Om analys ej finns

Hagens_Zorba

Trådstartare
Har hö från olika skördar och har därför svårt att få ett normalt "medelvärde".
Vad gör man då?
Hur "räknar" ni?

Har en tinker/nordsvensk travare på 7 år, 1.50 cm hög, ca 550 kg.
Rider omväxlande dressyr på banan samt ute i skogen,
ca 50 min om dagen.
Mest skritt och trav i dressyren då han har svårt för galoppen.
Går i hage ca 7-8 timmar om dan.

Sv: Om analys ej finns

Du kan ge en giva av lusern för att kompensera ev proteinbrister i höet. Det gör ju foderstaten automatiskt dyrare. Men förhoppningsvis lite jämnare.
// Linda

okej men hur mkt ungefär ska man ge?
jag ger müsli, bör jag ge mineraler också?

Musli? Finns ju så många olika... Vilken ger du och vad är det för värden i det? Och hur mycket ger du av det?

Hur mycket hö ger du?

Generellt - ja mineralfoderr behövs oftast ändå. Om du ska ge 1-2kg lusern (det krävs minst det om du vill vara på den säkra sidan och veta att hästen får i sig en del av sitt proteinbehov) så ska du använda Miner VIT som mineralfoder.

Musli? Finns ju så många olika... Vilken ger du och vad är det för värden i det? Och hur mycket ger du av det?

Hur mycket hö ger du?

Generellt - ja mineralfoderr behövs oftast ändå. Om du ska ge 1-2kg lusern (det krävs minst det om du vill vara på den säkra sidan och veta att hästen får i sig en del av sitt proteinbehov) så ska du använda Miner VIT som mineralfoder.

Men rent generellt kan man inte säga att man ska ge lusern för att få upp proteinet!
Proteinet kan ju vara högt i hö´t och för högt protein intag är inte heller bra.

Men rent generellt kan man inte säga att man ska ge lusern för att få upp proteinet!
Proteinet kan ju vara högt i hö´t och för högt protein intag är inte heller bra.

Jo, man kan ge just lusern eftersom det är ett grovfoder och det är inte skadligt med proteinöverskott från grovfoder. Så det kan man ge "ifall att".
Man kan t o m ge enbart lusern till en häst om man vill! Och dessutom är det ibland lika mycket protein i hö/hösilage som i lusern... för att inte tala om hur mycket protein BETE innehåller!

Jag hade gett ett mineralfoder och 10-12 kilo hö.

Det är ju inte en svårfödd ras du har och om han är lättfödd som sina artfränder så borde han klara sig på det.

Muslin du ger, vad är det? värden?

Om du sen märker att han inte musklar sig/tunnar ur så kör du på med lusern då.

Jo, man kan ge just lusern eftersom det är ett grovfoder och det är inte skadligt med proteinöverskott från grovfoder. Så det kan man ge "ifall att".
Man kan t o m ge enbart lusern till en häst om man vill! Och dessutom är det ibland lika mycket protein i hö/hösilage som i lusern... för att inte tala om hur mycket protein BETE innehåller!

Proteinöverskott av grovfoder kan vara skadligt, min häst fick för högt protein intag förra vintern, hon tunnade ut mycket och var riktigt dålig.
Bonden hade blandat ihop vårat hö parti med lagom protein/Mj kvot med ett annat som gav en alldeles för hög kvot så visst kan hästar bli sjuka av protein överskott även av grovfodret!

Men hur klarar då din häst att gå på BETE? Där är ju proteinhalten oftast högre än i lusern!

Annars är så klart proteinöverskott skadligt för en häst som har problem med njurarna (och levern ?).
Och man ska så klart undvika för stora överskott och därför försöka analysera sitt grovfoder.

Enligt Helena Handberg här på forumet så är inte proteinöverskott från grovfoder (t ex lusern) skaldigt för friska hästar. Hon säger att man kan ge enbart lusern också. Och det låter ju välidgt logiskt eftersom det på betet oftast är minst lika mycket protein!

Hur mycket hö ger du?

Ger mustang müsli orginal, vad det innehåller står här:
http://www.mustangfoder.se/foderanalys/musli.asp
Ger 2 liter om dan och 10 kg hö +att det finns lite bete kvar i hagen.

Hur tycker du att jag bör ge?
Lucern och samt minska höet då lr?
Mineraler?
Vad är miner vit?
Vart köper man lucern?

Ah, jag ger mustang müsli orginal,
vad det innehåller står här:

+ 10 kg hö, det finns lite bete kvar.
Du tror inte han blir tjockis av 10 kg?
Han rids ju inte så ansträngande..

Ja kanske;) isåfall kan du byta ut något kilo hö mot fin halm:d

Hur mycket musli ger du?

Lite krubbskrammel eller mer?

Jag tror egentligen inte att han behöver muslin, men vill du ge det så kolla om du behöver komplettera med något mineralfoder:)

Du kan räkna så här:
Om ditt hö är taget sent Mj 7 protein 19 ts 84%
Är det taget tidigt Mj 8.9 ptotein 60 ts 84%

Din häst på 550 kilo behöver ca 60 mj och protein 6x60=360 gram smbrp
Vid lätt arbete ökar du Mj med 25% och proteinet med 6 g smb rp/Mj du ökar med.
Alltså 15 Mj och 90 g smb rp som du lägger till grundfoderstaten.

Den behöver också
16 gram fosfor
20 gram koksalt
24 gram kalcium
11 gram magnesium
550 gram järn
55 gram koppar
275 mg zink
1.65 mg selen
7500 IE A-vitamin
500-1000 IE D-vitamin
137.5-550 mg E-vitamin

Men hur klarar då din häst att gå på BETE? Där är ju proteinhalten oftast högre än i lusern!

Annars är så klart proteinöverskott skadligt för en häst som har problem med njurarna (och levern ?).
Och man ska så klart undvika för stora överskott och därför försöka analysera sitt grovfoder.

Enligt Helena Handberg här på forumet så är inte proteinöverskott från grovfoder (t ex lusern) skaldigt för friska hästar. Hon säger att man kan ge enbart lusern också. Och det låter ju välidgt logiskt eftersom det på betet oftast är minst lika mycket protein!

Ja man väljer ju bete efter hästen:)

Hon gick inte på vallar utan på magert bete.

Nu får hon dock äta så mycket hon vill på trappalandas gröna ängar

Ja kanske;) isåfall kan du byta ut något kilo hö mot fin halm:d

Hur mycket musli ger du?

Lite krubbskrammel eller mer?

Jag tror egentligen inte att han behöver muslin, men vill du ge det så kolla om du behöver komplettera med något mineralfoder:)

Du kan räkna så här:
Om ditt hö är taget sent Mj 7 protein 19 ts 84%
Är det taget tidigt Mj 8.9 ptotein 60 ts 84%

Din häst på 550 kilo behöver ca 60 mj och protein 6x60=360 gram smbrp
Vid lätt arbete ökar du Mj med 25% och proteinet med 6 g smb rp/Mj du ökar med.
Alltså 15 Mj och 90 g smb rp som du lägger till grundfoderstaten.

Den behöver också
16 gram fosfor
20 gram koksalt
24 gram kalcium
11 gram magnesium
550 gram järn
55 gram koppar
275 mg zink
1.65 mg selen
7500 IE A-vitamin
500-1000 IE D-vitamin
137.5-550 mg E-vitamin

ah, ger bara 2 liter.
mest för att han också ska få nåt liksom.

hmm, fattar inte så mkt av det :/
hur ska jag få i honom allt det där?
värdet som står i muslitabelllen, är det per kg lr vad?
kan inget om sånt här :/

Jättesvårt att fixa foderstat utan höanalys.

Är skördarna uppdelade (så du vet vilken som är vilken) eller ligger allt blandat?

Det finns inga "grundvärden" att utgå ifrån på tidig/sen skörd, då det är väldigt beroende på vilken sorts mark vallen vuxit på osv.

Ger mustang müsli orginal, vad det innehåller står här:
Ger 2 liter om dan och 10 kg hö +att det finns lite bete kvar i hagen.

2 liter - hmm, kan det vara max 1kg? Det täcker iaf inte selenbehovet (ger ju bara 0.3mg per kg) så du bör åtsminstone ge selentillskottet Tokosel som du kan köpa på Apoteket (ge som det står på förpackningen ett visst antal mått 1gg i veckan).
Om du behöver ge tillskott av de andra mineralerna (kalcium, fosfor, magnesium är de viktiga) beror mest på hur mycket som finns i ditt hö - och det vet vi ju inte. Dock om du tänker ge lusern, säg 1kg, så behöver du definitivt inte mer kalcium iaf! ;)

Hur tycker du att jag bör ge?
Lucern och samt minska höet då lr?

Ja du kan minska 1kg av höet och ge 1kg lusern istället.

Vad är miner vit?

Ett av Kraffts mineralfoder och just den vita (det finns ju blå, grön, röd också) är gjord för kalciumrika foderstater t ex då man ger lusern.

Vart köper man lucern?

T ex på Granngården - de säljer Kraffts lusern, både pellets o hack. Spelar inte så stor roll vad du väljer, de innehåller samma saker men är bara i olika format. Välj det som du tror din häst gillar bäst.

2 liter - hmm, kan det vara max 1kg? Det täcker iaf inte selenbehovet (ger ju bara 0.3mg per kg) så du bör åtsminstone ge selentillskottet Tokosel som du kan köpa på Apoteket (ge som det står på förpackningen ett visst antal mått 1gg i veckan).
Om du behöver ge tillskott av de andra mineralerna (kalcium, fosfor, magnesium är de viktiga) beror mest på hur mycket som finns i ditt hö - och det vet vi ju inte. Dock om du tänker ge lusern, säg 1kg, så behöver du definitivt inte mer kalcium iaf! ;)

Ja du kan minska 1kg av höet och ge 1kg lusern istället.

Ett av Kraffts mineralfoder och just den vita (det finns ju blå, grön, röd också) är gjord för kalciumrika foderstater t ex då man ger lusern.

T ex på Granngården - de säljer Kraffts lusern, både pellets o hack. Spelar inte så stor roll vad du väljer, de innehåller samma saker men är bara i olika format. Välj det som du tror din häst gillar bäst.

Har för mig muslin väger rätt mkt, tror det är ca 1½ kg.

Okej.. lucernpellets verkar lättare att hantera?
Vet du hur många dl 1 kg pellets/hackat motsvarar typ?
Ah okej.. vad innehåller mineral vit då? Hur mkt ska man ge av den?
Finns tokosel på alla apotek?

Har för mig muslin väger rätt mkt, tror det är ca 1½ kg.

Okej.. lucernpellets verkar lättare att hantera?
Vet du hur många dl 1 kg pellets/hackat motsvarar typ?
Ah okej.. vad innehåller mineral vit då? Hur mkt ska man ge av den?
Finns tokosel på alla apotek?

Okej men även om det är 1½ kg musli så räcker det inte på långa vägar för att täcka selenbehovet (och selen får de inte från varken hö eller lusern eller foder odlat på svenska marker).
Jag funderar på om inte ditt hö ihop med muslit och 1kg lusern täcker hästens övriga mineralbehov... Skulle tro att det gör det.
Men visst kan du tillsätta 0.5dl Miner Vit om dagen om du vill vara på den säkra sidan...
Ja Tokosel ska finnas på alla Apotek med djursortiment (brukar finans en hylla med grejer till djur). Kan ju dock vara slut för tillfället - fråga om du inte hittar det! Det är en liten vit hink.

Tror att 1 liter lusernpellets väger ca 700gram. Så ger du 1,5liter blir det ca 1kg. Hacket kan du väga med en hövåg!

Okej, soft!
Då ska jag köpa tokosel..
Står det på hur mkt man ska ge?
Också ger jag 8 kg hö och 1 kg lucern om dan (ist för 9 kg hö) + 0.5 dl miner vit +betfor.

Vet inte hur mkt musli jag ska ge?
Ger bara ungefär vad andra hästar i stallet får.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: Hjartagna
·
Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 349
Senast: warg
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka