Om bitande hund

Sv: Om bitande hund

Jag har varit med i situation att bli hämtad av ambulanspersonal och vet då att vår schäfer vaktar mig. Jag tror att vissa raser helt självklart har mer vakt i sig än andra men sen är det alltid individen som styr, vet en schäfer som troligtvis inte skulle skydda sin matte utan hellre gömma sig under sängen:p

KL

Min teori är att hunden helt enkelt har försvarat sin till synes försvarslöse husse - ett naturligt beteende i mina ögon, om än inte alla hundar som "står pall" utan kanske hellre tar till flykt i det läget.

Sen kan jag tycka att allt för många missbrukare har hundar som de inte tar väl hand om, i en del fall t o m misshandlar och där kunde samhället i stället göra en insats och se till att de inte får ha djur. De som missköter sina djur dvs.

Att polisen här väljer att skjuta ihjäl hunden tycker jag är lite märkligt. Finns det inga hundförare i distriktet? Nu var jag inte på plats, det är möjligt att hunden tillfogade såpass allvarliga bett och attacker att det inte skulle vara möjligt att stoppa den på annat sätt än med skott. Min gissning är annars att polisen tog den lätta vägen ut, samt att det inte var en hundvan polis på plats.

Ursäkta men va?

Fast jag förstår vad man menar här. Brukshundar överlag har generellt en lägre bittröskel än många andra raser, de vill gärna använda munnen i såväl positiva som "negativa" syften. Det blir ju i synnerhet så som i detta om hunden har kassa nerver i kombination med skärpan+att husse inte verkar helt hundra.

Vad menar du med att schäfern är avlad att lätt bita människor?
Schäfern är en vallhund!! Den har vaktinstinkt men det betyder inte att den är avlad att lätt bita människor
Schäfern var en vall/herdehund för 100+ år sen men är i modern tid avlad som tjänste/polis/vakthund!
PL

Nummer ett; detta var en "schäferliknande hund" dvs mest troligt en blandras. Skulle jag ge mig på en gissning så skulle det vara missbrukarnas favorit"ras" nr 1; rottis/schäferkorsning. En ganska olämplig blandras enligt min mening, beroende på rasernas egenskaper.

Det finns schäferuppfödare som är inriktade på tjänstehundar, men det finns lika många som är helt tävlings eller utställningsinriktade och där avelsmaterialet def inte duger för framtagande av hundar för tjänstebruk.

Angående bitspärr så är min erfarenhet att denna plockar man delvis bort genom träning, tjänsteinriktad skyddsträning i första hand. Hunden föds alltså inte med denna egenskap utan det finns nedärvda egenskaper som man sen utvecklar genom idog träning. Att en missbrukares hund möjligen tar till tänderna snabbare än andra hundar beror säkerligen på att den ofta utsätts för trängda situationer utan att husse/matte är där och tar huvudansvaret. De utsätts även för ren fysisk misshandel i vissa fall, vilket kan förklara en "kortare stubin" högre försvarslust.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 150
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 122
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka