Sv: Om du skulle bygga stall...
Två saker: Brandsäkerhet och ventilation!
Jag tänker i min tur inte alls på barn utan nästan enbart på hagmark och ridvägar i skogen.
Jag vill ha tillräckligt stora, bra hagar både för vinter och sommar, inga rasthagar till min häst inte. Tänker mig ca 5000 m2 per hage till två hästar och en av varje (vilket jag ser som typ minimikrav om det är någotlunda underhållande marker). Skog är ett måste i vinterhagen helst även i sommarhagen. Gärna kuperat men eftersom vi tänkte oss något i Skåne inte allt för långt från Malmö så ja, jag blir glad om vi hittar lite skog och har råd att köpa och bygga
Vi vill bygga nytt både hus o stall, inte renovera (gäller främst hus iofs). Byggt vind o rengskydd i alla fall i vinterhagen som jag vill ha i anslutning till stallet så det bara är att släppa ut/in lösa, så kanske som ett tak utmed ena stallväggen. Där kan man fodra under tak med grovfoder på morgon och lunch i automat, vatten i kopp, ev uppvärmd med flödesmätare.
För att ens ha råd att ha tillräckligt med hagmark så begränsas hästantalet till 2. Jag äger en och vill ha en inackordering som sällskap då jag inte alls har intresse av flera hästar utan känner att så som jag vill sköta om min häst kommer han ensam ta upp tillräckligt med tid redan. Alltså blir det två boxar. Svängdörrar, inga galler någonstans, dela en vägg. 4*4 m. Krubba på marken eller lättrengjort (nedtagbar eller plugg i botten) har jag inte bestämt mig om ännu. Vattenkopp med flödesmätare, stor med flottör så det blir som att dricka ur hink. Stor, låg balja att lägga hö och mathalm i, jag vill ha vanligt hö o småbal. Ren torvbädd och därmed nedsänkta boxar. Hur mycket har jag inte tagit reda på ännu (ingen erfarenhet av torvbädd). Boxdörr med delvis galler för ventilation (murat alltihopa inkl boxväggar) och ett handtag som är lätt att öppna även för brandmän med tjocka handskar. Av den anledningen oxå grimmor lättillgängliga vid varje box. Hade gärna sett någon bred boxdörr och en liten "nedfart" i nedsänkningen (beroende på hur djup så klart) och lagom nog för liten minilastare att tömma bädden med årligen.
En spolpilta med nedsänkt del för att blöta hovar tänkte jag mig. I framtiden gärna med någon form av solarieanordning oxå för att torka hästen, men det ligger som sagt längre fram än grundstallet. Denna spilta är även tänk fungera som en av skötselplatserna och den andra skötselplatsen kan vara i stallgången, den kommer ju bara användas om vi ändå ska ut samtidigt båda två eller om man är själv i stallet och hellre ställer i gången - ingen trafikstockning som det blir om man har flera hästägare.
Sadelkammare med bra plats! Inte räknat på strl dock. Men ca 3 sadelhängare per häst (vill ha de i bomform som inte trycker på bossorna och därmed är lätta att ha sele/tömmar/tömkörningsgjord på). Ca 5 tränshägare per häst och några större krokar. Någon form av täckeshängare där varje täcke hänger separat för större täcken så som inne/ute och tjockare ulltäcken. Stora, djupa hyllor till fleecetäcken o liknande. Schabrakförvaring så som Inka-90s som väl alla sett vid det här laget
Schabraken hänger separat tätt på byxhållare i Inkas fall. Putskrokar i taket, någon form av sadelputsbock. Plastådor på hyllor under taket för förvaring av mindre frekvent använda saker. Upphängning för luftning av använda benskydd o dyl. Sadelkammaren som en separat brandcell med uppvärmning av något slag.
Foderkammare som separat brandcell, ev med stort och bra tvättställ eller om det blir ute i stallet beror lite på. Men möjlighet att såväl skrubba benskydd, tvätta händer, blötlägga betfor som att skrubba stora hinkar, djup mao. Någon form av ställ att torka hinkar upp o ned. Fodertunnor på hjul. Hyllor med småburkar och att ställa blötlagd/uppmätt kraftfoder. VÅG! Allt vägs varje gång.
Grovfoder och strö i separat brandcell med stor port för enkel införsel av nytt strö/foder. Större våg att väga upp höpåsar med. Säckkärra/vagn för att inte skräpa ned med strö/foder dit det ska i stallet/utanför. Tänker mig ex olika färger på höpåsarna så man kan väga upp flera ransoner i förväg och ta rätt. Ex 2 kg, 3 kg, 4 kg eller vad man nu har. Typ röd lättast, blå mellan, grön tyngst eller dylikt.
Kärror, grepar o dylikt där det passar, avskilt från hästarna om de kommer lösa. Men kanske bara utmed en vägg i en avspärrad gång eller liknande. Berodende på hur mycket redskap som ska förvaras.
Larm på stallet.
Staket runt gården/stallplanen om någon häst kommer lös och möjlighet att stänga av vinteragen (som ligger i anslutning till stallet) så man kan stänga bort stallet vid ev brand/evakuering.
Gödselplatta under tak, avlopp eller hur vet jag inte riktigt. Tanken är dock att hästarna ska stå på torvbädd och att bajset mockas ut varje dag. Bädd och gödsel ska sedan användas som gödning i trädgårdsland på vårkanten då bäddarna ska bytas. Nedsänkt platta så man bara kan tippa strategiskt över kanten och få minsta möjliga jobb med att hålla stacken jämn.
Stallet kommer vara såpass välisolerat att det nog blir relativt varmt. Vilket jag inte ser som någon nackdel så länge ventilationen är god nog (den kan jag inget om ännu så det blir ingen utvikning om det här dock). Jag vill helst slippa täcka inne även om jag klipper delar av hästen och kan hellre lägga på ett täcke ute vid nederbörd.
Tvättmaskin får hästarna ha en separat, vill inte behöva köra tomma maskiner varje vecka som det blir om man har en ponnyhäst med ponnypäls som fäller en stor del av året, haha. Dock vill jag helst inte ha den i sadelkammaren för jag vill ha tork i direkt anslutning och inte gärna en sådan stor brandrisk där all dyrbar utrustning finns. Självklart inte bland hästarna och inte heller bland foder/strö. Och eget tvätt o torkrum känns väldigt mycket som overkill med 2 hästar och ingen plan att tvätta utetäcken hemma. Får nog bli att ta med tvättpåsen när den är full till husets tvättstuga och tvätta i den separata maskinen där och torka ihop med vanlig tvätt. Om inack inte tvättar ordentligt så dennes grejer stinker häst även efter tvätt så får denne tvätta själv, mina grejer luktar rent när de är tvättade o kan hänga med vanlig tvätt, förutom på hårfritt avstånd
Ridbana ligger definitivt i framtiden vid mån av kapital och tid att anlägga. 25/30*60, ja tack
Men det är för mig ren lyx.
Det var en större del av mina tankar för första gången samlade hittills. Extremt lättarbetat är mottot!