J

JK+T

Gör det något om man ger olika mengd på morron o kväll? Asså nu menar jag inte 1 kg uipp och ner ,utan kanske 4 kg. Gör det något om T.EX. hässten får 10 kg per dag.Ger man den 2 ggr om dagen.På morgonen ger man 2 kg och på kvällen ger man 8?? E nämligen så att hästarna äter frukost i hagen och dom byter ofta hög med varann.,den ena hästen får mycket mer.Och domm äter inne i boxar på kvällen.och då byter dom ju inte.Så då vill ja ge dom lika mycket i var hög på morgonen..

Sv: Om foder

Det beror ju lite på när dina hästar får mat, men jag skulle aldrig låta mina hästar "leva" på 2 kg hö i mer än 6 timmar iaf. Detta beror ju såklart på storlek, päls osv, men det låter väääldigt lite i mina öron, om inte din kväll är väldigt tidig...:confused:

Det låter som en konstig uppdelning av fodringarna? :confused: Vilka tider är det fråga om? Får dom ingen mat under dagen? (Dvs mellan morgonfodring och kvällsfodring?)

men detta var bara ett EXEMPEL.dom uppdelningar jag hadde ev. tänkt göra är mycket mindre..

Jag antar att vi pratar grovfoder nu?
Gör det något om man ger olika mengd på morron o kväll? Asså nu menar jag inte 1 kg uipp och ner ,utan kanske 4 kg.

Nej, oftast är det ju mycket längre tid fram till nästa urfodringstillfälle när man ger kvällsgivan, så den bör vara större. Hästen ska inte stå utan grovfoder för många timmar, så det blir oftast helt rätt att fördela det olika.

Gör det något om T.EX. hässten får 10 kg per dag.
10 kg låter som en ganska normal giva för en medelstor häst. Man kan ge ett par kg mindre eller mycket mer, beroende på häst, grovfoder och rutiner.
Ger man den 2 ggr om dagen.På morgonen ger man 2 kg och på kvällen ger man 8?? E nämligen så att hästarna äter frukost i hagen och dom byter ofta hög med varann.,den ena hästen får mycket mer.Och domm äter inne i boxar på kvällen.och då byter dom ju inte.Så då vill ja ge dom lika mycket i var hög på morgonen..

Som sagt, de får inte stå för länge utan mat, så att ge 2 kg på morgonen och sedan inget förrän på kvällen låter inte som någon höjdaridé.
Ska man fodra bara 2 gånger om dagen så bör man ge mycket mer än så vid varje giva. Hästen bör få tugga i ca 4 timmar innan givan tar slut för att klara sig fram till nästa fodring, om man ger med 12 timmars mellanrum.
Har man ett större glapp över dagen (t.ex frukost kl 7.00 och kväll 22.00) bör såklart frukostgivan vara den större, om det inte finns något annat att tugga på i hagen. Eller så ger man en giva till mitt på dagen...

Lät ju inte alls bra me den där fodringen...måste väl finnas någon som tar in hästarna på efter middagen??
Kan de inte få en fodring då??
Hästar ska få mat MINST fyra ggr om dagen om de ska må riktigt bra....farmför allt är det ju viktigt nu på vintern när det är leriga o frusna hagar-kanske bara en massa snö!!

Varför måste de gå in för att äta? Det går bra att lägga ut hö i hagen.

Och man måste inte fodra minst 4 gånger om dagen, det viktiga är att de får tillräckligt lång ättid per dygn, och att det inte blir för många timmar utan hö.
Alltså, 2 rejäla givor funkar minst lika bra, bara man ger tillräckligt mycket varje gång.

Tack.,men iaf. har tänkt på någonting i stil med någon slags foderhäck eller en låda som man stoppar in maten i med hål så att det tar längre tid att äta..,förässten var detta en fråga som inte handlar om att JAG ger olika mängd morgon och kväll ...

Det är att föredra att dela upp det så att ett mål är jättemkt större än de andra målen.

De flesta ger hästar alldelles för lite att tugga på och dessutsom så kanske det delas på 2 kg 4 ggr om dagen eller tre kanske. Då har man en häst som konstant är frustrerad och hungrig eftersom den aldrig någonsin får sitt ättidsbehov tillfredställt.

Det är inte bara antal kg för magen som behövs utan även tuggtiden är viktig för hästen.

Jag tex ger mina hästar 1 kg lucernhack på morgonen, ca 2 kg hö till middag och sen får de i boxen när de kommer in så mkt att det räcker ända till morgonen (det ska finnas några strån kvar när jag ger frukost, då är jag nöjd.)
Hur många kg det blir är totalt ointressant, jag har variantioner på mellan 4 och upp till 10-12 kg per häst.
Då har de fri tuggtid i ca 12 timmar.

Är dte extremt kallt och blåsigt som idag så får de mer hö ute för att hålla värmen.

Man får otroligt mkt mer harmoniska hästar på detta vis, de gluffsar inte i sig men blir heller inte feta och bukiga för att de äter typ 20 kg hö om dygnet. Man tillfredställer deras behov hos dem men kommer bort från min mardröm, dvs 20 kg hö per dygn och lojja, jästa hästar.

Det enda man får tänka på är att fylla på med protein efter deras individuella höintag.Ifall man som jag har lågt protein i höet.

Så här gör jag på alla hästar i stallet. Jag har ponnyåringar, medelålders shettis, gamla travgubbar varav en tävlande och en skogsmullande och 2 travtränande 2 åringar.Gjorde även så när jag hade en massa islänningar i alla åldrar.

Är dte extremt kallt och blåsigt som idag så får de mer hö ute för att hålla värmen.

Önskar att min häst åt för att hålla värmen, hon går bara till ett hörn i hagen och står där och huttrar. Vid -10 och med inne täcke, bucas vinter täcke + ett rambo vinter täcke.

Petar i sig högst 6 kg/dag och har fri tillgång.

De av mina som står i ett hörn och huttrar får gå in i stallet. att stå och huttra ute ger dem bara magra, spända och ledsna.
Om jag får en häst som bara äter så lite hö så har jag haft god effekt av att ta bort allt krafftfoder några dagar och enbart ge 2 kg hö och morötter.
efter ett par dagar så har hästen byggt upp en hunger och man kan öka ett kg o.s.v. Sen äter den allt den ska.

Byter ut den vanliga krafftfodret (om det behövs ) mot en liter kli, en halv liter havre, en dl foderjäst (för magen), salt och så mkt olja och soja(eller lucernpellets) som behövs och ger detta enbart en gång om dagen.Blanda med vatten till en gröt.

Mao så ger jag liten mängd (tar liten plats i magen) av högkoncentrerat krafftfoder som är magvänligt endast en gång om dagen.
Resten av måltidern afår de enbart hö och morötter.
På detta vis slutar hästen att vänta på krafften vid alla måltider och börjar se hö som MAT.
Många hästar lever för sitt krafftfoder och ser hö som nått nödvändigt ont. På dett avis bryter man det beteendet.

Senast ändrad:

Då skulle hon vara tvungen att vara inne hela dagarna (det är mellan -15 och -20). Hon trivs inte med att stå inne ensam = äter inte alls, då den andra hästen är damm känslig så ska han vara ute så mycket som möjligt.

Hon äter kraftfodret dåligt, vill bara ha havren och petar bort allt annat, har provat olika foder i små mängder(dynavena activ 100, dynavena masch, red miles, kraft sport) Har tidigare gett fibergi som hon började rata, men idag åt hon av den +havren efter att inte velat äta kraftfoder på en vecka.

Hästen är avmaskad, kollad tänder, kollad av vet. UA, pratat med en vet.spec. på magar och han tycker inte att det låter som magsår då hästen är blank i pälsen, busar i hagen och går inte ner i vikt.

Har också provat ge luzern hack men det vill hon inte heller äta.

Hon är stor (172) och i tävlingskondis (trav) så hon behöver allt man kan få i henne.

Senast ändrad:

Hur är det med salt.
Om du ökar intaget av salt så kan aptiten ofta öka.

Du ger ingen form av magbakterier? Jag har oxå travare och undersökningar har visat att tränande travare har till 60-70 % magsår. Dvs att det är rätt otroligt att just ens egna inte skulle ha det.
Därfär behandlar jag alla som om de har magsår, se krafftfoderreceptet ovan, samt ger dem minst en gång i veckan magbakterier, just nu är det protexin men jag brukar skiffta, gillar alla utom Kraffts Magtarm, den är oeffektiv.

Symptomen du nämner, petar i maten, vill bara äta havre och lite hö etc tyder just på magproblem. Svabbar hon mkt med vattnet och blöter sitt hö har hon garanterat magproblem.

Jag hade by the way ett sto innan som bara kunde vara ute 3 timmar om dagen för att behålla matlust och hull..........Man får anpassa sig efter varje häst.

Gav tidigare ca ½ dl grovsalt men det slutade hon att äta.
Nu har hon börjat äta bättre (hoppas det håller i sig). Foderstaten hon hade innan matvägringsperioden var:

Fibergi Elit 2,6 kg (ska vara bra för magen)
Havre 2kg (tung och fin)
Super-G 250 g
Soya 1 dl
Steel joint ½ dl
Enzion 15 ml
B-vit 60 ml (ska vara bra för aptiten)
E-vit 60 ml
Linfröolja 90 ml (energi)
Fri tillgång på hö.

Gav tidigare salt + 0,3kg Betfor men den slutade hon att äta. Betforn är inte samma som förut, den har blivit konstig på något vis.

Skulle kanske prova med något tarmpulver om man får i henne det.

Jag hade prövat att ta bort en massa grejor ur den foderstaten, så rena fodermedel som möjligt för magens skull. Här ger du hur många koncentrat och helfoder som helst, både fibergi, Super G, enzion, steel joint. Vad blir det i MJ och SMrp?

Fibergi Elit 2,6 kg = MJ 32,5, SMrp 208
Super G 0.25 = MJ 3,35, SMrp 33,25 (innehåller TMG)
Havre 2 kg = MJ 19,4, SMrp 150
Hösilagetx5kg = MJ 31,5, SMrp 185 (MJ 6,3 SMrp 37 g/kg foder) :(
Hö 1 kg inne = MJ 9,3, SMrp 60 (äter inte mer inne på natten)
Soya 1 dl = 1,1, SMrp 39
+ linfröolja

Totalt: MJ 97,15, SMrp 675,25

Jag skulle vilja få upp MJ till minst 130 och proteinet till 780.
172 cm, väger ca 500 kg (lätt modell), tunn men inte mager, går snabbjobb var 5:e dag och motionskörning. Startar var 3:e-4:e vecka.

Enzion ger jag för hovarna
Steel Joint som mineraler
Soyan som extra protein då hon är svår att hålla i hull.
B-vit för bättre aptit men jag tycker inte att det funkar.

Har provat ge henne blötlagd Dynavena Marsh som tydligen ska vara bra för hästar med magproblem (magsår) men den maten rör hon inte. Tog då bort alla "extrapytsar" och gav då bara lite mash på kvällen och lite activ100 på morgonen.

Vill helst ge så protein/enegitätt foder som möjligt på liten volym för att hon inte ska känna sig lika mätt och äta mer hö.

Jag är öppen för förslag på en bättre foderstat som hon ÄTER.

Åt hon dynavena 100?

De har andra varianter (bla mixt) som har skyhöga värden.
Kanon om man inte vill ge stor mängd kraftfoder.

Det var rådgivaren på Dynavena som tyckte att vi skulle prova marsh för att rensa upp tarmarna och magen och ge lite activ100. Hade själv tänkt ge activ50+ havre, men hon åt ju inte fodret iaf.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 077
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 074
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka