Om du hade varit hundägare, vad hade du då velat?

lady_vip

Trådstartare
En bekant till familjen ringde nyss och var relativt upprörd.

I måndagskväll hade han och hans fru varit ute och kört, det var mörkt och de körde på en mindre 70-väg utan gatbelysning. Plötsligt hade de kört på något, en hund...

Ingen ägare i sikte, hunden verkade vara på rymmen. Tyvärr dog inte hunden, utan hade uppenbarligen brutit ryggraden, den bara låg och krampade och led...

Han ringde polisen och förklarade vad som hade hänt och berättade att han tänkte slå ihjäl hunden. -NEJ, gör inte det, vi skickar en patrull som får avliva hunden.

Tydligen så kunde ägare kräva honom på skådestånd om han själv hade avlivat hunden (ett hårt slag av ett fälgkors av erfaren jägare, dessutom yrkesjägare).

Iaf, han stod och väntade på polisen i en timme, med hunden krampandes bredvid sig. 5 minuter innan polisen kom dog hunden och han ringde och sa detta, märkte ut platsen och körde hem...

OM du hade ägt denna hunden, som uppenbarligen var döende, vad hade du tänkt om detta?

Sv: Om du hade varit hundägare, vad hade du då velat?

Personligen hade jag ju velat att han avlivade hunden själv..

Alltså om det var som just i denna situation, en erfaren jägare som vet hur man humant avlivar djur så skulle jag nog helst se att hon slapp lida så länge .

Men usch vilken situation :(

Om det var min hund hade jag inte velat att den skulle avlivas med fälgkorsmetoden. Nej. Helt enkelt för jag vet vad som händer vid en snedträff. Och nej tack. Hur erfaren jägare det än var lär hans erfarenhet av att slå ihjäl hundar med fälgkors/liknande vara begränsad.

Däremot, om nämnde jägare haft ett vapen, så ja tack, ett välriktat hjärtskott. Samma sak om det råkat bo en jägare i grannhuset eller liknande.

Dvs, jag hade TACKAT för att hunden avlivats och dess lidande förkortats om det handlade om att hunden sköts. Men jag hade INTE velat att den slogs ihjäl med ett fälgkors - nej. Av anledningen nämnd ovan, jag vet vad som händer/kan hända vid en felträff/snedträff.

I scenariot som beskrevs hade jag varit bilföraren evigt tacksam om han kunnat få in hunden i bilen (utan att det medförde onödigt lidande för hunden jmf med att ligga kvar) och kört och mött polisen/till någon med vapen han kunde skjuta hunden med/närmsta veterinär. Det hade för mig varit idealet.

Men välja mellan som det nu blev (vänta 1 h på polisen) och att slås ihjäl med fälgkors. Vänta.

Eh? På nått sätt känns det som varför inte bara ta något å slå till dem med, den dumma idiot som skulle kräva skadestånd i det läget, måste ju då bevisa att hunden dött av våld från exv. ett fälgkors och inte att bilen träffat den i huvudet så den dog?

Jag skulle bli tacksam om någon avlivade min hund i den situationen och inte stod berevis och titta på när den led, i rädsla för skadestånd? :confused:

Om det var min hund hade jag inte velat att den skulle avlivas med fälgkorsmetoden. Nej. Helt enkelt för jag vet vad som händer vid en snedträff. Och nej tack. Hur erfaren jägare det än var lär hans erfarenhet av att slå ihjäl hundar med fälgkors/liknande vara begränsad.

Däremot, om nämnde jägare haft ett vapen, så ja tack, ett välriktat hjärtskott. Samma sak om det råkat bo en jägare i grannhuset eller liknande.

Dvs, jag hade TACKAT för att hunden avlivats och dess lidande förkortats om det handlade om att hunden sköts. Men jag hade INTE velat att den slogs ihjäl med ett fälgkors - nej. Av anledningen nämnd ovan, jag vet vad som händer/kan hända vid en felträff/snedträff.

I scenariot som beskrevs hade jag varit bilföraren evigt tacksam om han kunnat få in hunden i bilen (utan att det medförde onödigt lidande för hunden jmf med att ligga kvar) och kört och mött polisen/till någon med vapen han kunde skjuta hunden med/närmsta veterinär. Det hade för mig varit idealet.

Men välja mellan som det nu blev (vänta 1 h på polisen) och att slås ihjäl med fälgkors. Vänta.

Jag skulle föredragit 2-3-4-5 smällar med fälgkors, framför väntan..

Vilken svår situation. Men nej jag skulle inte vilja att min hund slogs ihjäl med ett fälgkors. Det är för kort och man får inte upp jättebra styrka med det, så enligt mig är det större risk att man gör skada än nytta (vilket i detta läget vore avlivning).
Hade dom haft ett hårt rör (som är längre och ger mer kraft osv) eller ett jaktvapen hade dom fått avliva hunden i fråga.
Så hellre vänta på polisen 1 timme än att den skulle skadas ytterligare med ett fälgkors. Tänk er skräcken för hunden som redan upplever sån smärta att sen nån slår på den med ett fälgkors tills den dör. Nej usch jag får ångest bara vid tanken!

Jag skulle föredragit 2-3-4-5 smällar med fälgkors, framför väntan..

Men dessa 2-5 slag går inte i ett nafs. Ska hunden få sådana hårda slag tills den dör? Nej tack!

Jag har INTE velat att min hund slagits till döds oavsett vad. Hellre att man då sätter sig vid hunden och kväver den till döds, om inte något skjutvapen (med tillhörande person som kan hantera ett vapen och avliva djuret korrekt) finns i närheten.

En liten följdfråga inom ämnet..

Om ni är ute med hunden någonstans, säg efter en väg för enkelhetens skull, och hunden hoppar ner från ngt och faller olyckligt så den bryter ryggen, och ligger som i TS exempel. Vad hade ni gjort då?

Och om det då stannat en bil, där en man presenterat sig som 'erfaren yrkesjägare' och erbjudit sig att slå ihjäl/avliva hunden med 'ett snabbt slag av fälgkorset' (givetvis kan ni få gå 'runt hörnet' och slippa se på), hade ni tackat ja då?

Ingen värdering i det alls, men förutom att jag sett vad felslag/snedslag av fälgkors/liknande kan göra, så baseras min ståndpunkt också på just hur JAG skulle gjort om jag var med min hund och den på något höger bröt ryggen, och vilken väntan det skulle kunna ha inneburit.

Som litet tillägg förresten - OM min hund nu blev påkörd, och OM föraren slog ihjäl den med ett fälgkors för att förkorta lidandet - skitsamma hur många slag etc det tog, så givetvis skulle jag INTE stämma bilföraren/liknande. Men har jag ett val så är det som jag redan skrivit.

En liten följdfråga inom ämnet..

Om ni är ute med hunden någonstans, säg efter en väg för enkelhetens skull, och hunden hoppar ner från ngt och faller olyckligt så den bryter ryggen, och ligger som i TS exempel. Vad hade ni gjort då?

Och om det då stannat en bil, där en man presenterat sig som 'erfaren yrkesjägare' och erbjudit sig att slå ihjäl/avliva hunden med 'ett snabbt slag av fälgkorset' (givetvis kan ni få gå 'runt hörnet' och slippa se på), hade ni tackat ja då?

Ingen värdering i det alls, men förutom att jag sett vad felslag/snedslag av fälgkors/liknande kan göra, så baseras min ståndpunkt också på just hur JAG skulle gjort om jag var med min hund och den på något höger bröt ryggen, och vilken väntan det skulle kunna ha inneburit.

Som litet tillägg förresten - OM min hund nu blev påkörd, och OM föraren slog ihjäl den med ett fälgkors för att förkorta lidandet - skitsamma hur många slag etc det tog, så givetvis skulle jag INTE stämma bilföraren/liknande. Men har jag ett val så är det som jag redan skrivit.

Lider hunden och det inget finns att göra, så ja, avliva den snarast!

Men dessa 2-5 slag går inte i ett nafs. Ska hunden få sådana hårda slag tills den dör? Nej tack!

Jag har INTE velat att min hund slagits till döds oavsett vad. Hellre att man då sätter sig vid hunden och kväver den till döds, om inte något skjutvapen (med tillhörande person som kan hantera ett vapen och avliva djuret korrekt) finns i närheten.

Vad kan det ta? 10 sec?
Ta bilen och kör över den igen då? Gör vad som helst med låt den slippa lida är kontentan och är personen skicklig och vet hur man avlivar ett dur snarast så skulle jag tacka och ta emot!

Vad kan det ta? 10 sec?
Ta bilen och kör över den igen då? Gör vad som helst med låt den slippa lida är kontentan och är personen skicklig och vet hur man avlivar ett dur snarast så skulle jag tacka och ta emot!

Köra över igen?! Nej verkligen inte, jag skrev ju att man kan kväva hunden! Det hade jag föredragit, helt klart.

10 sek är lång tid i sådant skede, det är inte heller garanterat att hunden dör av dessa slag i första hand.
Jag har två stora hundar också, tror nog att det krävs lite mer än 2-5 slag på ca 10 sek för att ta livet av någon av dem.
Mina små tikar däremot hade man kunnat krossat skallen på genom att hoppa på deras huvud...

Men som sagt, jag hade velat att man skjutit eller kvävt hunden till döds än att slå ihjäl den.

Lider hunden och det inget finns att göra, så ja, avliva den snarast!

Det var inget svar på frågan? Det är naturligtvis vad ALLA djurägare anser, avliva snarast. Frågan är när och hur som avses med snarast?

Vad skulle du göra om du stod där själv med hunden, skulle du själv ta ihjäl den på tillgängligt sätt? Skulle du acceptera erbjudandet från den stannande bilföraren om att slå ihjäl med fälgkorset?

OBS att jag inte lägger någon värdering i vilket som är rätt vs fel i frågan. Men JAG vet att JAG inte skulle klara att slå ihjäl den själv (min gräns går vid kaniner och kattungar, jag skulle inte palla slå ihjäl min vuxna hund, på gott och ont), och pga anledningen given i tidigare inlägg inte acceptera ebjudandet med fälgkorsslag heller.

Dvs om jag så var där när hunden bröt ryggen, är risken tyvärr stor att det skulle innebära väntetid även då. Jag skulle vara evigt tacksam för första bästa som kom dit med ett vapen, och jag skulle slå knut på mig själv för att så snabbt som möjligt få dit någon av alla de i bekantskapskretsen som har vapen, eller om de vet någon närmare som kan komma fortare. Men väntetid skulle det bli ändå.

Det som även känns lite vanskligt med fälgkorsmetod, förutom då risken för sned-/felslag är om hunden verkligen dör. Eller blir den 'bara' medvetslös? Nu kan förhoppningsvis en jägare avgöra vilket som är fallet, men det är ju också en aspekt om det är en person som inte är van att 'dödförklara' djur, men som kanske ändå vet var man ska slå för att - förhoppningsvis - döda en hund.

Jaa...

Med min erfarenhet av svårt skadad hund som bedömdes vara döende av både banverkspersonal på plats och polisbedömning via tfn, där närmaste jägare vägrade avliva hunden, polis på väg upp för att skjuta den och resultatet i dag är:

Rix-080909-1.jpg

Så ser jag nog att hunden ska tas till veterinär som sedan får avgöra om den ska avlivas eller behandlas..Eller åtminstånde att veterinär pratas med.

Hänger tarmar/hjärna etc. ut så att det inte finns snack om saken, ser jag hellre ett väl utfört halssnitt av en jägare, än ett antal smällar med fälgkorset i skallen, eller kvävning utförd av dito jägare!

Det var inget svar på frågan? Det är naturligtvis vad ALLA djurägare anser, avliva snarast. Frågan är när och hur som avses med snarast?

Vad skulle du göra om du stod där själv med hunden, skulle du själv ta ihjäl den på tillgängligt sätt? Skulle du acceptera erbjudandet från den stannande bilföraren om att slå ihjäl med fälgkorset?

OBS att jag inte lägger någon värdering i vilket som är rätt vs fel i frågan. Men JAG vet att JAG inte skulle klara att slå ihjäl den själv (min gräns går vid kaniner och kattungar, jag skulle inte palla slå ihjäl min vuxna hund, på gott och ont), och pga anledningen given i tidigare inlägg inte acceptera ebjudandet med fälgkorsslag heller.

Dvs om jag så var där när hunden bröt ryggen, är risken tyvärr stor att det skulle innebära väntetid även då. Jag skulle vara evigt tacksam för första bästa som kom dit med ett vapen, och jag skulle slå knut på mig själv för att så snabbt som möjligt få dit någon av alla de i bekantskapskretsen som har vapen, eller om de vet någon närmare som kan komma fortare. Men väntetid skulle det bli ändå.

Jo de är ett svar.
Avliva med snabbaste o bäste metod.
Jag skulle inte vilja titta på nej, och det skulle vara riktigt svårt göra det själv!

Köra över igen?! Nej verkligen inte, jag skrev ju att man kan kväva hunden! Det hade jag föredragit, helt klart.

10 sek är lång tid i sådant skede, det är inte heller garanterat att hunden dör av dessa slag i första hand.
Jag har två stora hundar också, tror nog att det krävs lite mer än 2-5 slag på ca 10 sek för att ta livet av någon av dem.
Mina små tikar däremot hade man kunnat krossat skallen på genom att hoppa på deras huvud...

Men som sagt, jag hade velat att man skjutit eller kvävt hunden till döds än att slå ihjäl den.

Kväva är väl en metod som verkligens tar tid och skapar panik?

Fälgkors är garanterat ingen bra metod!
Kniv eller yxa i rätt händer är det.
Kruxet är som Gnist säger vem som skall bedömma vag som går att göra något åt.
Här skiljer dock bedömningen säkert mellan olika veterinärer o olika djurägare.
PL

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka