Sv: Om du hade varit hundägare, vad hade du då velat?
Delvis kl
Nu var han och frun ute och körde i fruns bil, det närmsta "vapen" som fanns i den bilen var just ett fälgkors. Hade de kört hans bil hade där legat både kniv och säkerligen en yxa, men hur många har det lättillgängligt...?
Jag försöker att inte lägga några värderingar alls, men jag förstår hans snabba tanke att snabbt avliva hunden. Vad finns? Jo ett fälgkors...
Samtidigt, hade det varit min hund så hade jag velat ha den till vet.
Nu pratade jag inte med honom själv och vi krävde ju inga direkta detaljer, men som jag förstod det så SÅG man tillochmed att ryggen var av...
Nej, de flesta har ju inte direkt kniv/yxa etc i bilen. Hmm, vid närmare eftertanke kanske man skulle slänga i en yxa, de är bättre att förkorta plågan för harar etc med än fälgkors med.. (kniv har jag i bilen men jag har ingen nytta av den, jag skulle inte fixa det, ska vara om det kom ett till fordon till platsen då, med person som råkade kunna..)
Jo, vet hade man ju absolut velat vid minsta tveksamhet. Och det är dit jag hade tagit min hund om jag varit med när det hänt, och det är också en väntetid, därav min 'större tolerans' mot väntetid också. Fast jag tolkade det från början som du skrev nu, att det inte fanns någon tvekan om att ryggraden är helt av.
Sen som liten spinoff kanske man kan diskutera hur mkt en hund lider och hur man avgör det? Vad är chocken, och vad är fysisk smärta. Nu är min erfarenhet av djur som brutit ryggen ganska begränsad tack och lov, men en kanin och en katt. Båda djuren verkade faktiskt ganska smärtfria, men däremot naturligtvis otroligt stressade. I båda fallen var den skyldiga till ryggfrakturen en hundjävel, och det fanns med största sannolikhet inre blödningar med. Men de verkade inte ha någon större smärta, däremot enorm stress över att inte kunna fly/ta sig därifrån. Men jag vet inte.
Men t ex när jag skadade min rygg (ordentligt, fem kotor skadade och muskler avslitna), och när jag bröt båda benen i armen/handleden. Så det tog några timmar innan den riktiga smärtan kom. Men DÅ - så jävlar i min lilla låda vad ont det gjorde. Men fram tills dess så visst gjorde det ont, men inte så mycket sålänge jag var still. Kroppen kickar ju in enorma mängder med kroppseget smärtstillande i sådana där lägen. Om det gäller vid hundar som blir påkörda av en bil och bryter ryggen vet jag inte. Men rent teoretiskt borde det vara svårt att akut vid en olycka skilja chockreaktion och smärtplågor åt? Vilket också är en aspekt, spec om man inte utifrån kan SE hur svårt skadad hunden är (är ryggen böjd i 90 grader åt fel håll är det ju en sak, men om hunden bara ligger still, men ser 'normal' ut utifrån, då är det värre bedömma)
Många aspekter som sagt..