Öm efter rakning?

Krockodil

Trådstartare
Kan hästen bli öm i huden av rakning?

Sist jag rakade min häst så blev han väldigt öm över korset och länden och hela rumpan. Då han haft ryggproblem så tänkte jag inte så mycket på att det kunde bero på något annat än hans vanliga problem men eftersom det var så stora ytor som han ömmade på så blev jag lite fundersam. :crazy:

Sv: Öm efter rakning?

Kan hästen bli öm i huden av rakning?

Sist jag rakade min häst så blev han väldigt öm över korset och länden och hela rumpan. Då han haft ryggproblem så tänkte jag inte så mycket på att det kunde bero på något annat än hans vanliga problem men eftersom det var så stora ytor som han ömmade på så blev jag lite fundersam. :crazy:

Ja det är vanligt att en känslig häst blir öm, men det är inte i själva huden i sig utan det blir den för att den blir kall, när man klipper de ställen du beskriver, där hästens värme utsläpp är som allra störst, dvs rygg, länd och kors.
skulle vara väldigt försiktig med att raka en häst med ryggproblem på de ställena. det är bättre att halvklippa.

inte i huden! däremot blir den öm i musklarna pga den blir för kall. du måste se till att täcka ordentligt.

Säger som de övriga två. Kylda/kalla muskler har troligen lätt till att han har blivit öm. Om han dessutom haft problem med stelhet i ryggen tidigare är det ännu viktigare att en sådan häst hålls varm om ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka