Om burar och dvärghamstrar...

Septicemia

Trådstartare
Jag undrar vilka burar som är bäst anpassade för dvärghamstrar? Det finns en hel uppsjö av burar och många med rör och "skräp" överallt. Visst, de ser ju lite tuffa ut, men uppskattar hamstern det? Ur säkerhetssynpunkt, vad bör man akta sig för? Material? Våningar i buren?
Hur blir luften i en bur med plastbotten, genomskinlig plast"vägg" och sedan galler på taket?
Och storleken? Hur mycket plats bör en dvärghamster ha? Vad anser ni? Hittar bara massa olika fakta överallt, de lagliga måtten är ju inte mycket mer än storleken på en transportbur, det känns alldeles för litet.

Här är några bilder på diverse rymdburar och vanligare modeller ;)

HB60516_crittertrail_Zpsd_3201.jpg

101582000166.jpg

lille_bur.jpg

Sv: Om burar och dvärghamstrar...

Hejsan!
Hamstrar är ett djur som gillar att springa. Jag räkomenderar att du skaffar en bur med ganska stor uta. Just jag gillar att hamstrarna har olika rum och gångar det blir liksom deras ursprungs liv. Fast i plast förstås. Hamstrar gillar spån som underlag. Mest sånt som är skruvar det kan dom göra gångar i. Det vara lite som du kanske ville veta så lycka till!:)

P.S Den första buren var fin fast
lite väll utsvängd häsr och där D.S

MVH Busan_123

Okej, tack för tipsen :) Jo, jag har haft hamster och marsvin innan men inte dvärghamster. Har inte hamsterburen kvar, annars hade den nog varit lagom stor.

Men då, för några år sedan när jag hade hamster så fanns det liksom bara de här vanliga, fyrkantiga gallerburarna att välja på, nu verkar ju de nästan ha försvunnit.
Kan se det positiva med plastburarna då spånet inte flyger ut och så men som du själv skrev, det där ufoliknande känns lite väl människoanpassat. Inget som kanske ett djur skulle uppskata.
Eller så skulle den älska att bo i världens tuffaste lekplats, jag vet inte och det är därför jag undrar. :D

Jag hade sådan bur som den längst ner till min dvärghamster. I den fick det plats hus, matskål, hjul, kruka med sand, toarulle och en spång i trä. Mycket att röra sig på och genom och sysselsätta sig med och ändå fritt på golvet.
Han var i och för sig uppe rätt mycket kvällstid.

Jag tycker burarna ser väldigt små ut. Har man en så lite bur måste man ta ut hamstern oooofta.
När jag hade hamster nätade jag en större kaninbur å byggde lite grejer i, då fick han mer plats å sprang inte lika mycke i hjulet vilket jag ser som ett sundehetstecken..

Burarnas storlek har inet att göra med buren jag tänker köpa, letade bara upp bilder på lite olika modeller. :)
Hamstern kommer att få mycket kel och motion :love: Det kommer ju bli min lilla bäbis :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka