Fast när jag säger dominant så är det inte alls resursvaktande jag menar. Kan ta mina hundar som exempel.Jag tror min poäng gick förlorad. Visst har hästar karaktärsdrag. Men resursvaktande - det som kan benämnas dominans - är ett situationellt beteende, och inte något som en individ "är". En häst "är" inte dominant: däremot kan den uppvisa resursvaktande beteende.
Vi har väl alla stött på träning som går ut på att dominera hästar som anses dominanta för att de inte ska "ta över". Det bygger på en total missuppfattning och blir så fel. Det är anledningen till att det är så viktigt att förstå skillnaden mellan att "vara" dominant och använda resursvaktande beteende.
Jag har en dam som resursvaktar massor, hund A. Trots detta så kan hennes syster, hund B, gå rakt fram till henne och ta As ben från A utan att röra en min. Trots att A morrar högljutt, visar tänder och allt så kan B ignorera det helt utan konsekvenser.
Likaså om våra kompisar kommer med sin hund så ignorerar han A ganska ordentligt om hon morrar och har sig, trots att hon har bitit honom flera gånger. Medans om B tittar snett på honom så backar han DIREKT, B har aldrig behövt ta till bett, inte ens i luften, jag tror inte ens att hon har visat tänderna mot honom.
B är helt enkelt betydligt mer dominant än A. Betydligt mer självsäker och får mer respekt av alla, alltid. Betyder det att hon är taskig och bossande? Nej snarare tvärtom. Hon säger BARA ifrån när det verkligen behövs. Hon är flockens trygghet och säger hon nej så respekteras det DIREKT.
Hon är alltså så pass dominant att hon extremt sällan eller i princip aldrig behöver hävda sig.