Ja precis det är jättejobbigt hela sommaren.Jag känner väldigt tydligt att min kropp är inställd på det som kallas normaltid, särskilt sömnmässigt!
Jag lider ganska rejält under sommaren att "behöva" gå upp den där timmen tidigare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis det är jättejobbigt hela sommaren.Jag känner väldigt tydligt att min kropp är inställd på det som kallas normaltid, särskilt sömnmässigt!
Jag lider ganska rejält under sommaren att "behöva" gå upp den där timmen tidigare
Vi är mer beroende dagsljuset än av det direkta solljuset och det är hur dagsljuset förläggs över dygnet som är det relevanta för tidsomställningen. Lite direkt solljus är bara bonus.2019 hade göteborg 9 soltimmar mellan 1 och 22 november. Att dom soltimmar skulle innefalla när dom flesta har möjlighet att njuta av dom är som att vinna storvinsten på triss.
Det var ju soltimmar som någon hade räknat ut av vi skulle få mest av om det var sommartid året runt, inte ljus.Vi är mer beroende dagsljuset än av det direkta solljuset och det är hur dagsljuset förläggs över dygnet som är det relevanta för tidsomställningen. Lite direkt solljus är bara bonus.
Det var ju soltimmar som någon hade räknat ut av vi skulle få mest av om det var sommartid året runt, inte ljus.
Fy fasen vad jag tycker illa om vintertid!
Det känns som att det är mörkt dygnet runt!
En bekant räknade häromåret ut att _sommartid_ är den tid som de facto ger flest ljustimmar året runt. För mig är det faktiskt obegripligt att man vill ha vintertid.
Indien med.Typ vi och Iran då (kanske finns fler har inte kollat)
Och då kommer den andra frågan in. För vilka gäller det, vilka tider jobbar dessa personer och med vad?Det begrepp som initialt användes var ljustimmar.
Av sammanhanget var det tydlig att det var dagsljus som avsågs.
*Totalt knapplån här*För att kunna gå hem i dagsljus från jobbet även på vintern: sommartid året om.
Eller ja. Nu när jag jobbar "konstiga" tider så blir det inte så för just mig. Men för alla mina f.d. kollegor och många andra så. Jag har alltid haft svårt att förstå vad den där timmen på förmiddagen/morgonen spelar för roll när "alla" ändå börjar jobba långt innan soluppgång.
Kanada ändrar aldrig klockan och klarar sig fint! Har ingen aning om vilket fack de hamnar i, men det är ju ett hyfsat stort land och En klockställning funkar ändå.
Skriver under på detta!!Självklart sommartid. Det ska vara mörkt på morgonen och ljust på kvällen. Punkt.
Halmgubbe. Jag har aldrig argumenterat för sommartid året om.Och då kommer den andra frågan in. För vilka gäller det, vilka tider jobbar dessa personer och med vad?
Som exempel:
Soltider 15 juli Stockholm
Soluppgång och solnedgång 03:58 21:47
Styr vi om tiden till vintertid blir det upp 02:58 och ner 20:47.
Jag har barn som gärna vaknar 05:00 på somrarna och folk brukar tycka det är så gaaaaalet tidigt. Vad ska dessa människor med vintertid till på sommaren, jag förstår verkligen inte.