Jo det är ju dom som granskar plåtarna och registrerar de preliminära resultaten?Men det är ju precis det som påtalats ? SKK har inte del av det om vi nu pratar förröntgen av valpar .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är ju dom som granskar plåtarna och registrerar de preliminära resultaten?Men det är ju precis det som påtalats ? SKK har inte del av det om vi nu pratar förröntgen av valpar .
Tror inte att det finns en norm kring det överhuvudtaget. SKK bordee rimligtvis sitta på svaret varför de införde möjligheten till förröntgen. Jag bara beskrev hur det kan användas och hur jag vet att det använts.
Sjävklart tråkigt om det leder till att färre (inom schäferaveln då) röntgar officiellt.
Förlåt, men jag har inte schäfer och skulle aldrig skaffa en.Jag har påtalat hur det fungerar hos seriösa avelsarbetande uppfödare generellt . Om det är annorlunda utifrån ”din” ras - schäfer så är det beklagligt men ja - det finns ju sådan uppfödning och flera raser än just schäfer .
Oavsett är det oseriöst och blir snett .
Funderar i samma banorÄven det blir jag fundersam/nyfiken på när inskickning till SKK av valpröntgen kom på tal .
Jag vet ju om folk som förröntgat hundar vid ung ålder, men jag har nog vad jag minns aldrig hört att någon valt att skicka in förröntgade plåtar till SKK, eftersom de inte ligger till grund för ett officiellt resultat ändå, utan mer gått på det man själv/veterinären kan se på plåtarna och gjort en "grov uppskattning" på HD-status. Hunden måste ju ändå röntgas om igen när den uppnått rätt ålder.
Men det finns säkert en eller annan anledning att skicka även valpplåtar till SKK som inte jag tänker på .
Förlåt, men jag har inte schäfer och skulle aldrig skaffa en.
Försvarar definitiv inte någon som struntar i att registrera hälsoresultat, det är förkastligt tycker jag.
Känns som att vi inte kommer vidare i denna diskussion då det känns som att du missförstår mig.
Jag skulle nog kunna tänka mig att förröntga om det handlar om att köpa en unghund som ännu inte är gammal nog att röntgas officiellt.
Det är ju sjukt,dom är ju inte varken benade eller färdiga någonstansSå en 8 v valp skulle du förröntga inför köp ?
Det är ju sjukt,dom är ju inte varken benade eller färdiga någonstans
Så en 8 v valp skulle du förröntga inför köp ?
Alltså... Jodå. Om det är ett problem med höfter och extremt viktigt att behålla blodet så är det ju fullt görbart.Du kan ju inte spara alla valpar tills dom är ett år gamla och sedan sälja och sätta ut på foder, därav förröntgen för att inte råka spara den tik eller hane som har tydligt dåliga höfter redan från början.
Alltså... Jodå. Om det är ett problem med höfter och extremt viktigt att behålla blodet så är det ju fullt görbart.
Jag gjorde ju nått liknande, fast med annat urvalskriterie än HD-status. Har/hade sju(!) valpar kvar i min avelsrätt just för att ha stor sannolikhet att kunna avla på den -bästa- vallhunden.
De flesta har nog ändå inte möjlighet att behålla en hel kull valpar till 1 års-ålder, om man ska vara ärlig.Alltså... Jodå. Om det är ett problem med höfter och extremt viktigt att behålla blodet så är det ju fullt görbart.
Jag gjorde ju nått liknande, fast med annat urvalskriterie än HD-status. Har/hade sju(!) valpar kvar i min avelsrätt just för att ha stor sannolikhet att kunna avla på den -bästa- vallhunden.
Jag vet ju inte om det som avses är en 8 veckors valp. Så därför frågar jag vad som egentligen avses, så jag inte tolkar fel .
Jag tror att det där kommer bli vanligare
En uppfödare i min närhet säljer inga tikvalpar utan bibehållen avelsrätt. Lite mindre i kassan, men större möjligheter att välja den bästa tiken för avel.
Min uppfödare diskuterade redan vid köpet möjligheten att kanske få leasa hunden för avel om den skulle visa sig vara bra. Det är ju också ett alterntiv. Båda är mycket bättre än att bara behålla en tik, hemma eller på foder, och avla på den oavsett om det är den minst lämpliga i kullen. Så gör ju tyvärr många.