Jag är så splittrad i den här frågan.
Vi har 2 hästar. Stoet som jag haft i 14 år, hon har alltid varit undvikande mot andra hästar, blir ofta jagad och mobbad, även av hästar som sägs vara "ranglåga" och "snälla". Det är nåt i hennes kroppspråk som retar vissa hästar till vansinne. Tom i stoooora hagar har hon blivit bortjagad till nåt hörn och fått stå där själv, oftast av den "mest ranglåga/snällaste" hästen i hagen. Jag beskriver henne som ranglåg eller snarare häst helt utan rang, för det är något de flesta förstår. De flesta förstår inte vidden av det dock. Nu går hon med en 28-årig ponny som jagar undan henne från resurser, men annars hänger dom ihop som ler och långhalm.
Vår store brune, snällaste hästen i hela världen när vi köpte honom, kunde tom gå med stoet ovan. Funkade i blandflock med hästar som satte honom på plats. Han kunde äta, ta en galopptur i hagen och komma tillbaka till maten. Sen hände nåt, många kompisbyten, han gick med en häst som var regelrätt elak (kunde stå brevid och mysa och sen ge sig på vår häst). Sen lite skador och sjukhage på det och plötsligt hade vår häst utvecklat resursvaktande, både över hästar och mat. Han fick byta hage till en med 2 nya hästar. Han älskade den ena och ehrm.. var väl inte jätteförtjust i den andra. Där gick han i 3 år, var den som var spanare/höll koll och mådde inte alls bra av den rollen. Vid mat jagade han runt dom andra och han vallade dom en del.
Sen nytt stall, och han är "lägst i rang". Dom har mer eller mindre fri tillgång på grovfoder, han slutar helt vakta maten i hagen, men blir bortjagad rätt ofta. Han går undan som han ska. När han slipper "bestämma/vakta" är han så mycket lugnare och nöjdare med tillvaron.
Vet inte vad jag vill säga med detta, mer än att det verkligen inte är svart/vitt och man behöver nog tänka dels på vad olika beteenden ger för resultat och också på hästens inneboende personlighet. Vissa hästar verkar mer naturligt avståndstagande, andra är mer "in your face". Rang eller inte? Who knows. I fångenskap har dom ju inte möjlighet att vara helt naturliga.