Om fertilitet?

Lintrollet

Trådstartare
Hur får man veta vilka hingstar som har "bra simmare" i år?
Jag räknar inte med sanningen från hingstägarna.
Enligt dom har ju "alla" ca 84 - 90% levande säd, hm.
Men hur får jag, som stoägare, veta vilka hingstar som har visat hög fertilitet i år?:confused:

Sv: Om fertilitet?

Fast å andra sidan har jag i år fått dräktigt med sperma som jag noterade "så gott som död".
Jag vet även flera hingstar som jag bedömt ner mot 10-15 %, men som ändå har samma dräktighetsresultat som de med över 50%.

Så att bara gå efter motiliteten och snabba spermier är inte hela sanningen.

Fast å andra sidan har jag i år fått dräktigt med sperma som jag noterade "så gott som död".
Jag vet även flera hingstar som jag bedömt ner mot 10-15 %, men som ändå har samma dräktighetsresultat som de med över 50%.

Så att bara gå efter motiliteten och snabba spermier är inte hela sanningen.

Det räcker ju att en enda når fram, om det så är den ende överlevande så blir ju resultatet 100%.

Fast finns det för få funktionsdugliga spermier funkar det inte. Det behöver vara en viss aktivitet runt ägget för att det ska bli befruktat.

Jo naturligtvis har det ju inte så stor betydelse, då hade inte min märr blivit dräktig med den motiliteten:)
Men om man nu vill ha nåt att gå efter.. fast det viktiga är ju dräktighetsprocenten, den visar ju verkligen på hur bra hingsten är.

Jo den är ju viktig att kolla med, men förhoppningsvis är de flesta seminstationer bra, annars hoppas jag att stoägarna väljer andra

Tack för alla svar. Men hur gör ni andra rent praktiskt?:confused:
Ringer ni runt till flera seminstationer. Eller har ni kontakt med en, som ni litar på?
Jag tycker jag stör, nu i betäcknings-säsongen om jag ringer runt.
Det är ju lite hektiskt just nu........:o

Jag tycker inte man ska behöva snoka runt vilka som ligger i topp i motilitet.
Har man ett krångelsto är det viktigare med en bra station och en bra veterinär.
Sen ska man naturligtvis undvika de hingstar med sämsta skicken, men de allra flesta hingstr har tillräckligt bra dräktighet för att få dräktigt, om stona blir seminerade i rätt tid.

Jag kollade runt bland folk i trakten och det var en som inga klagade på så då tog jag dit mitt sto. Hon är där nu för tredje gången.

Jag har en dokumenterat bra station, som dessutom är stor. Så jag frågar dem om jag behöver en hingst som är väldigt bra. Då talar de om vilka skick de fått som är bra. Nu kan de ju inte tala för mer än de hingstar som de har fått skick av. Men om jag har ett krångel sto så talar de gärna om vilka hingstar av de som använts som har hög dräktighetsprocent också.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka