Olycka med unghäst (lastning)

Beppo

Trådstartare
har precis varit på betet där vår unghäst gått under 2½ månad för att vi skulle hämta hem henne idag. Hon har varit väldigt lätt att lasta tidigare och när man väl börjat åka har hon stått lugnt i transporten.

Idag gick allt åt skogen!

Vi lastade henne som vanligt och spände fast henne som vanligt i transporten och hon stod lugnt tills¨vi stängde igen framförren. Vi hann inte ens sätta oss i bilen förrän hon fick panik, stegsig och lyckades komma över med frambenen över bommen. Hon får än mer panik medan vi kommer in i transporten och ska försöka få loss henne. hon lugnar sig dock snabbt då hon verkar märka att vi ska hjälpa henne och ligger helt lugnt o stilla tills vi får loss bommen. Hästen fick några småsår men inget allvarligt så vi tog ut henne och lät oss lugna ner oss allehopa innan vi provade lasta igen. Hon går efter viss tvekan in i tranporten... vi låter henne stå där utana tt göra något tills vi ser att hon är helt lugn. Lastar återigen och hon börjar få panik när vi ska stänga men går bra. Börjar köra lite sakta tills vi hör ett brak i transporten igen...vi tror att hon itne fick något fäste utan höll på att ramla igen. Då vågade vi inte prova igen utan lät henne gå tillbaka till hagen.

Jag kommer aldrig någonsin åka med en transport som inte har säkerhetsbommar för hade vi inte haft det så... vill jag knappt tänka på vad som kunnat hända.

Kan berätta att transporten var lånad och hade bommar som var väldigt låga. Mittväggen var helt i genomskinlig plast samt att ägarna hade lagt ett lager med halm på golvet.

Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv! Hur i hela friden ska vi våga åka med henne nu och hur i hela friden ska vi få hem henne?

Har ni egna erfarenheter? råd? tips? peppning? allt tas tacksamt emot!

/Beppo som är rejält uppskakad!

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

låter inge alls kul... :(
Ni kan inte ta med er en hästkompis som ni vet är lugn och trygg så kanske det smittar av sig..:confused:
Förmodligen har h*n fått kompisar som h*n trivs med å vill inte där ifrån.. så prova ta med en vän...:)
Brukar hjälpa för dom flesta ... :bump:

har inte möjlighet att kunna lasta två i samma transport eftersom jag itne har e-kort. annars hade det avrit en mkt bra ide!

Åhh vill bara säga att jag lider med dig inte kul det som hänt er. Har själv sviter efter en lastningsolycka som har att djuuuuupa spår hos både mig och hästen. Dock inte med att den gick över bommen.
Det enda jag kan säga är att träna och åter träna ger resultat även om vi ännu inte är där att vi är klara ännu.

Det är så trist när någon sådant händer men jag försökter tänka att det har kanske någon mening.......

Pröva gärna som föregående sagt pröva med kompis. I annat fall lej bort den akuta transporten till någn som kör med lastbil.

Lycka till och berätta gärna vidare hur det går, sänder er lyckönskningar i maaaaasssssor

tack så mycket! dina lyckönskningar värmer!

Som jag skrev innan så har jag ingen möjlighet att åka med två hästar i samma transport annars hade jag tagit med mig mamman och åkt o hämtat henne. Hon går in i transporten igen men sen är det kört.

Kanske var det fel att ha halm på golvet, att ha skiljevägg som inte var fast utan med plast bara...

Jag vet itne om jag kommer våga köra henne igen... är så himla rädd att det ska hända igen och kanske bli än värre! Vi kom lindrigt undan nu. Samtidigt vill jag inte överlåta förarstolen till någon annan heller....

hon måste ju hem...

Har även svårt att hitta någon som vill låna ut transporten till oss dessutom... tror att folk är väldigt rädda om sina transporter och ajg förstår dem... ställer till det för oss dock.

Men kan du inte leja en firma som kör det finns ju flera? Dem brukar vara duktiga samt att det är en helt annan typ av bil?

Men varför halm på golvet? Blir det inte extremt halkigt? Bommen fram är oftast flyttbar och bör sitta på rätt höjd.
Prova igen med en hästkompis och med en transport som är rätt utrustad.

Binder du upp henne med ett transprotgrimskaf? I så fall är det tillräckligt kort för att hon inte ska kunna resa sig?

jo det kan man jue göra... har du någon aning om kostnaden för det?

Jag är bara så rädd att hon ska göra sig riktigt illa. mitt självförtroende vad gäller transportering av häst fick sig en rejäl törn idag!

Jag vet mitt blev oxå knäckt och är fortfarande, man känner sig sååå värdelös.
Men jag har tagit nya tag och jag skaaaaaa fixa det.

Se det framöver som en del av utbildningen så som allt annat måste även transporteringen tränas och underhållas.

Vet inte kostnad men det viktiga är att det blir bra för er denna gång så kan ni sedan ta tag i träningen när det inte längre är panik. Vikigt att ni tar tag i det snarast då det alltid kan finnas anledning att åka till sjukhus mm.

Sök på annonsforumet så kan du säkert hitta någon eller om någon annan har tips här som kanske kan PMa dig :)

Ja man känner sig riktigt knäckt. tror inte att chocken lagt sig för min del ännu, kanske känns bättre i morgon. Är dock väldigt nervös inför det faktum att vi faktiskt måste få hem henne från betet. Det gör att jag får ont i magen!

Ja vi har alltid sett det som en del i utbildningen men jag har aldrig varit med om en sån här olycka och det känns väldigt läskigt!

Jo, jag vet hur det känns hade aldrig kunnat drömma om att det skulle hända mig heller och jag önskar sååå att jag hade den dagen ogjord i mitt liv men nu är det som det är.

Hur var det med transprotgirmskatet? är det tillräckligt kort så hon inte kan resa sig?

har inte möjlighet att kunna lasta två i samma transport eftersom jag itne har e-kort. annars hade det avrit en mkt bra ide!

Är det ett stort halvblod? Om du inte ska åka genom hela Sverige hade jag struntat i den saken och betalat ev. böter i stället! Hästen blir givetvis nervös av att åka ensam, den är bara en bebis, så sällskap är nog det absolut bästa receptet för en fridfull färd hem. (Har du en stor häst kan du dessutom köra en ponny smalt, det borde fungera på B-körkort).

vi trodde att det var tillräckligt kort men tydligen så hade vi fel. Hon lyckades iallfall få över benen över bommen på något sätt. När vi försökte åka igen så band vi henne ännu kortare. Men vi vågade itne åka mer eftersom hon sprattlade ordentligt därbak

Vad hände dig?

nej det är en american saddelbred. Hon är väldigt smal och smäcker och mamman är inte så jättegrov hon heller. det tar ungefär en timme att åka. har dock aldrig kört två hästar tillsammans förr... vad händer om de börjar bråka i transporten?

ska sova på saken nu och hoppas att jag lugnat mig till i morgon o kan tänka mer klart då.

fortsätt gärna ge förslag och råd.... behöver alla råd jag kan få!

Min häst har alltid varit lätt att lasta har åkt mycket med honom. Vid ett tillfälle när jag och kompisen skulle åka iväg och hon lastade in sin häst först och såg att transportgrimskaft saknades på hennes sida så gick hon iväg för att hämta ett på andra sidan gården. Hennes häst stog då inne i transporten. Jag lastade då min häst och spännde fast min häst i transportgrimskaftet som dessvärre var för långt (hade lånat ut min transport och uppmärksammade inte att det hade förlängts). Min häst tog först bara ett halvt steg bak och sedan ett till sedan kännde han lämmen och då blev han panikslagen och kastade sig bak och ut eftersom ingen satt på bakbommen. Åhhh varför väntade jag inte, kan inte förlåta mig själv.
Sedan dess har vi fobi och kastar oss ut, men nu tränar vi och från och med idag så ska vi träna varje dag en vacker dag så ska det fungera. Då ska jag lasta själv och åka.

Så var det för oss. Det var helt och hållet mitt fel och för att allt alltid har varit så problemfritt så slarvade jag med säkerheten och det har jag tillbaka nu.
Skam den som ger sig.

nej det är en american saddelbred. Hon är väldigt smal och smäcker och mamman är inte så jättegrov hon heller. det tar ungefär en timme att åka. har dock aldrig kört två hästar tillsammans förr... vad händer om de börjar bråka i transporten?

De har fullt upp att hålla balansen och kommer inte ha tid att bråka, det lovar jag. Det är absolut värt att testa! Låna gärna - om du kan - en större trailer så de får tillräckligt med plats.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama