Sommartid, mer värdefullt med ljusare kvällar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har varken argumenterat för det ena eller för det andra. Reagerade bara på den historielösa förställningen att normaltid så självklart ska vara det normala nu.Jag kan inte se några fördelar med sommartid, trots att jag inte är bonde. Snarare är det väl så att forskning tyder på att det _inte_ är bättre för oss att ha sommartid än normaltid?
En bekant räknade häromåret ut att _sommartid_ är den tid som de facto ger flest ljustimmar året runt. För mig är det faktiskt obegripligt att man vill ha vintertid.
Den bekante måste räknat med en räkneapparat utrustad med klappkassa batterier.En bekant räknade häromåret ut att _sommartid_ är den tid som de facto ger flest ljustimmar året runt. För mig är det faktiskt obegripligt att man vill ha vintertid.
Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.Hur menade bekanten då? Det är ju bara klockorna vi ställer om, inte solen. .
I inlägget lät det som att hen menade att solen är framme mer om klockan är omställd till sommartid. Därav mitt ifrågasättande!Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.
Hens slutsatser var i alla fall att nyttan av sommartid året runt för att kunna utnyttja solen till max är större än "att bara flytta klockan".
Om jag tolkar det som jag tror är meningen så beror det på vilket jobb och vilka tider.Fy fasen vad jag tycker illa om vintertid!
Det känns som att det är mörkt dygnet runt!
En bekant räknade häromåret ut att _sommartid_ är den tid som de facto ger flest ljustimmar året runt. För mig är det faktiskt obegripligt att man vill ha vintertid.
Upplys fysiker-bekantingen om konceptet "stiga upp tidigare på morgonen".Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.
Hens slutsatser var i alla fall att nyttan av sommartid året runt för att kunna utnyttja solen till max är större än "att bara flytta klockan".
2019 hade göteborg 9 soltimmar mellan 1 och 22 november. Att dom soltimmar skulle innefalla när dom flesta har möjlighet att njuta av dom är som att vinna storvinsten på triss.Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.
Eller från i juni. Det blir gradvis mörkare efter 20-21 juni. I slutet av aug är det lika mörkt på kvällen som i mitten av april.utan det har redan kommit gradvis sen augusti.
Eller från i juni. Det blir gradvis mörkare efter 20-21 juni. I slutet av aug är det lika mörkt på kvällen som i mitten av april.
Det är nog mer mentalt för att aug är en "sommarmånad" och då är det ljust. Ingen lär ju säga att det är en så skön och ljus kväll i mitten av april trots att det är lika ljust i aug.Fast innan augusti märks det knappt.
Med vintertid året om skulle mörkare kvällar märkas tydligt redan i juli i södra SverigeFast innan augusti märks det knappt.
golit vill att vi ställer om till vintertid minst en gång om året. En gång i månaden vore lagom att få en extra timmes sömn.Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett är rådgivare till dem. De har helt enkelt nu kommit fram till att de mest pålitliga rådgivarna är användarna på bukefalos
Så nu måste du välja:
Vilket föredrar om du måste välja normaltid det som kallas vintertid året om eller sommartid året om?
Regeringen önskar också en motivering från dig.
Jag kommer inte ihåg uträkningen exakt, men med tanke på att bekanten är fysiker så var det väldigt noggranna uträkningar om antal soltimmar per månad respektive gängse vakna timmar etc etc etc.
Soluppgång och solnedgång | 03:58 | 21:47 |