Olycklig hundägare:(

S

Svanhild

Måste bara få beklaga mig lite... sambon har ett genuint jaktintresse o har skaffat sig en ung jämthundstik sen i somras 06 o hon skäller o skäller o skäller o... skäller...:crazy:

... jag blir GALEN!!! Hon skäller så fort hon ser hästarna eller kvigorna i hagen, skäller när hon ser katterna, skäller på ALLT, skäller o gnäller när vi är ute o säger man till henne skakar hon på huvudet o skäller ännu mer!! Jag blir som sagt GALEN!!

Sambon skryter med henne o säger att hon kommer bli en så fantastisk jakthund men hallå... ska man inte kunna leva utan att bli galen även resten av året trots att man råkar äga en jakthund?

Nån med jakthund här o som vet hur man får dem att TIGA??? :confused:

Sv: Olycklig hundägare:(

Är uppväxt med jämthundar och gråhundar. De är en aning skälliga men inte så att de inte ska gå att leva med dem.

För det första acceptera inte skall. Och var då konsekvent....säg till hunden ordentligt när den skäller....så att den alltså slutar. Och gör de varje gång.

Sen socialträning/miljöträning...de ska kunna smälla kastruller i golvet, ringa på dörren, cykla 20 människor förbi gården. osv... men de måste ni träna.

Min erfarenhet är att älhundar behöver en hel del social/miljöträning både i hemmet, på gångbanan och mitt i stan.

Sen behöver de aktivera sin hjärna, lydnad, trix, spår gärna kurser.

Och ni måste vara starka ledare... känner att många jämthundar gärna tar på sig för mycket att vakta gården. Alltså skäller så fort något far förbi. Ni är ledaren han behöver inte vakta.

Lycka till

Sv: Olycklig hundägare:(

Sambon skryter med henne o säger att hon kommer bli en så fantastisk jakthund

Nån med jakthund här o som vet hur man får dem att TIGA??? :confused:

Han kommer att få en dålig älghund om han inte aktiverar tiken och skapar ett band mellan sig själv och hunden!
Lydnadsträning, motionsträning och mycket social kontakt, samt många långa, promenader i skog och mark (kopplad) är vad han ska sysselsätta sig själv och hunden med.

Hunden låter otroligt understimulerad = skäller och lyssnar inte alls på er..

När kontakten, lydnaden, konsekvensen och den ömsesidiga respekten finns där, så kommer hunden att lyda även när ni säger åt den att vara tyst.

Jämtar i sig är tämligen lättsamma att lydnadsträna och de är inte svåra hundar i allmänhet, men låter man hunden gå i ett år, utan någon som helst uppfostran och stimulering så får man vara beredd att jobba en hel del för att få det att funka.

Jag har 4 jämtar och 2 finska spetsar, som alla blir tysta när man säger åt dem. De skäller när det kommer bilar på gården och blir tyst när man säger till eller efter en kort stund om man inte säger till, för de vet att man ska inte stå och skälla hemma på gården!!

Det finns ju inga älgar här hemma liksom och jämtar är inte speciellt vaktiga av sig!! Däremot är de avlade för en rätt låg skalltröskel som gör att de är väldigt lättskällda.

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
A
Övr. Hund Är så upprörd att händerna skakar, men vill ändå skriva en tråd och be om hjälp för att försöka bestämma mig för hur jag ska tackla det...
Svar
11
· Visningar
1 985
Senast: Amaranth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix