Om en häst är visad

putte_nutte

Trådstartare
En fråga till er kunniga, jag läser annons på hästar till salu. Här står du att bägge föräldrar är avelsbedömda, varav en har fått 9 för pass och vilja. Är detta bra eller dåligt? Har jag fatta det rätt om höga poäng är bra och lägre poäng mindre bra? Men vad räknas som dåligt i avelssammanhang?

Sv: Om en häst är visad

Avelsbedömningsskalan går från 5 till 10, där 5 är sämst och 10 är bäst. En hingst blir godkänd om han får en totalpoäng på 7,75 eller mer. 9 är följaktligen en mycket bra siffra i avelsbedömningssammanhang, och en häst med 9 för både pass och vilja tävlar troligtvis i passlöp/stilpass, men är ju inte nödvändigtvis en lättriden häst...

Tillägg: 5 är riktigt dåligt (fyrgångare får 5 för pass, då de inte har någon....), 7,75 är som sagt godkänt för hingstar, och över 8 räknas väl som bra...

Det är som sagt mycket bra med en 9:a, men frågan är väl vad resten av siffrorna var? Jag kan ju tycka att en häst med en ganska jämn bedömning känns som större chans att avkomman får bra gångarter. Finns ju kanske risk att en som har 9 på pass har väldigt dåligt på trav.

Träffade en gång en hingst som tydligen hade "en av de högsta bedömningarna i världen" på skritt... ja, men vadå? En gångart gör ju ingen häst...

Totalpoäng är tydligen 7,95, har det påverkat traven då?
Det här gäller stoets bedömning, och inte en hingst.

Ngn här som har tillgång till, tex worldfengur kan säkert kolla upp hästens föräldrar åt dig.

Totalpoäng är tydligen 7,95, har det påverkat traven då?
Det här gäller stoets bedömning, och inte en hingst.

Det vet man ju inte, om man inte vet bedömningssiffran för just trav... 7,95 är ju en helt OK totalbedömning (skalan och bedömningen för ston och hingstar är exakt lika, enda skillnaden är att en hingst måste uppnå 7,75 för att få verka i avel), där ju då tydligen pass och vilja varit bäst på 9. Så mycket mer kan man inte säga...

Vad jag förstått så gäller detta mamman till en häst du kanske skall köpa? Glöm inte att det viktigaste trots allt är den häst du är spekulant på! Gäller det en unghäst eller en framtida avelshäst kan jag förstå att man tittar mycket på stam och föräldrars / syskons bedömningar, men gäller det en vanlig ridhäst, så är det ju DEN hästens egenskaper som är det viktiga! Så åk och provrid och bilda dig en egen uppfattning!

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
179
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka