala på att sortera bort det de inte vill äta, så du behöver knappast oroa dig. (Kor däremot är en annan sak!)

Jo, det är jag också orolig för... :/
men är ju framför allt de små, små flisorna jag är orolig för, de är så vassa, och hur jag än plockar så får jag ju inte upp allt :(
Det jag SER tar jag upp, men det finns säkert hur mycket som helst med mikroskopiska bitar kvar.
Åh, jag blir så trött >:(

Ja, hästarna är ju mästare på att sortera vad de äter och det sägs att de aldrig får i sig skräp och annat onyttigt. (I motsatts till kor t.ex. som gladeligen kan äta småspik....)

MEN vi hade ett sto som plötsligt blev väldigt dålig ute på betet. Åkte akut till kliniken där hon efter några timmars undersökningar och behandling lades på operationsbordet. Buköppningen gjordes främst för att försäkringsbolaget kräver det - i det skicket hästen var fanns det inte så mycket hopp om att rädda den.
Hästen visade sig ha sprucken tarm. Vid obduktionen kom det fram att det var fråga om ett ca 10 cm långt skarpt sår (liksom skärsår) ett litet stycke efter magsäcken. Inga tecken på tidigare svagheter fanns som kunde förklara det hela.

Inget vasst föremål hittades i buken, men ett dylikt sår i början av tarmen tyder nog på att det varit fråga om nåt sånt ändå. Att hitta t.ex. en liten glasbit i all massa i buken är nästan som att leta efter en nål i höstacken, så....

Vill nu inte skrämma dig, men efter den här händelsen har jag nog åtminstone delvis reviderat min åsikt om att hästar aldrig äter nåt olämpligt - trots att vi aldrig fick nån direkt bekräftelse på vad som hänt.

Måste ändå tillägga innan nån blir alltför orolig...

Åtminstone här i Finland (och tydlligen också i Sverige) var det förr mycket vanligt att skräp dumpades lite här och där utomhus. Man fyllde upp gropar mm med allt skräp man hade. Vilket givetvis leder till att många det i många hästhagar dyker upp både den ena och den andra obehagliga överraskningen efterhand som hästarna sliter markytan. Till de mer minnesvärda fynden jag själv gjort i hästhagarna är en rostig grep vars taggar stack rakt upp ur jorden, en antik dammsugare, ett par saxar och rostiga metallband. För att inte sen tala om mer vardagliga skräp som glas och konservburkar.

Med tanke på hur mycket skräp det förekommer i hagarna är det nog väldigt sällan nån häst får problem av det - åtminstone genom att få i sig av skräpet. Vi hade tydligen bara extremt dålig tur - om det nu ens var nåt sånt som orsakat hästens död.

Det är så drygt det där.
Men med tanke på hur mycket som det förekommer och hur sällan som det händer något så är risken nog ändå oerhört liten.
Jag hittade en hel Opel och delar av en Amazon i marken på min gård.
De kom upp vid grävning.
Man kan ju undra hur mycket mera som finns som ingen ännu har hittat?

Usch vad hemskt med er häst! :( Ja, det är typiskt sånt som jag tänker kan hända.

Tack för förklaringen om allt skräp man hittar. Det stämmer garanterat, jag vet ju att gamla ägarna inte ens hade nån sophämtning, så det förklarar ju hur de fixade bort alla sopor, jag har ju faktiskt undrat... *SUCK* för gamla snåla gubbar...

Ja man kan hitta det mesta... Synd om Amazonen ;)

Det är kanske tur att man inte vet vad som finns nergrävt... :(

Vår gård är typ på en gammal soptipp, det grävdes upp diverse bråte och bildelar när vi byggde pol vid gamla svinstia :p. I hagen så gick man och plockade sten varje dag nästan, hittade ofta glasskärvor från burkar, porslin och stengods, spik, plåtburkar osv. Och då ena hagen använts som skrotbils parkering så kan man hitta gummilister, muttrar, plåtbitar m, m när hästarna trampat upp lite. Aldrig haft trampskador eller andra problem pga skroten.

Man får ju gå och plocka så fort man ser ngt, men när man ändå går och plockar sten om sommaren så tar man ju allt annat som sticker upp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 481
Hästvård Fattar inte vilket underforum jag ska lägga tråden på men snubblade över dokumentären "Fjällryttaren" på svt och har visserligen bara...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
19 857
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
797
Senast: clusia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka