Om förröntgen (utbruten ur Den 22a hunduppdateringstråden!)

Miao

Trådstartare
Stämmer för vanlig HD-röntgen, men i detta fall gällde det förröntgen på valpar och då vet jag inte om samma regler gäller?
Det finns mig veterligen inget krav på att valpens plåtar måste till SKK.

Även det blir jag fundersam/nyfiken på när inskickning till SKK av valpröntgen kom på tal :) .

Jag vet ju om folk som förröntgat hundar vid ung ålder, men jag har nog vad jag minns aldrig hört att någon valt att skicka in förröntgade plåtar till SKK, eftersom de inte ligger till grund för ett officiellt resultat ändå, utan mer gått på det man själv/veterinären kan se på plåtarna och gjort en "grov uppskattning" på HD-status. Hunden måste ju ändå röntgas om igen när den uppnått rätt ålder.

Men det finns säkert en eller annan anledning att skicka även valpplåtar till SKK som inte jag tänker på :) .

Stämmer för vanlig HD-röntgen, men i detta fall gällde det förröntgen på valpar och då vet jag inte om samma regler gäller?
Det finns mig veterligen inget krav på att valpens plåtar måste till SKK.
Ah. tänkte inte på att det rörde sig om förröntgen.
Jag tycker väl iofs att förröntgen är ett ofog då många verkar strunta i att röntga om hundar med dåliga höfter för statistikens skull.
Har dessutom bara hört talas om det hos schäfer.

Jag tycker väl iofs att förröntgen är ett ofog då många verkar strunta i att röntga om hundar med dåliga höfter för statistikens skull.
Vet en BC som förröntgades pga hälta. Den togs bord direkt hos röntgande vet, fanns inga höfter öht.

Nej risken finns ju såklart, vilket är trist.
Jag förstår varför man vill förröntga dock. Som uppfödare kan det hjälpa till i beslut om vilken hund som ska sparas och vilken som ska säljas, och samma för en evtl köpare. Såklart finns det inga garantier för att höfterna blir perfekta sedan som ca 1-åring, men de riktigt usla går att sortera ut.

Jag förstår varför man vill förröntga dock. Som uppfödare kan det hjälpa till i beslut om vilken hund som ska sparas och vilken som ska säljas, och samma för en evtl köpare. Såklart finns det inga garantier för att höfterna blir perfekta sedan som ca 1-åring, men de riktigt usla går att sortera ut.
Ja, så kan jag förstå att det är vettigt med förröntgen.

Jag har aldrig varit med om att uppfödare som är etablerade ”förröntgar” dvs innan hunden är någorlunda färdigväxt dvs minst ett år ? Det tillhör ju en seriös uppfödare att inte avla ny kull utan att ha resultat på valparna /unghundarna utifrån vad man parat på osv?

Men jag kanske missförstår helt vad du menar ? 😄

Även det blir jag fundersam/nyfiken på när inskickning till SKK av valpröntgen kom på tal :) .

Jag vet ju om folk som förröntgat hundar vid ung ålder, men jag har nog vad jag minns aldrig hört att någon valt att skicka in förröntgade plåtar till SKK, eftersom de inte ligger till grund för ett officiellt resultat ändå, utan mer gått på det man själv/veterinären kan se på plåtarna och gjort en "grov uppskattning" på HD-status. Hunden måste ju ändå röntgas om igen när den uppnått rätt ålder.

Men det finns säkert en eller annan anledning att skicka även valpplåtar till SKK som inte jag tänker på :) .

Vad skulle den anledningen vara?

Jag har aldrig varit med om att uppfödare som är etablerade ”förröntgar” dvs innan hunden är någorlunda färdigväxt dvs minst ett år ? Det tillhör ju en seriös uppfödare att inte avla ny kull utan att ha resultat på valparna /unghundarna utifrån vad man parat på osv?

Men jag kanske missförstår helt vad du menar ? 😄

Du kan ju inte spara alla valpar tills dom är ett år gamla och sedan sälja och sätta ut på foder, därav förröntgen för att inte råka spara den tik eller hane som har tydligt dåliga höfter redan från början.

Du kan ju inte spara alla valpar tills dom är ett år gamla och sedan sälja och sätta ut på foder, därav förröntgen för att inte råka spara den tik eller hane som har tydligt dåliga höfter redan från början.

Fast rent generellt, så om uppfödaren bedriver en seriös avel i grunden dvs bägge föräldrar är friröntgade enligt rekommendation osv, så uppstår ju knappast scenariot utifrån det jag responderade på .

Nej du kan givetvis inte spara alla valparna tills det är dags för röntgen utifrån direktiven. Men du kan som uppfödare be och uppmana dina valpköpare att röntga unghunden för resultat innan du igen avlar på tiken, och följa upp det med köparna så att det sker, vilket det till 99% görs utifrån det.

Jag förstår nog fortfarande inte riktigt utifrån det vad som anses .

Senast ändrad:
Fast rent generellt, så om uppfödaren bedriver en seriös avel i grunden dvs bägge föräldrar är friröntgade enligt rekommendation osv, så uppstår ju knappast scenariot utifrån det jag responderade på .

Nej du kan inte spara alla valparna tills det är dags för röntgen utifrån direktiven. Men du kan som uppfödare be och uppmana dina valpköpare att röntga unghunden för resultat innan du igen avlar på tiken.

Jag förstår nog fortfarande inte riktigt utifrån det vad som anses .

Men att båda föräldrar är friröntgade säger ju tyvärr inget om vad valparnas resultat blir? Det är ju ingen garanti tyvärr eftersom ärftligheten är komplex.
Jag som köpare som vill ha en frisk hund att tävla låt säga IGP eller agility med vill ju gärna veta om valpen jag köper har urkassa höfter eller inte. Om hela kullen röntgas och två från D-höfter på förröntgen och de andra A eller B väljer jag ju såklart inte en av valparna med preliminärt D-höfter.

Men att båda föräldrar är friröntgade säger ju tyvärr inget om vad valparnas resultat blir? Det är ju ingen garanti.
Jag som köpare som vill ha en frisk hund att tävla låt säga IGP eller agility med vill ju gärna veta om valpen jag köper har urkassa höfter eller inte. Om hela kullen röntgas och två från D-höfter på förröntgen och de andra A eller B väljer jag ju såklart inte en av valparna med preliminärt D-höfter.
Samtidigt får man nog se över avelsarbetet om riskerna är så stora för det att man måste röntga valpar.

Förröntgen existerar inte i min ras, trots att det är en brukshund i samma storlek (eller större) som schäfer eftersom det är minimal risk för att få Dhöfter. Schäfer är den enda rasen jag någonsin har hört talas om det som en sak man gör och ser man på hunddata verkar många av de med dåligt resultat aldrig röntgas så de får officiellt resultat = det känns mest som man vill fixa statistiken.

Men att båda föräldrar är friröntgade säger ju tyvärr inget om vad valparnas resultat blir? Det är ju ingen garanti

Nej precis - det är ju därför det är viktigt att röntga unghunden efter 1 år som de seriösa uppfödarna alltid per standard uppmanar till, avtalar och följer upp med sina valpköpare.

Och sen utifrån det se resultaten. om uppfödaren etablerat bedriver sådan Avel blir det sällan några katastrofala fall .

Nej precis - det är ju därför det är viktigt att röntga unghunden efter 1 år som de seriösa uppfödarna alltid per standard uppmanar till, avtalar och följer upp med sina valpköpare.

Och sen utifrån det se resultaten. om uppfödaren etablerat bedriver sådan Avel blir det sällan några katastrofala fall .

Ja alltså jag har aldrig uttalat mig emot vikten av det heller.
Försökte bara beskriva att det kan finnas användningsområden för förröntgen också även om det knappast är vanligt (och borde bli väldigt dyrt).
En kollega till mig förröntgade nyligen sin import eftersom det inte går att lita på hemlandets HD-resultat och hon ville veta redan nu hur det stod till med hundens höfter.

Samtidigt får man nog se över avelsarbetet om riskerna är så stora för det att man måste röntga valpar.

Förröntgen existerar inte i min ras, trots att det är en brukshund i samma storlek (eller större) som schäfer eftersom det är minimal risk för att få Dhöfter. Schäfer är den enda rasen jag någonsin har hört talas om det som en sak man gör och ser man på hunddata verkar många av de med dåligt resultat aldrig röntgas så de får officiellt resultat = det känns mest som man vill fixa statistiken.

Väldigt tråkigt att det används så. Det tycker man kanske att SKK borde uppmärksammat.

Som sagt är det inte norm att det är så det fungerar , utifrån det svaren .
Tror inte att det finns en norm kring det överhuvudtaget. SKK bordee rimligtvis sitta på svaret varför de införde möjligheten till förröntgen. Jag bara beskrev hur det kan användas och hur jag vet att det använts.
Sjävklart tråkigt om det leder till att färre (inom schäferaveln då) röntgar officiellt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 846
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar