Om hästen blir 2 månaders konvalicent vid utlåning.

jerseyko

Trådstartare
Fick en fråga idag vid en provridning som jag inte tänkt på.

Om hästen skulle skada sig och bli konvalicent, hur har ni gjort då?

Får hästen stå kvar fodervärdstiden ut?
För hästen stå kvar tills en ev. uppsägning från fodervärden är slut?
Får hästen komma hem på en gång?

Jag kommer inte ha möjlighet att ta hand om en häst, och inte min plånbok heller (kommer gå på föräldrapenning och vill ta ut så få dagar som möjligt för att kunna vara hemma minst 1½ år)

Jag ska beställa hem ett kontrakt nu, de kontakt jag läst igenom tycker jag missat det med försäkring, dödsfall och nu då, om hästen blir konvalicent.

Hon är röntgad UA efter sin tid som galoppör, hon besiktades för 1 år sen och jag ska besikta henne innan hon åker.

Sv: Om hästen blir 2 månaders konvalicent vid utlåning.

Det beror väl helt och hållet på vad det är för skada, men det borde väl vara som när man har egen häst, man får ta hand om den även när den är skadad. Om det inte är en skada som härstammat innan man lämnade iväg hästen. Nu är jag inte ngn expert, men går mer efter eget sunt förnuft.

Precis det jag funderade på också, om det skulle komma fram något dolt fel. Vilket det inte borde göra eftersom hon är besiktad och röntgad, och skall besiktas igen.

Sen kom jag på en sak nu, men det kanske finns i de färdiga kontrakten? Om fodervärden skulle missköta hästen så hon blir oridbar. Säg rider henne med kotledsinflammation och sen när jag ska få hem henne kan jag inte använda henne till det hon skall användas till (hoppning, tävling)

Eller jag kanske ska skriva ner allting och ringa en häst-jurist :angel:

Du skall ju återfå hästen i det skicket du lämna den vad gäller skadeläge, om hästen dock tappat lite i muskler och så pga annorlunda ridning är ju dock en helt annan saknågot, annars tror jag du har rätt till skadestånd, men det är sådant som skall justeras i kontrakt. Skriver man ett kontrakt p x antal månader så skall man ju uppfylla de kontraktet (från båda parter), som du skrev så är det vettigt med uppsägningstid som måste hållas. Det är ju inte enbart en ekonomisk fråga var du skall ställa upp hästen, du kanske inte ens har kvar någon stallplats och det är inte alltid helt enkelt att lösa i en handvändning (lite beroende på var man bor iof) :smirk:

Jag har sagt upp min boxplats och är välkommen tillbaka, så det är det minsta problemet.

Men jag lånar ju ut henne för jag inte kommer ha tid för henne, och då känns det lite jobbigt att få hem henne igen, speciellt när man har en liten bebis att ta hand om (1a barnet)

Hittade en bra sida där det stod lite om detta så jag har beställt kontrakt därifrån som jag ska läsa grundligt och sen fanns det telenr där till en hästjurist jag kan ringa om det skulle va nått :)

Har själv hamnat i en liknande situation...använde det färdigtryckta avtalet som finns i handeln. Enligt den adv vi kontaktat har vi bara alt att avbryta avtalet och ta hem hästen, utan ersättning för resterande kontraktstid.

Det färdigtryckta avtalet innehåller tydligen en hel del "luckor", som ersättning för kostnader som uppstår, alla prylar (sadel, täcken mm), och även ägarens möjlighet att påverka om hästen inte blir skött på rätt sätt.....
Den adv jag tog kontakt med är en ren "avtalsjurist" och inte en "häst-adv". Skriv gärna och berätta om dom råd du fått.

Precis det jag märkt oxå, det saknas saker som gäller b.la utrustningen.

Jag hittade några punkter på nätet, och det är även där ifrån jag köpte kontraktet.

B.la.
Om någon kan bevisa att Du som fodervärd varit oaktsam eller försumlig så att skadestånd skall utgå, blir Du skadeståndsskyldig. Endast i undantagsfall kan ett ansvar åvila hästägaren, t ex om denne inte berättat för Dig om någon egenhet hos hästen och denna egenhet har varit av betydelse för den inträffade skadan.

Om något skulle hända en häst medan den vistas hos någon annan än ägaren, aktualiseras också frågan om "värdens" ansvar. Detta ansvar regleras i regel genom det avtal som förhoppningsvis finns mellan hästägare och fodervärd respektive tränare etc. Den som har hand om en annans egendom, exempelvis en häst, blir ersättningsskyldig gentemot ägaren om han genom någon form av oaktsamhet är orsak till att djuret skadas. Beror skadan på en ren olyckshändelse, föreligger enligt huvudprincipen inte någon sådan ersättningsskyldighet.

Sammanfattningsvis finns ett strängt vårdansvar, som i princip innebär att den som förvarar egendom, exempelvis en häst, åt någon annan, för att gå fri från ersättningsskyldighet för en inträffad skada på egendom, måste visa att skadan orsakats av något som inte innebär att han gjort sig skyldig till oaktsamhet.

Det bästa är nog att ta kontakt med adv för att skriva ett "eget" avtal. I mitt fall så avbröt jag kontraktet och flyttade hästen samma dag. Han hade då blivit riden och tom hoppad med hälta/inflammation på två ben samt fått strålröta i tre hovar....Sadeln ser ut som om någon har gått lös med ett rivjärn på den, täckena är skitiga och två är sönderrivna och tejpade.
Det blir mycket tid och kostnader att "städa" upp efter den fodervärden.
Jag lämnade ut hästen på foder för att jag inte skulle ha tid under den här perioden, tid som jag nu måste få till på något vis, för att vårda en häst som någon annan sabbat...

Det är inte alltid som livet med häst känns toppen

Som jag ser det utlämnas hästen i ett dokumenterat skick (veterinärbesiktigad) och ska återlämnas i samma skick. Det är alltså fodervärdens ansvar att sköta hästen till det att den kan återlämnas i skick som vid utlämnandet. Är skadan obotlig får fodervärden ersätta ägaren för dennes skada

Hon kommer att besiktas på klinik den 22/8 och ska besiktas innan hon lämnas tillbaka och ska då vara i samma skick eller bättre.

Jag har rätt att hämta hästen på en gång om hon missköts. Kanske ska skriva också (om det inte redan finns) att fodervärden är skyldig att betala ersättning t.om den dagen hästen här i det skick hon lämnades?

Och även att fodervärden skall betala skadestånd om hästen missköts på ett sånt sätt att hon inte går att användas inom det jag har henne.

Jag ska ringa mitt försäkringsbolag och höra hur hemförsäkringen täcker dyr utrustning (ex. sadel)

Kommer även skriva i kontraktet att fodervärden ansvarar för att utrustningen sköts och att fodervärden ersätter det som går sönder (t.ex. tyglar, stigläder, täcken) att skriva att sadeln skall åtelämnas i samma skick går ju inte, den kommer att användas i kanske 1 år och det sliter ju.
"Samtlig utrustning skall återlämnas i väl underhållet skick, skadad och trasig utrustning skall ersättas av fodervärden."

Kanske något i stil med "Ägaren har rätt till ersättning för utrustning som inte är vårdat och i normal slitage-skick för tiden fodervärden ansvarat för utrustningen"

Mycket funderingar :crazy: väntar på att få hem kontraktet så jag kan läsa igenom vad de tagit upp och sen ringa och höra hur jag ska skriva för det ska bli rätt.

Som det verkar nu kommer hon hamna 30-40 min här ifrån, det känns skönt, och jag ska även skriva att jag har rätt att träffa henne när jag vill och att vi ska ha mail och tele kontakt.

Jag, fodervärd, skrev i ordning ett avtal där det uttryckligen stod att hästen skulle stå kvar hos mig vid ev.skada/konvalecens och att allt över det som försäkringen stod för skulle bekostas av mig som fodervärd. Fick även en fullmakt av hästägaren så att försäkringsbolaget kunde skicka mig pengar direkt. Detta gällde skada som uppkommit hos mig som fodervärd och som inte kunde härröras till tidigare skada/dolt fel.:cool:

Det ska jag höra med mitt försäkringsbolag.

Då jag kommer betala livförsäkringen då jag ska ha ut från den ersättningen om hon skulle avlida.
Och fodervärden ska ju ha ut ersättning från vet. försäkringen om det skulle behövas.

På skadeanmälan som jag fyllt i så fyller man i vilket konto nr ersättningen ska skickas, det går inte automatiskt till mitt konto.

Glöm inte en fullständig lista på utrustningen som följer med, med eventuella kommentarer på i vilket skick den är då.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar