Om allt annat är perfekt, skulle ni vara okej med en liten box då?

3×3 går men det är litet, jag har 3*4 och hade inte velat ha 3kvm mindre. mina hästar är runt 168 och 12 kvm räcker för dom, hade hellst haft 4×4 eller 5×4 vilket jag tycker är på gränsen till lite stort att mocka ut bädden till ;).
 
Han är ingen manisk rullare och han kommer vara ute från 7-sent (20-23). Hur hade ni resonerat? Hjälp!

I "värsta" fall innebär hagtiderna att hästen spenderar nästan halva dygnet på 9 kvm.
Nja, jag hade försökt hitta något större. Mina största hästar är ca 167, 145-155 i täcke, och står på 3x4. Jag hade absolut inte velat ha mindre!
 
Hej!

Min erfarenhet är att stora hästar i små boxar ger skitig box. Å andra sidan om hästen är ute mycket så kanske den inte hinner grisa ner så mycket?

Testa och se?

/Lavinia
 
KL
för mig är en 3x3 box extremt litet för en större häst. Men framför allt är det ju inte mankhöjden i sig som avgör, har haft hästar i 35+ år och en del är 170 i manken men 14o täcken dvs längden på hästen pratar vi nu och inte höjden, och det är stor skillnad eftersom många hästar på 170 å andra sidan kan dra 155 - 165 i längd pga att de är så stora överlag inte bara höjden. En sån häst får inte plats att ligga ner eller öht bete sig bekvämt uppstallad i en 3x3 box därav bestämmelserna, även om bestämmelserna är så fyrkantiga att de då definierat en mankhöjd i sig.

jag har haft hästar i stallet på 170 som varit typ 140 -145 i ryggen och då funkar det för vettig vistelse i box, men det beror också på boxen i sig, om den har lucka, öppna väggar osv utöver att själva hästen får plats att lägga sig ner utan restriktioner bekvämt.

en 170 häst som är lång dvs 155´+ i ryggen bortsett från mankhöjd tycker jag inte har en vettig tillvaro på box av mått 3x3 hela natten/halva dygnet osv. oavsett allt annat som är bra i stallet osv.
är det ett islandsstall osv med boxar anpassade för det så tänker jag att man utifrån det kan bredda ngn box, dvs flytta en mellanvägg så att den passar en större häst. bortsett från själva mankhöjden enligt jordbruksverket som sagt.

en box allmänt, ska tillåta att hästen ska kunna lägga sig ner utan hinder öht, raklång på sidan och sträcka ut sig avslappnat. Utan att behöva anstränga sig för att få plats utifrån det. Väldigt många hästar väljer att inte vila öht om de inte känner att de får rimlig plats, eller så lägger de sig ner om de måste vila, men det blir inte enligt vad som är avsett för vila enligt djurskyddsmått mätt eller djurets välmående i sak.
 
Senast ändrad:
Håller med mackan här, längden på hästen har större betydelse än mkh. En sak man såg oftare "förr" var hästar med piphas. Det beror oftast på att boxen är för liten, hästen slår i väggarna när den ska vända runt i boxen. Det ser man inte lika ofta idag när box-storlekarna ändrats till större för riktigt stora hästar, dvs hästar 170+.
 
Tack för alla era svar!
Kom gärna med fler kloka åsikter utifrån informationen nedan :)

Såhär ser hans box ut i dagsläget. 3,5x3,5m och alldeles för lågt i tak. Extremt lågt i tak. Hans öron nuddar nästan taket när han står med huvudet upp. Och ingen möjlighet att sticka ut huvudet någonstans, det finns inte ens en lucka i boxdörren. Det är inte på något sätt optimalt, och är en tillfällig lösning av olika anledningar. I det här stallet har han väldigt kort utevistelse ensam i liten tråkig hage.

20141028_160121_545001579606ee4c1602771c.jpg


Stallet jag funderar på att flytta till har allt jag drömmer om i princip, och för Mackan innebär det långa dagar ute i stooor hage med kompisar och fri tillgång (som han behöver). MEN boxen är ju som sagt bara 3x3m. Såhär ser den ut. Den är nedsänkt 15cm i golvet, men jag tänker mig att bädden kommer vara ungefär så tjock. Han kommer alltså kunna stå med huvudet över kanten.

20141025_184804_54500f2a2a6b226e730e057f.jpg


20141025_184734_545010a9e087c377ac3f54ec.jpg
 
Tack för alla era svar!
Kom gärna med fler kloka åsikter utifrån informationen nedan :)

Såhär ser hans box ut i dagsläget. 3,5x3,5m och alldeles för lågt i tak. Extremt lågt i tak. Hans öron nuddar nästan taket när han står med huvudet upp. Och ingen möjlighet att sticka ut huvudet någonstans, det finns inte ens en lucka i boxdörren. Det är inte på något sätt optimalt, och är en tillfällig lösning av olika anledningar. I det här stallet har han väldigt kort utevistelse ensam i liten tråkig hage.

20141028_160121_545001579606ee4c1602771c.jpg


Stallet jag funderar på att flytta till har allt jag drömmer om i princip, och för Mackan innebär det långa dagar ute i stooor hage med kompisar och fri tillgång (som han behöver). MEN boxen är ju som sagt bara 3x3m. Såhär ser den ut. Den är nedsänkt 15cm i golvet, men jag tänker mig att bädden kommer vara ungefär så tjock. Han kommer alltså kunna stå med huvudet över kanten.

20141025_184804_54500f2a2a6b226e730e057f.jpg


20141025_184734_545010a9e087c377ac3f54ec.jpg
 
Jag skulle flytta och prova iaf, är det så att han vantrivs får ni väl leta vidare, men om allt annat är bra, och han ser på bilden inte så lång ut, mest manke på den ju. ;)
 
Jag skulle flytta och prova iaf, är det så att han vantrivs får ni väl leta vidare, men om allt annat är bra, och han ser på bilden inte så lång ut, mest manke på den ju. ;)

Hehe, vad är det du säger? Manke? Nu förstår jag inte :rofl: :rofl:
 
Tack för alla era svar!
Kom gärna med fler kloka åsikter utifrån informationen nedan :)

Såhär ser hans box ut i dagsläget. 3,5x3,5m och alldeles för lågt i tak. Extremt lågt i tak. Hans öron nuddar nästan taket när han står med huvudet upp. Och ingen möjlighet att sticka ut huvudet någonstans, det finns inte ens en lucka i boxdörren. Det är inte på något sätt optimalt, och är en tillfällig lösning av olika anledningar. I det här stallet har han väldigt kort utevistelse ensam i liten tråkig hage.

20141028_160121_545001579606ee4c1602771c.jpg


Stallet jag funderar på att flytta till har allt jag drömmer om i princip, och för Mackan innebär det långa dagar ute i stooor hage med kompisar och fri tillgång (som han behöver). MEN boxen är ju som sagt bara 3x3m. Såhär ser den ut. Den är nedsänkt 15cm i golvet, men jag tänker mig att bädden kommer vara ungefär så tjock. Han kommer alltså kunna stå med huvudet över kanten.

20141025_184804_54500f2a2a6b226e730e057f.jpg


20141025_184734_545010a9e087c377ac3f54ec.jpg
Öppen boxfront ger större box :). Ser ut som en fin box också. Prova och se, hade varit bättre med en halvmeter större men du ser ju själv hur hästen får plats.
 
Bortsett från lagen.. Är allt annat perfekt så absolut, ffa med den utevistelsen! Jag har sett så stora hästar stå i än mindre boxar än så och det var inga som helst problem.

Jag är absolut för att det finns regler som skyddar våra djur från vidriga förhållanden, men rent krasst så har jag hellre en häst på 170 i en 9kvm box och en utevistelse från 7-23 än en 10 kvm box (är väl vad som krävs eg?) och en utevistelse mellan 7-16 som är hyfsat normalt... Det följer ju inte reglerna men jag anser att det är betydligt bättre för djuren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 533
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp