Sv: "Olyckor"- hur går man tillväga eg?
Håller med Bowman om att man får ha kolla innan på hur allt funkar och var man har redskap.
Jag har snudd på alltid en kniv i närheten. Och ALLTID vid lastning eller uppbindning. Just för att kunna skära loss om något går fel.
Man gör gott i att träna hästen så att den inte får panik vid tryck/drag. Sånt går att träna dem att sluta bli oroliga för och sluta panikdra och istället bara vänta.
Men givetvis KAN det gå fel. Det ska man alltid veta.
Innan man lastar gör man sig bekant med transporten och ser till att man vet hur bommar, dörrar, rampar etc funkar.
Och man håller koll på hästens huvud så att den inte kommer under bom etc.
Att lära sig hur man ska agera i krissituationer gör man nog bara genom erfarenhet. Och när man kan läsa hästar bra nog att inte råka hamna i vägen själv.
En häst som rullat fast beror helt på hur den ligger vad man bör göra. Och också på hur hästen är trygg med människor då den ligger fast så. En del kan panika så att man kan åka på rejält med skador om man går nära utan att veta var man är mindre i riskzon.
De som jag tränat att ligga i trickträning brukar vara så trygga även i fastrullat läge att man kan gå fram och justera deras kropp även i lägen man inte bör stå i.
Men andra är jag otroligt försiktig med, speciellt om jag är själv och kanske inte kan få hjälp om jag skulle skadas.
Ett rep runt rätt kroppsdel kan hjälpa även då man är själv och på tungt halvblod. Annars dra i svans, dra i ben, trycka till ben, dra i huvud och sen svans och sen huvud etc etc och gradvis kunna rubba dem ngt.
En starkt planka kan man också ibland kila ner ena bak med om den inte når marken och därför inte kommer upp. Man kan också lyckas rubba bakdelen ut från ev vägg etc.
Man ska tänka på att ett flyktdjur som sitter fast kan bli mycket farligt om det råkar i panik. Det är stora djur, med långa lemmar och mycket styrka!
Över bommen är även det olika. Det beror på hur den hänger, på hästen etc.
En del har ju liksom helt hoppat fram och står på skallen med bakbenen upp. Att rädda något sånt vete fasen hur jag skulle göra. Det har jag aldrig varit med om.
Jag har bara hört om det och då har hästarna ramlat ut genom skötardörr, bom gått att lösa från utsidan etc.
Lasttränar man korrekt och låter invänjningen av transport och åka ta tid och kör bra(lugnt, mjukt inga hastiga acc eller broms eller svängar) minimerar man riskerna.
De flesta som får de här problemen har struntat i något av ovan.
Så för mig är det absolut viktigaste det man gör INNAN, för att minimera risk för olycka öht.
När det väl skiter sig är handlingskraftighet, försiktighet, riskmedvetenhet, förmåga att läsa häst och snabbhet viktigt.
Sånt lär man sig med erfarenhet.