Olydiga eliter.

Blandrastik

Trådstartare
Är detta bara fördommar eller? :cool:

Är på klubben, tränar själv lite rally-lydnad, och har endast tävlat L1 med en tidigare hund. Tycker jag har svårt med det där exakta fotgåendet och framsändandet.
Men, min hund hoppar inte, går fint i koppel i alla miljöer och har enligt mig allmänt bashyffs.

På apellplanen samlas eliten, hunden kommer som utskjuten ur en kanon vid inkallning och sitter som fasttejpad på husse/mattes vänsterben vid alla momenten.

Om du sedan vid fikarasten går nära en elit-lydig hund, jag då kan du ge dig tusan på att du får den i ansiktet. Eller om du har med din egna hund i klubbstugan, så ser du elit-mäniskorna kasta sig efter sina hundar så de inte ska hoppa på min.

Sv: Olydiga eliter.

Och med detta inlägg talar du för alla elithundar och menar på att hundar i lägre klasser har bättre allmänlydnad?

*skrattattack*

Det där är individuellt, men visst, klart hundarna beter sig olika på och utanför planen, det är ju helt skilda situationer.
Att man med sin hund klarar av elitlydnadens moment med bravur betyder inte att man har en superlydig hund i övrigt.

Jag förstår inte riktigt om det är vad du förväntar dig?

Senast ändrad:

jag tror nog att det kan finnas en sanning i det där. att allmänlydnad och tävlingslydnad inte nödvändigtvis går hand i hand, och att den som satsar på tävling kanske inte satsar lika mycket på allmänlydnaden.

Det är väl ganska vida känt att man på plan oftast är jävligt konsekvent för att få till lydnaden med så höga poäng som möjligt medans man utanför plan ofta ser genom fingrarna.

Men jag tror inte den kategorin gäller enbart elithundar faktiskt, det återfinns inom alla klasser och inriktningar.

fast är de fler inom eliten? kan det ha något samband? alltså att olydnad ger bättre tävlingslydnad eller beror det på annat? för när jag tänker efter tror jag att jag känner EN elithund som är riktigt lydig även utanför plan.

Ja, ungefär. Det lite som om de tror att en allmänlydig hund inte kan utföra elitmoment.
Sen blir man så paff när man får en schäfer i ansiktet som husse matte håller i plus att föraren inte säger så mycket mer än "Oj".

Tänk om det vore tvärtom, att man har en allmänlydig hund som får fräsa runt på apellplan bäst den vill. :angel:

Ja det kan så vara men det gäller inte enbart elithundar
( som jag skrev ;) )

Jag känner flertalet elithundar med bra lydnad utanför plan, kanske beror på vilken klubb man besöker ?

att allmänlydnad och tävlingslydnad inte nödvändigtvis går hand i hand, och att den som satsar på tävling kanske inte satsar lika mycket på allmänlydnaden

Ja det är tror jag på, men som sagt det gäller inte enbart elithundar enligt min åsikt

fast är de fler inom eliten? kan det ha något samband? alltså att olydnad ger bättre tävlingslydnad eller beror det på annat? för när jag tänker efter tror jag att jag känner EN elithund som är riktigt lydig även utanför plan.

Jag tror att det kan bero på att man i eliten lägger ner som himla mycket tid på just träning och finslipning av osynliga detaljer att man sen inte orkar bry sig så mycket om "resten" utanför träningsplan.

De syns inte i ettan och tvåan eftersom de seglar genom klasserna medan mer normalt träningsintresserade spenderar längre tid där och oftare är intresserad av att han hyfsat lydiga hundar för övrigt.

Men visst är det komiskt:D

Jag får sälla mig till den fördomsfulla skaran. Vet många elittävlingar jag kikat på där det varit fridens på plan, utanför har de varit odrägliga kräk i kopplena..:crazy:

Det är inte fördomsfullt, det är nog ett krav. Inte att hunden måste vara odräglig, men att den måste ha lite jävlar anamma och tryck i sig för att bli riktigt bra, oavsett gren. En halvsovande hund kommer inte som "ett skott" vid en inkallning.

Det var nog ingen tillfällighet att världens snabbaste häst välte kusken ur vagn på elitloppet tex.

Mänskliga idrottsstjärnor är oftast helt odrägliga också.

Måste dock få inflika att dom gångerna jag kollat på lydnadstävlings så är det dom hundar som skött sig fint både på banan och utanför som suttit i toppen på placeringen :)

Det finns ju en falang som hävdar att förbud hämmar hunden på tävlingsplanen så de säger i princip aldrig nej eller styr upp den i vardagen.

Det där är nog en ganska vanlig reflektion, jag har hört många historier om hundar som tävlat lydnad framgångsrikt på hög nivå, men utanför träningsplanen måste de ha Halti för de kan inte gå i koppel.

Har dock ingen egen uppfattning så jag skrattar bara åt det. Om det är sant så är det ganska komiskt. :D

Det där är nog en ganska vanlig reflektion, jag har hört många historier om hundar som tävlat lydnad framgångsrikt på hög nivå, men utanför träningsplanen måste de ha Halti för de kan inte gå i koppel.

Har dock ingen egen uppfattning så jag skrattar bara åt det. Om det är sant så är det ganska komiskt. :D

Det beror ju helt enkelt på vad man prioriterar. Har jag en hund som tar mig till eliten, och den hunden behagar hoppa på någon så är det inte säkert att jag lägger hela min själ på att få bort just en sådan smärre olat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka