Om haren fortsätter (friidrott)

Silver Girl

Trådstartare
Sitter och tittar på friidrott och fick en fundering. Det anlitas ju ofta harar i löpgrenarna för farthållning, och de kliver av efter avtalad längd i loppet.
Men vad skulle hända om haren tycker sig ha en bra dag, fortsätter springa och vinner? Är de fullvärdiga deltagare i loppet, de har ju nummerlapp som alla andra? Eller har de kontrakt att följa, att de inte får avsluta loppet?

Någon som vet?
 
Sitter och tittar på friidrott och fick en fundering. Det anlitas ju ofta harar i löpgrenarna för farthållning, och de kliver av efter avtalad längd i loppet.
Men vad skulle hända om haren tycker sig ha en bra dag, fortsätter springa och vinner? Är de fullvärdiga deltagare i loppet, de har ju nummerlapp som alla andra? Eller har de kontrakt att följa, att de inte får avsluta loppet?

Någon som vet?

Har också alltid undrat detta! :D
 
Sitter och tittar på friidrott och fick en fundering. Det anlitas ju ofta harar i löpgrenarna för farthållning, och de kliver av efter avtalad längd i loppet.
Men vad skulle hända om haren tycker sig ha en bra dag, fortsätter springa och vinner? Är de fullvärdiga deltagare i loppet, de har ju nummerlapp som alla andra? Eller har de kontrakt att följa, att de inte får avsluta loppet?

Någon som vet?
Haha... Jag har också funderat kring det...
 
Vem är det som anlitar haren då? Arrangören?
Som hare med sikte på seger eller "rekord" brukar det vara teamet. Då är ju dealen ofta baserad på att haren ändå inte hade kunnat hålla det tempot hela loppet igenom. (Alt att haren tävlar annan klass.)

Är det farthållare för startgrupper i motionslopp är det arrangören, men då spelar det ju heller ingen roll om det ligger någon före i listan..
 
Fick mig en riktigt tankeställare här också, nu har jag förstått att det inte är en riktig hare de gäller, men blir ändå fundersam vad funktionen är, samma som "haren" i hundkapplöpning eller?
 
Sitter och tittar på friidrott och fick en fundering. Det anlitas ju ofta harar i löpgrenarna för farthållning, och de kliver av efter avtalad längd i loppet.
Men vad skulle hända om haren tycker sig ha en bra dag, fortsätter springa och vinner? Är de fullvärdiga deltagare i loppet, de har ju nummerlapp som alla andra? Eller har de kontrakt att följa, att de inte får avsluta loppet?

Någon som vet?
Jag tycker inte det borde vara tillåtet med draghjälp i löptävlingar.
 
Fick mig en riktigt tankeställare här också, nu har jag förstått att det inte är en riktig hare de gäller, men blir ändå fundersam vad funktionen är, samma som "haren" i hundkapplöpning eller?
Haren är en farthållare, vars uppgift är att hålla ett på förhand angivet tempo, t.ex 3.0 minuter/km

Jag tycker inte det borde vara tillåtet med draghjälp i löptävlingar.
Det är tillåtet i tävlingar på friidrottsgalor och deras existens är rätt omdiskuterad.
På de stora internationella mästerskapen är det inte tillåtet med harar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 800
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 361
Senast: Imna
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp