Olyckor i travet

Sv: Olyckor i travet

Hehe Jag är ny här på forumet men inte innom travet :banana:

Säkerhetsvästar må vara en bra sak men så otroligt obekväma som dom är skulle jag alldrig ha en på mig om jag inte måste. har haft på mig när jag ridit (inte för många gånger;) ) men man blir så imobiliserad enligt mig :bump::bump: rätta mig om jag har fel, men jag tycker att man ska kunna flytta på sig istället för att kunna ta en smäll eller 2 (gäller träning)
Har sällan hjälm på mig när jag tränings kör mina hästar hemma på gården heller den är mest i vägen när man kör.
Rätta mig om jag har fel men de e min åsikt.

Hej svejs

Jag bwehöver inte rätta dig.Men om den dagen kommer och du får en smäll i huvudet som en hjälm kunnat rädda livet på dig så kommer du inse att du haft fel.Fast då är det ju för sent förstås.

Välkommen till Buketravets värld! Alltid kul med nya ansikten, särskilt när de har en snygg och trevlig häst som användarnamn!

Tro mig, du kommer att bli rättad hur rätt du än har. Det är vad Buketrav går ut på! :rofl:

Slagjord är en billig livförsäkring!
Låt den bli obligatorisk på alla och du slipper:
* bli sparkad
*åka ur vagnen
*bli översprungen
*säkerhetsväst
Kör med slagjord på alla våra
Även den snällast lilla kuse kan slå för andra orsaker än att den e dum i huvet

Hehe Jag är ny här på forumet men inte innom travet :banana:

Säkerhetsvästar må vara en bra sak men så otroligt obekväma som dom är skulle jag alldrig ha en på mig om jag inte måste. har haft på mig när jag ridit (inte för många gånger;) ) men man blir så imobiliserad enligt mig :bump::bump: rätta mig om jag har fel, men jag tycker att man ska kunna flytta på sig istället för att kunna ta en smäll eller 2 (gäller träning)
Har sällan hjälm på mig när jag tränings kör mina hästar hemma på gården heller den är mest i vägen när man kör.
Rätta mig om jag har fel men de e min åsikt.

Hej svejs
Tänkte som du förut o ansåg hjälmen vara ivägen, sen blev jag äldre, förståndigare och kraschad...
Min bittra erfarenhet är att hjälmen aldrig sitter ivägen för smällarna kommer fort och har inget att göra med vilken typ av häst du sitter bakom eller på och hjälmen är en av anledningarna till att jag sitter här idag...

Säkerhets väst använder jag dock inte..

Tycker säkerhetsväst och slaggjord ska vara obligatorisk utrutsning i lopp och på bana, jag fattar faktiskt inte riktigt varför det inte är det? De flesta andra sporter har passande skydd för att skydda sina aktiva, men inte travet?? :confused:

* bli sparkad
*åka ur vagnen
*bli översprungen
*säkerhetsväst

Om man har den rätt anspänd ja.. att ha den nere vid svansroten eller uppepå korset är till ingen nytta, vilket man sett ett antal ggr på travet..

Hur skyddar slaggjorden så man slipper bli översprungen?

Om man har den rätt anspänd ja.. att ha den nere vid svansroten eller uppepå korset är till ingen nytta, vilket man sett ett antal ggr på travet..

Hur skyddar slaggjorden så man slipper bli översprungen?

Ja om hästen inte kan slå slipper du bli träffad eller slänga dig av och då slipper du oxå bli översprungen.

* bli sparkad
*åka ur vagnen
*bli översprungen
*säkerhetsväst

Jag skulle aldrig våga lita så på en slaggjord... Även när de sitter rätt kan de gå av, om inte skalmarna knäcks eller böjs. Slår de på riktigt händer olyckor, slaggjord eller ej.
Men jag håller i övrigt med dig, de skulle gott kunna vara obligatoriska.
/Fnobby *6 månader gipsad för några år sedan trots slaggjord...*

Själv har jag varit med omk det roliga varianten att ryggstycket gick av och slaggjorden gled ner bakom rumpan :crazy:.

Jag skulle aldrig våga lita så på en slaggjord... Även när de sitter rätt kan de gå av, om inte skalmarna knäcks eller böjs. Slår de på riktigt händer olyckor, slaggjord eller ej.
Men jag håller i övrigt med dig, de skulle gott kunna vara obligatoriska.
/Fnobby *6 månader gipsad för några år sedan trots slaggjord...*

tror alla inser att en slaggjord inte hindrar en uppskrämd häst helt. Men den kan gott och väl ge kusken ett par sekunder att ta sig ur vagnen. Och det kan vara skillnaden mellan liv och död.

/Sanna *kör ALLTID med slaggjord och hjälm, men väst är ännu på funderingsstadiet..

Hade en unghäst e.Alf Palema u.Liza Tuna som passhäst för ngr år sen, hade slaggjord på henne. Detta var en vinter å vi körde motion på isen. Påväg av isen börjar hon knipa & strax efter slå, vagnen får kast & det hela slutar med att hon ,trots slaggjord, får ur mig úr vagnen & skalmen mellan bakbenen....

som jag sa det hindrar inte en uppskrämd häst.. men KAN ge en ett par sekunder.. i detta fall gjorde de inte det men i nästa kan det.

Hur många av er kör bil?
Använder ni säkerhetsbälte?
Hur många gånger har ni behövt säkerhetsbältet?

Jag har haft körkort i mer än 20 år, pendlar dagligen många mil till och från jobb (och travbanor).
Jag har hittills aldrig behövt säkerhetsbältet - men jag använder det ändå.
Jag vet inte om eller när det kommer att behövas, men jag föredrar att ta det säkra före det osäkra...

Detsamma gäller vid ridning eller körning - självklart använder jag den säkerhetsutrustning som finns.
Det är inte schemalagt dag och tid när olyckan är framme...

Better safe than sorry!

* bli sparkad
*åka ur vagnen
*bli översprungen
*säkerhetsväst

Hur menar du att man skulle slippa västen och att bli översprungen??? :confused:

Spöket - Nyblivet väst-freak :idea:

Jag läste just på aftonbladet om att man vill ha ökad säkerhet på travbanor... Jag måste få citera och sedan ha min åsikt;

"I USA finns krav på skyddsväst, men det är inget som är aktuellt i Sverige i dagsläget.

– Vi rekomenderar utrustning som är bra av säkerhetsmässiga skäl, men vi kan inte tvinga kuskarna, säger Granbeck."

Varför kan man inte tvinga kuskarna att ha säkerhetsväst?
Det gör man ju i fälttävlan?
Och dom måste ju ha hjälm när dom kör, det är väl samma grej liksom?
Jag blir med lite förvånad över det uttalandet. Konstigt att dom inte har krav på väst.//bonny.

Liknande trådar

Körning Inte heller jag tycker det är roligt när det blir en massa tjafs här inne. Att vi ska kunna diskutera och att tonen både kan bli hög...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Nora
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 567
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar