Olycklig häst, sliter snart mitt hår i förtvivlan!

Han brukar kunna komma UTAN godis. Min policy är att inte ge godis till denna häst, eftersom han blir hemskt oartig; och som någon säger ska det vara trevligt att vara med mig, att man inte ska fokusera allt för mycket på diciplin just nu; därför får godiset vara (eftersom då MÅSTE jag diciplinera, kan inte ha en häst som viftar med framhovarna på mig eller biter mig; van att få godis titt som tätt av människor här och var, så han har lite ovanor från det hela (framhovarnas viftande kommer från "träning")).

Det där med andra hästar skiter han blankt i, eftersom när han inte kommer nu har han någon anledning. Han ser inte ett dugg svartsjuk eller nyfiken ut, bara inställd på vad jag kan komma att göra i nästa steg (d.v.s. KANSKE FÅNGA HONOM!).
Blir han nyfiken på något jag gör så håller han sig antingen på avstånd, eller kommer nära med stor misstänksamhet mot mig som inte släpper. Kan nämna att jag har INTE använt en massa metoder för att få in honom, snarare har jag inte haft problemet att han inte vill komma, och när jag har haft problemet har han varit väldigt lättövertalad, eller så har jag lämnat honom ifred för att jag vissa dagar kanske förstår vad som kan vara fel.

Jag tycker inte det är en självklarhet att min häst ska komma till mig OM jag dagen innan t.ex. råkat ta det för hårt med honom (nu rider inte jag, men det är bara ett exempel). Är något obehagligt så anser jag att han har all rätt i världen att säga ifrån. Det är en helt annan sak om han springer iväg och ser glad ut, ungefär som "du kan inte ta mig! Du kan inte ta mig! *hehe*". Men om han går undan för att något stör honom så gör jag bäst i att inte "kräva lydnad". När jag är olycklig vill jag faktisk ha betydligt snällare regler, och detta överför jag till hästen.

"Rastlöshet kan vara en typisk orsak till att den står o river av sig pälsen på vissa ställen"

Det kliar när jag står bredvid och kliar honom, hästen springer INTE runt i boxen och verkar hängig bitvis. Känns inte som att det är rastlöshes vi talar om.

Sedan stämmer det säkerligen att han är uttråkad bitvis, men han ser faktiskt ut att ha börjat vänja sig. Och till dem som litar på hästpratare så säger han att det är skönt att inte ha så mycket krav på sig nu för tiden, och att han uppskattar att jag inte sitter på hans rygg.
Om du missat att han blir halt när man sätter igång honom förstår jag dina råd; annars är de väl idiotiska? "rid honom"? Han bjöd inte framåt det minsta när jag red honom 2 gånger (eftersom han var jätteren och fin i gången så bestämde jag mig för att ta skritturer), i sällskap med hans bästa kompis; och markerade markant andra ridturen efter en liten uppförsbacke (markerade även ett tag efter att jag klivit av och ledde honom istället).

Hästen är ranghög och självcentrerad, men rätt bussig och välhanterad rent generellt.

OK Men vad bra!! Om det nu inte är nåt fel på honom så fattar jag inte vad problemet är!! Han trivs väl helt enkelt inte med dig!`?? :cool:

Ok vad gäller hältan så kanske du grundligt borde ta o kolla upp det.
Då får det ju faktiskt kosta vad det kosta vill...
Och du, han kanske helt enkelt bara "fejkar" för att slippa...=/

Jag kan fatta att du har problem med den inställningen. Du försvarar ju hästens agerande "no matter what". Att du vågar...
Varför inte lyssna på vad folk aäger och ta till sig ett råd i stället. Vad alla än har skrivit här inne så har du svarat " ..ja MEN.."osv. osv.

Jag tror att det är eran personkemi som brister. Den som påstar att kemin inte är viktig har antagligen aldrig träffat "sin" rätta häst än.

Jag säger inte vad du ska göra..Jag KAN inte säga vad du bör göra för det är väldigt individuellt..
Men är du nöjd med att din häst inte kommer till dig utan att du ska behöva springa runt efter den i hagen och HOPPAS på att KANSKE får jag in honom idag problemfritt så är det ju ditt problem..
Hade jag haft de problemen så hade jag AGERAT i all afll utan att mesa omkring.

Hästar är inga marsvin..ENORMA marsvin i så fall.

Och vad gäller hela det här så är det djurägarens SKYLDIGHET att ta reda på vad som inte står bra till med hästen. Oavsett om han bara är deppig, har ont eller är blockhalt så MÅSTE man som djurägare se till att.
Det kan kosta både kiropraktor, veterinär och massör. Kanske även en som kan komma ut o lyssna till vad hästen har att säga..
Visst det kanske slutar med sky-höga summor.. Men det bör man ju vara förberedd på när man skaffat häst..

:mad:

Och du, han kanske helt enkelt bara "fejkar" för att slippa...=/

Jag tror att det är eran personkemi som brister. Den som påstar att kemin inte är viktig har antagligen aldrig träffat "sin" rätta häst än.

Hästar är inga marsvin..ENORMA marsvin i så fall.
:mad:

Har du överhuvudtaget träffat travare som är slitna och mår pyton?

Jag läser just nu boken "ett sunt hästliv" av Dr. vet. med.Hildur Strasser. Många pusselbitar har fallit på plats, vet också att det finns många motsättningar om hennes teorier, men jag har svårt att se vad som inte är riktigt i den boken...

Jag tror att du kan hitta en del saker där i som du kan göra för att förbättra din hästs situation!

Ursäkta, men jag hann inte svara på alla inläggen imorse, så var det just detta jag inte hann med att svara på.

Några inlägg från petiga mig (jag är bara nogrann, ser fortfarande allt ni skriver även om jag inte kommenterar allt):

Equiterapeft ÄR kiropraktor mig veterligen :) Men veterinär först som jag ser de nu i alla fall, eftersom han fortfarande har den där klådan och är lite nedsatt. Helningsprocessen kan ta väldigt mycket energi från hästen, så han bör vara sig själv innan.

Vilken himla tur att vi bor vid en av de 2 kliniker som HAR värmekamera för häst (läste att bara 2 ställen verkar ha detta, och den ena är kliniken i Timrå). Ska reda ut honom framöver; men även detta vill jag vänta med tills han mår bättre (fysiskt sett, d.v.s. att han blivit av med kliandet som stör honom så värst).

"Att hon låter sin häst sträcka ut i trav, trots att den är halt och ofräsch tycker inte jag är speciellt kul att höra"

Vart har jag sagt detta? Jag promenerade med honom NÄR han var fräsch och ren och glad. Och nu så släpps våra hästar ut i hagen, så även om jag inte gör något med honom, kan han ändå välja att sträcka ut rejält i trav. (man ser på hela hästen om han jäktar ikapp någon i panik eller om han stadigt bara sträcker ut för att det är så skönt). Eller tycker folk att jag ska ta en häst som inte ser ett dugg halt ut och leda honom i grimskaft och ställa honom i en liten sjukhage bara för att han inte ska kunna komma åt att trava? (*ironisk*)

Och som sagt var, jag rider INTE hästen, de 1 1/2 ggr. jag ridit har det varit i skritt.

Fejkar?
Varför skulle han se halt ut i hagen, lös på ridbanan m.m. om han vill "slippa"? Och om han som travare är uttråkad och led på hagen borde han väl inte vilja slippa? *motsägelsefullt*
Och som sagt var så haltade han en bit efter att jag hoppat av; hästar som fejkar brukar sluta direkt när de fått som de vill.

Personangrepp tänker jag inte ens bry mig om.

"Men är du nöjd med att din häst inte kommer till dig utan att du ska behöva springa runt efter den i hagen och HOPPAS på att KANSKE får jag in honom idag problemfritt så är det ju ditt problem..
Hade jag haft de problemen så hade jag AGERAT i all afll utan att mesa omkring."

Vart får du allt ifrån?
Min häst KOMMER TILL MIG, om allt är som det ska.
När en "odiciplinerad häst" väljer att göra rätt och vara dig till lags trots att du inte tränat en massa tjafs; DÅ sysslar du med NH; DÅ är du en hästmänniska. Join up eller 7 games gör dig inte till NH-are. Hästens egna val UTAN hjärntvättning bevisar ditt horsemanship. Kommer inte din nya häst för att du inte gjort join-up eller lekt 7 games, då är du illa ute i dennes ögon. En häst som respekterar dig litar även på att den kan säga ifrån när något stör. En häst som inte säger ifrån när något är fel är en hjärntvättad häst.

Jag har haft denna häst i 5 månader och han har alltid kommit, om det inte varit något särskillt.

Hur försöker jag inte ta reda på problemen?

Klådan har jag börjat ta itu med, men en veterinär kan inte säga mer än vad jag redan vet. Han kan säga att det INTE är ringorm (eftersom han inte har sådana hårlösa fläckar; kunde min hovslagare intyga som har sett ringormsangrepp). Han kommer råda mig att ändra det som verkar ha utlöst reaktionen (i detta fall ört--muslin som jag började ge någon vecka innan kliandet utbröt = trolig misstänkt). Om inte det fungerar, får man leta vidare efter eventuella orsaker. Jag har varken gjort mer eller mindre än vad veterinären skulle ha gjort hittills. Här är det policy hos veterinärerna att säga "låt det vara sådär nådra dagar och se om det blir bättre" eller "gör sådär och återkom om en vecka om det inte har blivit bättre".

Och halt är han inte om han är sällskapshäst; det är ridning han inte håller för. Sålänge jag inte rider honom så spelar det alltså varken mig eller hästen någon större roll om jag har hältutrett honom. Självklart ämnar jag utreda honom, men jag har inte råd just IDAG. Hästen har inte KÖPTS av mig, utan har dumpats på mig av en bekant; avsäger jag mig allt så åker han till slakt alternativt kommer till en människa som ska ha honom för lättare ridning (denna kommer troligen inte ens märka att han är halt, eftersom så gott som ingen i vår närhet har märkt hältan (några få märker den, så det är ingen "fantomhälta" som någon i någon annan tråd försökte få det till)). Det är faktiskt otroligt hur dåliga folk är på att se hältor/lägga sig i. Även en minimal orenhet tyder på att något är fel. Men just i detta fall stör det inte hästen så länge han inte rids/tränas. Eftersom han själv drar iväg i trav med spetsade ögon, rejält påkliv och ren takt är det inte benen som stör honom just idag.

Är det mera än om barfotagång och lösdrift i den boken?
Eftersom jag faktiskt har blivit rådd att sko av honom till sommaren (vilket jag bara gör EFTER hältutredningen). Lösdrift är bra, men jag har inte kollat om vi har någon i stan som har lösdriftsstall (har inte sett annat än 1 lösdrift).

Om man kan utesluta medicinska orsaker till hästens beteende skulle jag faktiskt tippa på att han är uttråkad.

Han verkar inte ha någon riktig uppgift att fylla längre och kan mkt väl fara illa av det. Visserligen tycker man ju att han då borde stå och trampa vid grinden, ivrig att bli infångad och satt i arbete, men depressioner fungerar inte så. Med risk för att förmänskliga; hästen blir grinig och tvär och vill ingenting. Kan du inte prova att göra lite enklare ledövningar med honom, det behöver inte vara så värst NH-inspirerat utan bara med betoning på mental stimulans. Att sätta igång och arbeta med honom fungerar inte på grund av hälta, om jag har förstått saken rätt?

Annars är kronisk smärta något av det mest humördämpande man kan tänka sig. Jag tycker att en veterinär borde kontaktas för att avgöra hur pass ont hästen egentligen har i vila.

Hejsan!

Joo.. jag har träffat travare som varit totalt "sönder-tävlad" i trav och saknat all gnista vad gäller det mesta.. det var ingen trevlig syn...
Det är väldigt svårt att få en sån häst till att se positivt på saker och ting igen.

vad gäller denna häst som inlägget gäller måste jag säga att det har blivit en väldigt tråkig disskussion...

Jag hoppas verkligen att hon kommer tillrätta med, vad än problemet månne vara..
Även om det är psykiskt eller fysiskt så kan jag inte mer än hålla tummarna. Jag vet hur taskigt man mår när ens häst mår dåligt..
Det är inget man önskar någon...

ha det!

Hmm låter faktiska normalt för en häst som känner sig osäker...samtidigt om du nu velar?
Hästar känner sig trygga med människor som vet och en bra ledare måste veta...annars är flocken i fara.

PLanera vad du vill göra med honom , innan du går ut till honom. Och gör det!Kanske finns det avvikelser från ena till andra gången....men ha en plan.

Varför rids han inte?
Han skulle må bra av att ha lite och göra...alla hästar vill ha en uppgift i sitt liv...i det vilda har de det...men kanske inte när de står i våra hagar.

Du ska abslout inte sluta umgås med honom, uatna ta mer kontakt och sluta tänka negativt??
Kanske tänker du...ohh nu gör han så....han är si....va glad och va glad att se honom!!

Ge honom en uppgift i livet....det mår de bra av!!!

Lcyka till och berätta hur det går...

Sam

Va inte så petig. ;)
Det är lätt att missuppfatta saker när trådar blir så omfattande.
Det stod tidigare nått om att han gillade att sträcka ut, och nåt om återkommande hälta.

Det är inte meningen att kritiserar dig personligen, eftersom jag vet att hästarna springer även om dom ibland kanske inte fysikst sett inte borde. Mental stimulans är oxå viktig. Jag tror, presis som jag sa, att det kan vara ett "nödvändigt ont" för hästen att röra sig, trots att det i våra ögon kanske inte ser så kul ut.
Jag har själv en häst som inte funkar på boxvila och hon behöver röra sig för att inte "dö" mentalt.
*
Ja, det är en bra klinik. Men trots detta så bör man inte ha _för_ höga förväntningar. En klok man sa till mig, det är inte allt dom kan hitta, inte ens där. Men dom är duktiga, mycket duktiga!
*
Visst, någonstans måste man börja, och det verkar sunt att starta med det du säger.
*
Equiterapeut är helt klart utbildad innom kiropraktik. Varför jag garderade var för att jag har erfarenhet av att vissa inte har utvecklat den sidan till fullo och därför kan det ibland vara svårt att veta att man får den hjälp man kanske behöver... ;)

Jag måste säga att det har blivit väldigt tråkig stämning i inläggen och jag får väl be om ursäkt för att jag har uttryckt mig klantigt eller så..

Jag har inte sett allt som står i dina inlägg för det är mycket läsning. Det här med hältan har jag inte så mycket att säga om.. mest tankar..
Jag är varken veterinär eller kiropraktor men ville väcka lite funderingar, men genast så fick jag en massa ifrågasättningar på mig själv..Och mina kunskaper.

Min häst säger ifrån.. joo då.. det är faktiskt som du säger: en häst måste få säga ifrån om nåt är fel. Absolut!! Annars är det ingen häst man vill ha utan en slav..
Man vill ju ha en vän.... Inte ett redskap för sin egen karriär..Så där tror jag att vi tänker ganska lika..
Och jag är säker på att du gör det som står i din makt för att ta reda på vad det är för fel..
För man vill ju inte att ens vän ska gå o må dåligt..

Jag har inte sagt vad du ska göra.. Men som alla här inne så skrev jag vad du KAN göra.. Men om du inte tror att det är nåt för dig så respekterar jag det.

På tal om de sju lekarna så har vi faktiskt kommit långt samtidigt som jag varvar det med dressyrträning med min häst. Men de " 7 lekarna " är bara ett begrepp inom NH. vad är Nh egentligen.... Har man "det" så har man det och då är man en hästmänniska....Det handlar ju om att läsa hästens signaler och det är inget man gör via mejl..*ler*
Och det håller jag med om.
Hon har roligt och jag har roligt..

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er... *håller tummarna*

Mvh " klanten" :crazy:

Det är väldigt svårt att vinkla ord på ett sätt som gör att läsaren ser tonfallet och betoningen i ordet...

Även om det kanske inte framgår av mina svar så har jag, tack vare att jag vågade skriva på Buke, börjat fundera lite mera än vanligt om denna häst.

I mina kretsar säger man att det är bara små tonårstjejer med idiotfrågor här på Buke; men jag tog mig i kragen och frågade även om jag nu också säkerligen blev mer eller mindre klassificerad som en av dessa. Det finns många av dessa, men även äldre eller mera mogna hästmänniskor måste kunna våga fråga på dessa forum; här finns så mycket kunskap och så mycket erfarenhet, om folk som mig VÅGAR fråga (med risk att bli förlöjligad och missförstådd).

Jag kan ifrågasätta väldigt hårt, men det betyder inte att jag är varken negativ eller inte lyssnar; snarare tvärtom är jag väldigt nyfiken och vill gärna förstå hur folk menar (för det mesta i alla fall). Jag har bytt åsikt en och annan gång i mitt liv, och hoppas att jag fortfarande inte har blivit en sån där inskränkt "jag-vet-bäst"-människa.

Jag vill även tacka alla er som har skrivit inlägg här. En viss ton har kanske funnits i vissa inlägg; men rent generellt har tonen varit väldigt lagom, lättförståelig, rak och ärlig. Jag behöver inte alltid gilla det ni skriver, men så är det ofta när man inte kan allt/måste omvärdera sina värderingar. Om ni bara skulle skriva saker jag skulle gilla så skulle ni ljuga för mig, och det tjänar ingen på.

Det knepiga just nu är att jag hade just varit i en svacka när jag inte gjorde något med honom; så började jag ta in honom, borsta honom och så bara för att han skulle få VISS stimulans (mera än att bara stå i hagen), och DÅ började han vägra komma i hagen. Jag kanske är tråkig eller något, men det känns inte som att jag vill promenera honom när det är blankis eller -20 grader ute.

Tidsmässigt stämmer dock klådan in på att han började vägra komma i hagen; så det kanske inte är mera "avancerat" än så.

Om hästen aldrig har undersökts för sin hälta (som är minst 4 år gammal) kan det hända att det finns en simpel anledning till hältan; sånt vet man aldrig. Det är ingen mystisk hälta på så vis att den har botats många gånger och återkommer, eller att den inte har lokaliserats alls. Oss veterligen har hästen aldrig varit på klinik.

Självklart missade jag att ringa veterinären idag. Så någon (jag) får lov att kliva upp imorgon istället. Han har fortfarande klåda och jag överväger att avmaska med Ivomec ifall att han skulle ha "nackbandmask". Han har dock inte de karakteristiska runda håravfallen som Nackbandmask kan ge; så jag ska ringa veterinären och rådfråga innan jag gör något nytt. Avlusning och foderbyte verkar inte ha hjälpt.

..........och jag har sett och ser varje dag väldigt många travare som är friska, fräscha och fulla av livsglädje.........

Jag tycker att det är respektlöst att förutsätta att hästar som tränas och tävlas i trav skulle må dåligt av det.
Många avelshingstar har tävlats på väldigt hög nivå med alla påfrestningar som det innebär och verkar i avel långt upp i åren. 25-30 friska år är inget ovanligt för en travare. Sedan finns det folk som kör sönder sina hästar och struntar i att ta hand om dem precis som det finns folk som rider sönder sina hästar och struntar i att ta hand om dem.........

När jag läser alla inlägg om att gamla avdankade travare skulle må dåligt och vara olyckliga överväger jag starkt att slakta mina hästar när jag inte kan ha kvar dem längre istället för att låna ut dem som ridhästar :(
Jag trodde att trav och ridfolk skulle kunna samarbeta och utbyta erfarenheter, men GUD så fel jag hade.........

OBS.......det här är ingen kritik mot just dig Ika 77.......

Det är tyvärr så att det under det senaste året förekommit en mängd med trådar från förtvivlade varmblodsägare (f.d travare -några kalla oxå) som inte förstår varför hästen är så "konstig", inte funkar som ridhäst m.m.
Jag är kritisk mot att travaren inte får mer förståelse och respekt, men det vet du säkert redan.

Visst finns det många som har det bra!, men dom har inte ägare som skriver här för att försöka förstå vad som är galet... ;)

Det finns ett medel som heter Mikro Balans från eclipsebiofarmab. Har även använt A-fil och dofilus.

Nanne/ :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Brynja
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka