Olovlig körning

keilir

Trådstartare
Jag undrar om någon blivit stoppad av polisen och då kört ett ekipage som man egentligen inte får? Vad hände?
Vad jag har hört så får man lämna släp på plats, men vad händer med djuret om det sker?

Kan tillägga att jag inte planerar att köra olagligt, men i dagsläget får jag inte dra vårt släp med en nyare variant av v70 eftersom det då överstiger 3,5 ton så BE-kort krävs. Men med vår v50 får jag dra vilket känns betydligt "sämre" än att dra med v70:n. Såna är reglerna, jag vet men jag unbdrar vad som hänt när ni blivit stoppade?

Har även hört att de räknar at 70 kg/axel på släpet, stämmer det?

Sv: Olovlig körning

Jag har själv inte blivit stoppad, har rätt körkort. Men jag har sett flera som blivit stoppade och de blir bokstavligen stoppade. Får inte köra en meter mer med släpen. Så alternativen blir att ställa släpet eller ordna fram en förare som har rätt behörighet för att köra det. Är det riktigt fel så kan man även få lasta om till annan transport som klarar kraven innan man kan komma där ifrån.

En väninna till en väninna åkte dit med stora jeepen. Det var bara att ringa efter annat (lagligt) ekipage som hämtade hästen. Sedan koppla från släpet och köra hem bilen. Inte roligt att lämna släpet vid vägkanten i väntan på någon som med rätt bil och/eller rätt körkort kan hämta.

Jag tror hon blev av med körkortet när det gick upp i rätten, rätt komplicerat med tanke på stor och tävlingsaktiv familj. Det var väldigt mycket snack kring låna transporter och bilar efter indicenten (i bekantskapskretsen alltså)

Jag har blivit stoppad av polisen en gång för vad han påstod var olovlig körning, vilket jag inte trodde att jag gjorde. Däremot så fick jag köra vidare utan åtgärd på plats utan bara med ett "och så måste du typa ner ditt släp". Eftersom man inte ska få köra vidare med olovligt ekipage så vet jag inte om det var så att han till sist kom på att han hade fel, men inte ville erkänna det. För jag vågade inte tjafsa mot polisen och trodde ju faktiskt först att jag hade snurrat till det helt och faktiskt körde olovligt eftersom han sa så (trodde ju att en polis som kontrollerar bilar har koll), men kollade givetvis upp det så fort jag kommit hem och jag hade rätt.

Så med facit i hand tror jag att det hela berodde på att han upptäckte misstaget men inte ville erkänna det.

Inte roligt att lämna släpet vid vägkanten i väntan på någon som med rätt bil och/eller rätt körkort kan hämta.

Så att polisen blir ansvarig för djuret stämmer inte? Enligt grannen som hade pratat med en polis så sa han att om dom stoppar ett ekipage där personen inte får köra vidare så blir polisen ansvarig för djuret? Alltså att de t ex har något jourhem där hästen kan stå el liknande?

Det har jag mycket svårt att tänka mig. Ägaren/handhavaren är ju ansvarig för djuret.

Om man är så oansvarig att man bryter mot lagen på ett sådant sätt att man äventyrar hästen säkerhet (det är ju inte polisen som brutit mot lagen, det är föraren) bör man väl i o f s bli fråntagen hästen, men det är ju en annan historia.

Det gäller ju liksom att tänka efter före, inte bara "vad händer med mitt körkort". Utan också "hur reder jag upp situationen om jag blir tagen på bar gärning och hur gör jag då med hästen". Det är ju lite annat att komma med tomsläp eller med släp fullt med prylar.

När jag jobbade i ett tävlingsstall så fick jag höra om en tränare som var på väg till en tävling med två hästar i en omöjlig kombination.
Blev stoppade och det sluta med att han lastade ur den "sämsta" hästen som hästskötaren fick ta hand om och så åkte han vidare med den andra hästen och startade!
Hästskötaren och den andra hästen vet jag inte riktigt vad dom gjorde.

Detta KAN vara en gammal skröna också men det skulle inte förvåna mig om den är sann. Skulle vara typiskt travgubbe att göra på det sättet :p

Det var inte så länge sedan Buke-nyheterna hade en länk om en travtränare som blivit stoppad med antingen överlast eller olovlig kombination. Det var avlastning i vägkanten och en himla massa strul innan det blev rätt på den historien.

Så att polisen blir ansvarig för djuret stämmer inte? Enligt grannen som hade pratat med en polis så sa han att om dom stoppar ett ekipage där personen inte får köra vidare så blir polisen ansvarig för djuret? Alltså att de t ex har något jourhem där hästen kan stå el liknande?
Det stämmer inte. För polisens/lagens del spelar det ingen roll vad lasten består av utan bara vad som är fel. Så om det är en hästsläp eller en stor lastbil med grus är egalt. Är vikterna fel så är det stopp för bägge utan att polisen har något ansvar för varken häst eller grus.
Har mer än en gång varit med om att lastbilar fått lastas om ute på vägen innan de har fått lämna platsen.
Föraren ansvarar för lasten i viss mån kan även ägaren till bilen/släpen har en del av ansvaret.

Där har du faktiskt fel levande last är annorlunda, det är helt andra regler som gäller ang hur de får stoppa levande djur från fortsatt transport, det är faktiskt inte upp till ägaren utan det är faktiskt så att djuren blir polisens ansvar även om de gärna inte låsas om det utan försöker dumpa över det på hästägaren. Är det inte ett uppenbart mkt trafikfarligt ekipage så skall de faktiskt låta föraren köra närmsta vägen hem alternativet är att en polisman kör hem ekipaget, allt annat är faktiskt bara skitsnack som de drar till med för att slippa detta jobb. De får ALDRIG låta levande last stå vid vägkanten.

Sen måste man ju även skilja på de två olika typer av förseelser som är involverade i dragning av släp då de är av mkt olika allvarlighetsgrad sett i laglig mening.

I samma sekund som du kopplar på en hästtransport med en högre totalvikt än vad bilen får dra på B-körkort så gör du dig skyldig till olovlig körning utan att lasta ett enda kg i transporten, det är denna typ av överträdelse man skall hålla sig långt borta ifrån då det ger prick på körkortet eller i värsta fall indraget körkort. Fastnar du i en kontroll med en sådan här kombination är du rökt.

Däremot överlastar du en kombination som du helt lagligt får dra så är det till att börja med böter och du får köra vidare om det inte handlar om extrem överlast. Vid 100% överlast är du riktigt illa ute och då kan det bli rättsliga följder dock blir det aldrig olovlig körning däremot finns det annat du kan bli dömd för kommer icke ihåg nu vad det är det betecknas som.
I vilket läge de stoppar dig verkar vara helt olika från polisman till polisman uppenbarligen finns det ingen fastställd gräns utan att det skall avgöras i fall till fall vilket då blir efter polismannens eget godtyckande. Har dock aldrig hört talas om någon som fått annat än böter och köra vidare upp till 50% överlast. Över 50% över är man farligt på det. OBS procentsatsen skall räknas utifrån släpets tillåtna lastvikt och alltså inte på totalvikt eller liknande.

Vilket bra inlägg.:bow:

Jo de vill inte ha en häst som får friliret i släpet under deras vakt.

Jag har nog överlast med ena hästen, men har än sålänge inte blivit vägd.
De har alla nöjt sig med BE´t. Bilen får dra mkt mer, men jag var så korkad att jag inte tog högre totalvikt när jag köpte nytt släp.

Man får ge 17 i att åka i Östergötlands län;) där trafikpolisen är ytterst ambitiös.

En fd granne råkade ut för detta. De hade tagit den större bilen (pickup?) i stället för Mercan då det inte var så bra väder och pickupen var bättre/starkare att dra med. For på tävling men då de for iväg därifrån på väg hem så blev de stoppade. De fick lämna häst och släp (var den sattes har jag glömt fråga) och köra de 20 milen hem för att hämta "rätta" bilen samt köra 20 mil igen för att hämta hästen. Och sedan då 20 milaresan hem.......
Har för mig att de hade ett 1300 kg enkelaxlat Umesläp så pickupen måste ha varit rätt tung.

Senast ändrad:

Bor vid en motorvägsavfart några mil innan Halmstad.

En dag i vintras blev en travtränare stoppad på motorvägen pga. olovlig körning och han fick inte köra en meter. Han kom och knackade på för han såg att vi hade stall och frågade om han fick ställa en häst här och köra vidare med den andra. Han kom och hämtade den någon timme senare när han lämnat av hästen han hade i släpet på Halmstadtravet.

Stora böter blev det tydligen också....

De får ALDRIG låta levande last stå vid vägkanten.
Var snäll och visa mig var det står? Allstå i vilken lagstiftning står det att det är undantag för levande last? Är det trafik- eller djurskyddslagstiftningen?

För när det gäller yrkesmässigt är det helt klart föraren och ägaren som är ansvariga även för djurtransporter. Det krävs ju särskild behörig för att både köra och "bestsälla/lämna uppdrag" numera. Men som sagt vilken lagstiftning är det som du hänvisar till?

KL: Varför oroa sig så mycket för att bli stoppad för överlast. Varför inte fundera på vad som kan hända om man lastar för mycket i släpet istället. Kul om axeln som draghandsken sitter på går av när man kör på grund av att hästen väger mer än vad släpet är byggt för...

Bra sagt Gylle!

*kl*

Snackade med min kompis för nån vecka sen om just det här med överlast, då hennes häst måste väga runt 900kg nu med sommarmage och allt, om hon körde lagligt med honom i deras transport.

Hon sa då att det gjorde hon nog för polisen räknar bara att en stor häst väger 500kg och ponny hade en annan fast vikt de gick efter.

Är det verkligen så? Att de räknar alla stora hästar som 500kg st fast vem som helst borde kunna räkna ut att just hennes pojke väger mycket mer än 500kg.

*kl*

Snackade med min kompis för nån vecka sen om just det här med överlast, då hennes häst måste väga runt 900kg nu med sommarmage och allt, om hon körde lagligt med honom i deras transport.

Hon sa då att det gjorde hon nog för polisen räknar bara att en stor häst väger 500kg och ponny hade en annan fast vikt de gick efter.

Är det verkligen så? Att de räknar alla stora hästar som 500kg st fast vem som helst borde kunna räkna ut att just hennes pojke väger mycket mer än 500kg.
Om de inte har tillgång till våg kan jag väl tänka mig att de tippar på ca 500 kilo för stor häst. Men egentligen spelar det ju ingen roll. Vet man med sig att man kör för tungt så tycker jag att man ska anpassa sitt körkort/ekipaget så att man kör efter reglerna. Blir så trött på den där attityden folk har. Varför tror de att reglerna finns egentligen? Tycker kompisen att det är lika okej att köra om hon vore drängfull så länge inte polisen tar henne??? Tro f*n att polisen tappar tron på hästtransportförare!!!

Senast ändrad:

En fd granne råkade ut för detta. De hade tagit den större bilen (pickup?) i stället för Mercan då det inte var så bra väder och pickupen var bättre/starkare att dra med. For på tävling men då de for iväg därifrån på väg hem så blev de stoppade. De fick lämna häst och släp (var den sattes har jag glömt fråga) och köra de 20 milen hem för att hämta "rätta" bilen samt köra 20 mil igen för att hämta hästen. Och sedan då 20 milaresan hem.......
Har för mig att de hade ett 1300 kg enkelaxlat Umesläp så pickupen måste ha varit rätt tung.

De flesta pickuper som är större än typ Caddy eller Kangoo och den storleksklassen, får bara dra lätt släp på B-körkort. Alltså Toyota King Cab, Mitsubishi L200 och den "normala" storleken.

Jag fattar personligen inte varför man inte helt enkelt tar BE körkort om man nu oroar sig över fordonskombinationen. Hur svårt är det (jodå, jag har tagit mitt trots att min kombination är laglig på B-kort; har större valmöjlighet nästa gång jag köper bil genom att ha det körkortet)?

Lägg pengarna och tiden på ett e kort i stället för att köra olagligt och riskera böter indragna körkort m m.Sedan kan man skifta släp och bilar på ett helt annat sätt och göra betydligt bättre affärer vid bilköp billån släpköp och släplån .Så i slutänden kommer e kort att vara en ekonomisk vinst förutom den juridiska.

Det är möjligt att de höftar, men härnera har de portabel våg vid varje kontroll. Så det behövs ingen gissning, det är bara att köra upp på vågen om du har släp. Och sedan ev. bli stående vid vägkanten med hästen om det nu inte är ett lagligt ekipage.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Om du framför ett ekipage på B-kort där släpet är typat högre än bilen får dra så det blir olovlig körning, vad händer då EXAKT? Man ska...
Svar
4
· Visningar
2 149
Senast: mumin
·
V
Hästmänniskan Skall köpa ny bil och har tittat på SAAB 9-5 Max släpvagnsvikt är 1800kg Jag har BE kort Mitt släp får dra 1990kg Jag lastar med... 2
Svar
39
· Visningar
4 668
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 731
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka