Olyckan i Åstorpsortens RF.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Q

Queens Proctor

I dagens RS finns 2 helsidor om denna fruktansvärda olycka, som jag följt en längre tid.

Maria Adell finns på foto i tidningen, och jag tar för givet att hon själv godkänt detta, så att vi kan diskutera frågan.

Vad jag har undrat hela tiden är vilken häst som sparkade henne? Kan man verkligen stå vid en häst som nära nog sparkar ihjäl en människa utan att man märker något?

Man har aldrig hittat hästen/ryttaren/ägaren.

Mvh,
Qp

Sv: Olyckan i Åstorpsortens RF.

Jag tror att vilken häst som helst kan sparka till i en viss situation. Kan vara vilken snäll häst som helst.

Men det är klart att det märks. Måste ju bli världens uppståndelse.

Men media har väl inte fokuserat på häst och hästägare för de kan inte lastas för olyckan. Ansvaret ligger på föreningen som brustit i säkerhet.

Och mycket kan undvikas om man tänker efter före.

Norrland

Jag tror att vilken häst som helst kan sparka till i en viss situation. Kan vara vilken snäll häst som helst.

Men det är klart att det märks. Måste ju bli världens uppståndelse.

Men media har väl inte fokuserat på häst och hästägare för de kan inte lastas för olyckan. Ansvaret ligger på föreningen som brustit i säkerhet.

Och mycket kan undvikas om man tänker efter före.

Norrland

Har för mig att en del av problemet dom haft i detta fallet är att det är ingen som vet vilken häst det var som sparkade.:confused:

/Camilla

Föreningen hade tydligen gått fri om de hade haft en lapp eller skylt på dörren med förbjuden ingång.

Sedan anser jag att detta ämne är svårdiskuterad eftersom utvecklingen eller följderna blev så tragiska.

Om personen som blev sparkad hade klarat sig utan men, vilket hon oturligt nog inte gjorde, hade många nog diskuterat annorlunda.

Jag exempelvis.

Svarar alla.

Vad jag vet (genom vad som stått i olika tidningar ) är det just så att man inte vet vilken häst som sparkade, och det är precis det jag funderar över. Är det möjligt att en sån sak kan hända utan att man märker något som hästägare (eller vem det nu är som står och håller hästen/rider)? Kunde inte formulera frågan som rubrik bara.

Fast det kan ju ha varit flera hästar som sparkat mot varann och att olyckan då inträffade utan att man kan säga vilken häst det var. Då verkar det mer förståeligt, och så kanske det var.

Kanske ska jag nämna att meningen med denna tråd absolut inte är att diskutera vem som eventuellt är skyldig till det ena eller det andra, men fler än jag har nog berörts av att läsa om denna otäcka händelse, och inte minst att se bilder på resultatet i bl a Ridsport.

Som Ginnies skriver kan ju också vilken häst som helst reagera oförutsett och orsaka skada även om den är snäll.

Mvh,
QP

Så som jag har fattat det så har olyckan hänt i gången mellan ridhusen. Maria kom ut genom en dörr och något står ivägen så hon ser inte hästen vilket betyder att hästen inte såg henne heller och vi vet väl alla att hästar blir skrämda av plötsliga händelser.

Det är bara att beklaga det som hände och att säkerheten kring hästar höjs på tävlingsplatser.

Tyvärr drabbar det en enskild klubb.

Hoppar även att Åstorp vågar anordna tävlingar i fortsättningen då det är en trevlig tävlingsplats med bra funktionärer.

Så som jag har fattat det så har olyckan hänt i gången mellan ridhusen. Maria kom ut genom en dörr och något står ivägen så hon ser inte hästen vilket betyder att hästen inte såg henne heller och vi vet väl alla att hästar blir skrämda av plötsliga händelser.

Om jag inte fattade det hela fel var där 5-6 hästar i den gången som även var rätt trång.

Jag har varit ute nu i vår på en del tävlingar och verkligen tänkt på hur arrangörerna har löst detta med avskärmningar mellan publik och häst.
De flesta gör någon form av avskärmning, men inte alla.
Det som förundrar mig, är hur lite publiken, eller människor utan häst, bryr sig om avskärmningarna.:mad: Ofta innebär en avskärmning en viss omväg så många "genar" ändå, där man egentligen inte ska gå.

Har sett, senast idag, barnvagnar knuffas fram mellan hästar, bara för att man inte orkar gå lite längre.Vad tänker folk med?

Och de som "fuskar" är som regel hästfolk. Är man bara publik och inte så hästvan håller man sig som regel på sin kant.

Och om jag inte fattade Åstorpsolyckan fel, så var det en genväg som användes ibland, men som egentligen inte skulle användas.?:confused:

Jag blir också väldigt förvånad när jag är ute och tävlar på hur många "idioter" som fortfarande befinner sig där bara hästar ska finnas. Helst med barnvagnar, hundar etc. Ibland kan min häst vara ganska laddad på tävling och vill absolut inte riskera att hon skadar någon men när man ska ta sig från framhoppning till tävlingsbanan och där står en massa folk i vägen kan jag bli vansinnig.

*kl*

http://hd.se/inrikes/2007/05/03/maria-adell-fick-raett-mot/

Enligt domslutet det står om i den här artikeln så är Åstorps ryttarförening ansvarig för det som skett.
Jag tycker det är sorgligt att inte alla ridklubbar tar sitt ansvar och skärmar av platser samt tillåter hästar att stå var som helst.
Att dessutom de från Åstorp (enligt artikeln) ljugit henne rakt upp i ansiktet i rätten är för sorgligt.

Föreningen hade tydligen gått fri om de hade haft en lapp eller skylt på dörren med förbjuden ingång.

Jag tycker bara att det är konstigt att det inte satt en lapp på dörren. Är nämligen relativt säker på att den satt där när jag var på tävlingar dagen innan olyckan hände.

Men kan vara att jag tog för givet att lappen satt där eftersom den alltid brukar sitta uppsatt en STOR lapp om genomgång förbjuden på den dörren.

Fast vet också att jag reagerade på att det var orutinerade funktionärer denna helgen, vilket Åstorp aldrig brukar ha, men just denna helg var det väldigt rörigt framförallt precis där vid gången in till ridhuset.

/Camilla

Men jag har för mig att när jag läste om olyckan efter att den hänt så hade det varit skyltat, det var det som var grejen... Men det kanske var nåt jag fick för mig bara...

det var därför de inte ville arrangera tävlingar förra hösten, för att det skulle utredas vad som gällde...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 375
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar