Om fortsättning efter skada

Empalie

Trådstartare
Min häst har fått hovledsinflammation i båda fram och en knäledsiflammation i hb.
Han har nu stått i sjukhage i två och en halv vecka och ska på återbesök på Måndag. Han har så tråkigt, vi promenerar varje dag men nu om ca en vecka kommer jag ha fullt upp i skolan och hur ska jag då hinna promenera så mycket som jag gör just nu.
Vill inte heller att ngn annan ska ut o gå med honom. Han går ganska lugnt och stilla men han har börjat bitas så det gäller att akta armarna. Han står stilla i sin sjukhage och ärute större delen av dygnet, men jag blir så arg på detta väder som orsakar lera och upptrampad mark. :mad: :cry:
Han har en kompis i sin hage i vanliga fall och de är lugna båda två, jag hoppas att han får gå i valig hage efter återbesöket, tycker så synd om honom och om jag ändå inte hinner ut så ofta kanske det är bättre att han går i hage och rör sig själv, iaf en del av dygnet. Har tänkt att låta han vila hela vintern med skritt på schemat oavsett vad vet säger. Han är inte halt när vi promenerar men ibland lägger han öronen bakåt och ser allmänt arg ut. Precis som något fortfarande gör ont. Det är väll bara att stå ut tills på måndag och hoppas att han får gå ut i vanlig hage:cry:
Hur länge hr det dröjt för era hästar att få gå i vanlig hage????, rör de sig på större ytor blir det ju inte samma upptrampning.
Hur hade ni gjort i min situation???
Allt såg fint ut på röntgen när jag var där inne!!!:love:

Sv: Om fortsättning efter skada

Vad skönt att allt var bra på röntgen!:)

När min häst har varit dålig med inflammation i kota och hovled har han oftast behövt två behandlingar för att bli bra. Detta har inneburit att han har fått stå i sjukhage i 6-8 veckor ungefär.
Men min erfarenhet är att det är väldigt olika från veterinär till veterinär hur de ser på detta med sjukhage.
Personligen tror jag ibland att det blir värre med sjukhage om de blir frustrerade och hoppiga.
Min häst har blivit helt personlighetsförändrad när han har stått i sjukhage. Ihans fall är det mycket lugnare att låta honom gå i en större hage med kompis förutsatt att de inte dundrar omkring.
Detta kan man ju aldrig förhindra till 100%...men men...
Hör med vet.

Hoppas att han får gå i vanlig hage. Kan ingen annan leda honom i en paddock eller så när du har mycket i skolan?
Att de bits lite får man väl ta...det är ju bara att putta dem lite på nosen. Min har alltid blivit bitig när man leder under konvalescens.
De är ju så himla uttråkade så att de håller på att smälla av!:eek:

Håller tummarna för er!:bump:

Läste ett jättesmart tips här nånstans för ett tag sedan...

Skaffa plaststolpar o lite band o sätt upp inne i er vanliga hage så att det blir som en jättelabyrint hästen kan gå i men för litet för att kunna springa...jättebra när man inte hinner promenera hästen själv...

Är det inte risk att hästen fastnar och trasslar in sig och river hela hagen...?:o
Det var den bild som kom upp på min näthinna när jag läste vad du skrev om labyrinten...

Lika stor risk som att den trasslar in sej i det vanliga staketet...
man bygger det som ett staket alltså...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Anläggning Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra. Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra...
Svar
14
· Visningar
1 397
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka