Om allt annat är perfekt, skulle ni vara okej med en liten box då?

ztsu

Trådstartare
Jag har hittat det perfekta stallet till min kille. Det har precis allt jag vill ha, men boxen är jätteliten. 3x3 ganska exakt, och min häst är typ 170cm (vet inte exakt).

Om allt annat är bra, bättre än ni hade kunnat drömma om, kan man acceptera en liten box då? Måste man inse att man inte kan få allt, eller kan man det?

Han är ingen manisk rullare och han kommer vara ute från 7-sent (20-23). Hur hade ni resonerat? Hjälp!
 
Är din häst över 170 så är boxen för liten, det är max 170 i 9 kvm

Ja, det vet jag. Och stallägaren också.
Men jag vet inte exakt hur hög han är, han kan lika gärna vara 169 som 171..

Även om han är 169 så är det ju inte en optimal boxstorlek. Men allt annat är så himla bra.
 
Jag har hittat det perfekta stallet till min kille. Det har precis allt jag vill ha, men boxen är jätteliten. 3x3 ganska exakt, och min häst är typ 170cm (vet inte exakt).

Om allt annat är bra, bättre än ni hade kunnat drömma om, kan man acceptera en liten box då? Måste man inse att man inte kan få allt, eller kan man det?

Han är ingen manisk rullare och han kommer vara ute från 7-sent (20-23). Hur hade ni resonerat? Hjälp!
Med så mycket utevistelse hade inte jag oroat mig jätte mycket, men visst vore lite större optimalt. Är det öppet eller galler över allt? Finns det större boxar, så när någon tex flyttar kan man få en större?
 
Med så mycket utevistelse hade inte jag oroat mig jätte mycket, men visst vore lite större optimalt. Är det öppet eller galler över allt? Finns det större boxar, så när någon tex flyttar kan man få en större?

Det är murade boxar, låga, med lite galler upptill (för att ge laglighöjd för storhäst antar jag). Och stallet i sig är öppet till nock, så det är väldigt luftigt.

Det finns inga större boxar, det var ett islandshäststall från början.
 
Det är murade boxar, låga, med lite galler upptill (för att ge laglighöjd för storhäst antar jag). Och stallet i sig är öppet till nock, så det är väldigt luftigt.

Det finns inga större boxar, det var ett islandshäststall från början.
Kan de stå med huvudet utanför boxen om du förstår vad jag menar:-) boxen får en större känsla då.
 
Mät oxå hästen, bara för att, ta sedan boer ty någon cm för skorna, det gör de väl vid ponny mätning?
 
Mät oxå hästen, bara för att, ta sedan boer ty någon cm för skorna, det gör de väl vid ponny mätning?

Han är egentligen inte så stor som siffrorna säger heller, för manken slukar nog närmare 10cm..

20141022_202822_54481518e087c369b71ee70b.jpg
 
Jag har hittat det perfekta stallet till min kille. Det har precis allt jag vill ha, men boxen är jätteliten. 3x3 ganska exakt, och min häst är typ 170cm (vet inte exakt).

Om allt annat är bra, bättre än ni hade kunnat drömma om, kan man acceptera en liten box då? Måste man inse att man inte kan få allt, eller kan man det?

Han är ingen manisk rullare och han kommer vara ute från 7-sent (20-23). Hur hade ni resonerat? Hjälp!
Ja de hade jag förutsatt att han e Max 170 så de e lagligt :)
 
Ja, det vet jag. Och stallägaren också.
Men jag vet inte exakt hur hög han är, han kan lika gärna vara 169 som 171..

Även om han är 169 så är det ju inte en optimal boxstorlek. Men allt annat är så himla bra.
Även om en cm hit eller dit inte betyder mycket rent praktiskt så är det dumt att flytta in om det inte är godkänt. Om boxen är stor beror lite på hur den är byggd, om den kan ligga ner och vila bekvämt.
 
Mina boxar här hemma är 4*5. Jag tycker det är för liten plats för en häst i flera timma på dygnet. (Jag använder mina boxar om det är storm.)

Om boxen är 3*3 eller 4*5 spelar säkert inte någon större roll, dom kan ju ändå inte röra sig så värst mycket på den ytan.

Så mitt svar är, ska du ha häst på box och gillar stallet med lång utevistelse i stora fina hagar. Då är det stallet du ska välja.
 
Har man otur står man sen med häst som har behov av längre vistelse på box och då är det inte lika kul längre med alltför liten yta, för min del är boxstorleken ganska avgörande faktiskt.
 
Tycker det beror väldigt mycket på vad hästen accepterar också. Min häst hade aldrig accepterat en trängre box utan att börja sparka och ha sig, han behövde lite utrymme. Annars tycker jag om dom står inne såpass lite så är det inte så stor fara med en lite liten box.

Sen är det ju den detaljen också om hästen behöver stå en längre tid i boxen, finns det möjlighet att ordna större box då?
 
Jag har haft min 170+ kuse i en sådan box tillfälligt, det var ingen hit. Om stallet i övrigt uppfyllde alla önskemål vad gäller ventilation och miljö hade jag kunnat kompromissa med tanke på utevistelsen.
 
Jag är tveksam till om jag kunnat kompromissa med boxstorleken, om inte annat så för att om hästen t.ex. gör sig illa och behöver boxvila eller "bara" väldigt mycket mer boxvistelse än annars ,är det inte säkert att det går att få "låna"/byta till sig en större box. För mig är prio ett att hästens tillvaro är så bra som möjligt.
 
Ja, det vet jag. Och stallägaren också.
Men jag vet inte exakt hur hög han är, han kan lika gärna vara 169 som 171..

Även om han är 169 så är det ju inte en optimal boxstorlek. Men allt annat är så himla bra.

Fast det är helt normal boxstorlek på boxar för stora hästar, förr gick det inte att köpa större boxar om man inte byggde själv. Vi har två st 3x3 och de har fungerat alldeles utmärkt till häst runt 170
 
  • Gilla
Reactions: No1
Mina boxar här hemma är 4*5. Jag tycker det är för liten plats för en häst i flera timma på dygnet. (Jag använder mina boxar om det är storm.)

Om boxen är 3*3 eller 4*5 spelar säkert inte någon större roll, dom kan ju ändå inte röra sig så värst mycket på den ytan.

Så mitt svar är, ska du ha häst på box och gillar stallet med lång utevistelse i stora fina hagar. Då är det stallet du ska välja.

Vi har två boxar som motsvarar din storlek och där har min 170 häst både bockat och sparkat bakut i ;)
 
  • Gilla
Reactions: No1

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 533
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp