Om du hade varit hundägare, vad hade du då velat?

Sv: Om du hade varit hundägare, vad hade du då velat?

Har hört om en liknande olycka med påkörd hund!
Jägare stannade,slog ihjäl hunden och sen snitt i halsen!
Garanterat död! Har ingen aning om sanningsahlten!

Och jag står lite i valet och kvalet,visst vill jag att min hund inte ska lida,men tänk om dom missar i slaget..

Fälgkors är garanterat ingen bra metod!
PL

Jag vet inte om vi diskuterar metod, jag diskuterade iallafall "att avliva ett lidande djur snarast möjligt" och inte vänta av rädsla för skadestånd!

Och finns då inte skjutvapen, kniv eller andra bättre metoder tillhands, så hade jag valt att hunden avlivades på kortast möjliga tid.
ag är tveksam om jag själv skulle klara avliva djuret, men fanns där en person som hade kraften och klarade det så skulle jag vara tacksam.

Jo de är ett svar.
Avliva med snabbaste o bäste metod.
Jag skulle inte vilja titta på nej, och det skulle vara riktigt svårt göra det själv!

Ja men vad ÄR enligt dig, snabbaste och bästa metod i fallet?

För mig t ex är det INTE stenbumling eller fälgkors. Så är det de enda metoder som finns 'till hands' där och då direkt, då får hunden vänta.

Men vad händer vid felträff om hunden ändå har bruten rygg. Hunden kan inte göra så mycket. Så hellre ett felträff och sen få in en träff och man får död på hunden inom 1 minut, än att den ska ligga och lida i 1 timme som den fick göra nu.
Så hellre ett lidande 1 minut, än 1 timme.

Fast egentligen vill jag som Gnist skriver, eftersom den som kört på kanske inte kan avgöra hur skadad hunden är. Men ser personen det, så tar jag det som jag skrev överst.

Fälgkors är garanterat ingen bra metod!
Kniv eller yxa i rätt händer är det.
Kruxet är som Gnist säger vem som skall bedömma vag som går att göra något åt.
Här skiljer dock bedömningen säkert mellan olika veterinärer o olika djurägare.
PL

åhh du skrev mer :)

Ja det är ju svårt om jag som djurägare inte är med och själv kan se djuret lida, å andra sidan om jag får ett samtal om att min bortsprunga hund blivit påkörd och avlivad på plats finns ju inget mer att göra.
Får jag däremot samtalet om min påkörda hund och personen i anda änden säger den är illa däran och verkar ha brutit ryggen, vet jag inte hur jag skulle handla, eftersom jag inte kan avgöra själv eller har en vet. att rådfråga...

Svår fråga, mina hundar är gamla o går snart ur tiden så rehabilitering är inte så aktuellt, hade jag å andra sidan en yngre hund, kanske svaret skulle vara annorunda beroende på skada.

Men lider det svårt och man kan se att ryggen är av eller liknande, så avliva oavsett.

Ja men vad ÄR enligt dig, snabbaste och bästa metod i fallet?

För mig t ex är det INTE stenbumling eller fälgkors. Så är det de enda metoder som finns 'till hands' där och då direkt, då får hunden vänta.

Jag skulle inte vilja vänta, så den bästa metod är väl den som finns till hands? Lidande 1 min eller 1 timme som Grana säger?
Och bilen finns ju om man står i öknen utan varken sten eller nå liknande.

Du menar att hunden får lida, för du anser att de skulle vara grymt slå ihjäl dem med en sten på 1-10 sec? :eek:

Jag skulle inte vilja vänta, så den bästa metod är väl den som finns till hands? Lidande 1 min eller 1 timme som Grana säger?
Och bilen finns ju om man står i öknen utan varken sten eller nå liknande.

Du menar att hunden får lida, för du anser att de skulle vara grymt slå ihjäl dem med en sten på 1-10 sec? :eek:

Jag menar att hunden får vänta (lida om man så vill) hellre än att riskera felslag av sten/fälgkors etc. Dels tar det inte 10 sek om man får felslag/snedslag. Och den extrema stress och extralidande det innebär vid fel-/snedslag är i MIN värld värre än att hunden får vänta ja.

Så under de givna förutsättningar som gavs, så hade jag om jag kunnat välja sagt nej till att ta fram fälgkorset. Däremot om man kunnat få tag i ett vapen och avlivat med skott, eller som någon skrev (iom att det var erf yrkesjägare) med kniv. Och gärna om man kunnat flytta hunden utan extra lidande, mött upp polisen etc.

Men om vi säger att det inte finns några andra alt än fälgkorset eller vänta en timme, så vänta en timme. Sitt gärna hos hunden under tiden och lägg en filt/jacka/etc över den. men inte fälgkors, där är jag benhård. Just för att jag sett - på just en individ med bruten rygg - vad som kan hända om man slår fel och/eller snett. Och ja, jag 'utsätter' hellre hunden för en h väntan än det.

Jag menar att hunden får vänta (lida om man så vill) hellre än att riskera felslag av sten/fälgkors etc. Dels tar det inte 10 sek om man får felslag/snedslag. Och den extrema stress och extralidande det innebär vid fel-/snedslag är i MIN värld värre än att hunden får vänta ja.

Så under de givna förutsättningar som gavs, så hade jag om jag kunnat välja sagt nej till att ta fram fälgkorset. Däremot om man kunnat få tag i ett vapen och avlivat med skott, eller som någon skrev (iom att det var erf yrkesjägare) med kniv. Och gärna om man kunnat flytta hunden utan extra lidande, mött upp polisen etc.

Men om vi säger att det inte finns några andra alt än fälgkorset eller vänta en timme, så vänta en timme. Sitt gärna hos hunden under tiden och lägg en filt/jacka/etc över den. men inte fälgkors, där är jag benhård. Just för att jag sett - på just en individ med bruten rygg - vad som kan hända om man slår fel och/eller snett. Och ja, jag 'utsätter' hellre hunden för en h väntan än det.

Vad kan hända och vad har du sett för som händer med felslag på på individ med bruten rygg?

Jag tycker det är lika mycket stress för hunden att vänta 1 timme. Hellre stress 1 minut än 1 timme.

Och jag accepterar fullt ut din åsikt i frågan. Jag anser ingetdera svaret är rätt eller fel.

Någon målande beskrivning av vad som hände vid felslaget vill jag faktiskt inte ge såhär 'officiellt', eftersom det inte är någonting en djurägare vars djur avlivats på det viset ska behöva fundera över om det hände deras hund. (Det är att veta att det skulle kunna ha varit så som gör att jag inte skulle vilja fälgkors som sagt. Om ngn ringde och sa 'jag är hemskt ledsen men jag körde på din hund, den bröt ryggen, det fanns inget att göra, så jag tog fälgkorset och avslutade lidandet' så skulle jag som sagt tacka personen. men jag skulle alltid undra om det gick 'smärtfritt' eller ej, och ha bilder av hur det skulle kunna ha varit på näthinnan. Den visionen behöver jag inte ge fler och vill inte ge fler, men du kan få det via PM om du vill?)

Vad bra =)

Och jag hoppas verkligen att man slipper hamna i en situation där 'teori testas i praktiken' i den här frågan. (Det är ju eg först då man VET. Vem vet, jag kanske skulle lyfta första bästa sten och sikta och slå, och någon som absolut röstat på fälgkorset absolut inte skulle tillåta det. Det är ju som med mycket annat omöjligt att helt säkert veta förrän man varit där, jag hoppas jag slipper ta reda på det dock, och att alla andra slipper med)

Nu fattar inte jag riktigt? Om man får felträff tar det inte 10 sec? Nä, om man träffar fel så slår man väl igen inom 2 sec?

Vi kan lätt enas om att fälgkors inte är den bästa lösningen, men jag är mer inte på lidandes tid och att snarast avsluta det.

Delvis kl

Nu var han och frun ute och körde i fruns bil, det närmsta "vapen" som fanns i den bilen var just ett fälgkors. Hade de kört hans bil hade där legat både kniv och säkerligen en yxa, men hur många har det lättillgängligt...?

Jag försöker att inte lägga några värderingar alls, men jag förstår hans snabba tanke att snabbt avliva hunden. Vad finns? Jo ett fälgkors...

Samtidigt, hade det varit min hund så hade jag velat ha den till vet.

Nu pratade jag inte med honom själv och vi krävde ju inga direkta detaljer, men som jag förstod det så SÅG man tillochmed att ryggen var av...

Vid en felträff, med konsekvenser, så är det få människor som är 'kalla' nog att kunna slå om det andra slaget och få en fullträff inom 10 sek. Möjligen skulle jägaren i ex vara det, möjligen inte. Men som sagt, jag vill inte fundera på om det kunde gått till si och så med tillhörande bilder på näthinnan.

Om jag INTE sett ett felslag med konsekvenser (det går alldeles säkerligen att slå fel utan att så mkt händer med) så skulle jag mest troligt utan större tvekan tycka 'fälgkorset absolut'. Men för mig så bilderna av hur det skulle kunna ha varit om det tagit fel/snett är för MIG värre än bilden av min hund liggandes med bruten rygg på en väg i en timme i väntan på en polis som dröjer.

Men det är som sagt mitt personliga beslut baserat på personlig erf, och inget annat.

Så ser jag nog att hunden ska tas till veterinär som sedan får avgöra om den ska avlivas eller behandlas..Eller åtminstånde att veterinär pratas med.

Hänger tarmar/hjärna etc. ut så att det inte finns snack om saken, ser jag hellre ett väl utfört halssnitt av en jägare, än ett antal smällar med fälgkorset i skallen, eller kvävning utförd av dito jägare!

Det hade säkert jag med velat, men som jag förstod det så var det väldigt tydligt att ryggen var av.

Det var inte ens något alternativ för polisen att hunden skulle till vet. och bilföraren trodde ju att polisen skulle komma till platsen inom kort (kvart, 20 minuter)...

Vid en felträff, med konsekvenser, så är det få människor som är 'kalla' nog att kunna slå om det andra slaget och få en fullträff inom 10 sek. Möjligen skulle jägaren i ex vara det, möjligen inte. Men som sagt, jag vill inte fundera på om det kunde gått till si och så med tillhörande bilder på näthinnan.

Om jag INTE sett ett felslag med konsekvenser (det går alldeles säkerligen att slå fel utan att så mkt händer med) så skulle jag mest troligt utan större tvekan tycka 'fälgkorset absolut'. Men för mig så bilderna av hur det skulle kunna ha varit om det tagit fel/snett är för MIG värre än bilden av min hund liggandes med bruten rygg på en väg i en timme i väntan på en polis som dröjer.

Men det är som sagt mitt personliga beslut baserat på personlig erf, och inget annat.
Okey, jag förstår... å andra sidan känns det konstigt att man slår en hund med ett fälgkors och skapar skada och sen klarar man inte av att slå igen, utan det ända man lyckats åstadkomma är mer lidande?
Då får man väl f*n slå tills den är död!

Delvis kl

Nu var han och frun ute och körde i fruns bil, det närmsta "vapen" som fanns i den bilen var just ett fälgkors. Hade de kört hans bil hade där legat både kniv och säkerligen en yxa, men hur många har det lättillgängligt...?

Jag försöker att inte lägga några värderingar alls, men jag förstår hans snabba tanke att snabbt avliva hunden. Vad finns? Jo ett fälgkors...

Samtidigt, hade det varit min hund så hade jag velat ha den till vet.

Nu pratade jag inte med honom själv och vi krävde ju inga direkta detaljer, men som jag förstod det så SÅG man tillochmed att ryggen var av...

Nej, de flesta har ju inte direkt kniv/yxa etc i bilen. Hmm, vid närmare eftertanke kanske man skulle slänga i en yxa, de är bättre att förkorta plågan för harar etc med än fälgkors med.. (kniv har jag i bilen men jag har ingen nytta av den, jag skulle inte fixa det, ska vara om det kom ett till fordon till platsen då, med person som råkade kunna..)

Jo, vet hade man ju absolut velat vid minsta tveksamhet. Och det är dit jag hade tagit min hund om jag varit med när det hänt, och det är också en väntetid, därav min 'större tolerans' mot väntetid också. Fast jag tolkade det från början som du skrev nu, att det inte fanns någon tvekan om att ryggraden är helt av.

Sen som liten spinoff kanske man kan diskutera hur mkt en hund lider och hur man avgör det? Vad är chocken, och vad är fysisk smärta. Nu är min erfarenhet av djur som brutit ryggen ganska begränsad tack och lov, men en kanin och en katt. Båda djuren verkade faktiskt ganska smärtfria, men däremot naturligtvis otroligt stressade. I båda fallen var den skyldiga till ryggfrakturen en hundjävel, och det fanns med största sannolikhet inre blödningar med. Men de verkade inte ha någon större smärta, däremot enorm stress över att inte kunna fly/ta sig därifrån. Men jag vet inte.

Men t ex när jag skadade min rygg (ordentligt, fem kotor skadade och muskler avslitna), och när jag bröt båda benen i armen/handleden. Så det tog några timmar innan den riktiga smärtan kom. Men DÅ - så jävlar i min lilla låda vad ont det gjorde. Men fram tills dess så visst gjorde det ont, men inte så mycket sålänge jag var still. Kroppen kickar ju in enorma mängder med kroppseget smärtstillande i sådana där lägen. Om det gäller vid hundar som blir påkörda av en bil och bryter ryggen vet jag inte. Men rent teoretiskt borde det vara svårt att akut vid en olycka skilja chockreaktion och smärtplågor åt? Vilket också är en aspekt, spec om man inte utifrån kan SE hur svårt skadad hunden är (är ryggen böjd i 90 grader åt fel håll är det ju en sak, men om hunden bara ligger still, men ser 'normal' ut utifrån, då är det värre bedömma)

Många aspekter som sagt..

Okey, jag förstår... å andra sidan känns det konstigt att man slår en hund med ett fälgkors och skapar skada och sen klarar man inte av att slå igen, utan det ända man lyckats åstadkomma är mer lidande?
Då får man väl f*n slå tills den är död!

Det är nog just det de flesta gör. 'Slår tills den är död'. Haken är väl HUR de slagen utdelas. Mer 'i blindo' och förvisso snabbt och tätt men med mindre precision, eller om man kan 'stänga av' för vad man nyss åstadkom, ta ett djupt andetag och leverera en perfekt andraträff med precision.

Om djuret som 'bonus' låter väldigt högt väldigt konstant efter första slaget är det ännu svårare.

Ja, jag har alltså varit den som utdelat en snedträff. På mindre djur än hund, men med bättre tillhygge (baksidan av en yxa) än ett fälgkors. Och fick en snedträff. Eftersom hundjäveln som var anledningen att jag fick springa och hämta yxan för att förkorta djurets lidande stack fram huvudet och skulle slutföra arbetet, och mitt val var att banka HUNDEN i huvudet med yxan eller vinkla slaget. Jag vinklade och alltså tog det snett :crazy:

Det tog mig mer än 10 sekunder att samla ihop mig såpass att jag kunde sikta och utdela slag nr två (som var 'lyckat', så även det tredje 'för säkerhets skull'). om det varit en HUND som legat där och reagerat likadant som kaninen gjorde på felslaget, då hade jag endera inte pallat att samla mig ALLS för nästa slag, och hade bara förvärrat skiten. Eller så hade jag antagligen stortjutande vevat på ganska 'hejvilt'. Och hunden hade säkert dött, och betydligt fortare än polisen hann fram. Frågan är mest hur..

Nu är det som sagt möjligt att den aktuelle jägaren i TS fall dels inte hade slagit fel, och OM, varit 'kall' nog att omedelbart göra om och göra rätt. Det vet jag inte. Det är också möjligt att ett felslag inte alls gett de konsekvenser det gav i mitt fall på kaninstackaren. Det vet jag inte heller.

Många aspekter som sagt..

Absolut, och därför en svår fråga. Jag blev dock väldigt ställd att man riskerade rättsliga följder, men självklart behöver inte skadan vara så svår som man bedömmer och hunden avlivas i onödan...

En kanin hade jag tagit i bakbenen och slått huvudet i marken.
Jag får en liten känsla av att en kanin/hare beter sig lite annorlunda än en hund med bruten rygg.
Kanin blir nog mera stressigt, just också för det inte är en tamkanin (antar jag) och de verkar stressigare överlag när något händer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka