Överlast / olovlig körning?

Sv: Överlast / olovlig körning?

Denna fråga har varit uppe massvis av gånger o varje gång är det några som envisas med att framföra samma okunnigheter som du!
Ett långtradarsläp väger för mkt även tomt, korkat exempel.
PL

Denna fråga har varit uppe massvis av gånger o varje gång är det några som envisas med att framföra samma okunnigheter som du!
Ett långtradarsläp väger för mkt även tomt, korkat exempel.
PL

Vad är det som är okunnigt? Du menar att man får dra hur tungt som helst med vilken bil som helst bara du har BE-kort??

Har du BE-behörighet är det inte totalvikten som gäller, det är bruttovikten.

Det innebär att jag får dra ett släp som har totalvikt 2100 kg så länge bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra.

Om du ska vara otrevlig, se åtminstone till att veta vad du pratar om.

Läs vad de andra skriver!!!!
Inte hur tungt som helst däremot så är det bruttovikten som gäller o inte totalvikten.
PL

Skrev jag det någonstans?

v70/v50 är också framhjulsdrivna...

Däremot min snälla gamla 245a är bakdhjulsdriven.

Okej ett exempel.

Jag har BE kort och en Volvo 245 som får dra 1450kg om man har B och 1600kg om man har BE.

I stallet har vi ett 4 hästars UME släp.

Det har en totalvikt på 3000kg och en tjänstevikt på 900kg (= det väger 900kg utan last).

Med B får jag INTE dra detta släp då TOTALVIKTEN överstiger vad man får dra med B kort (med min bil). Dvs 1450kg. Olovlig körning.

Men eftersom jag har BE och enkom behöver bekymra mig om bruttovikten, dvs vad släpet väger JUST PRECIS DÅ (med eller utan last) så kan jag dra släpet.

Jag kan dra det tomt (900kg) och jag kan lasta 700kg = bruttovikten blir 1600kg som är max vad min bil (egentligen kroken) får dra.

Däremot får jag INTE lasta 750kg så bruttovikten blir 1650kg.

Det är en stor och fiffig skillnad mellan B och BE. Och den lär man sig när man tar BE :)

Då du har BE-kort är det i detta fall bilens maximala släpvagnsvikt du ska gå efter då den är lägre än släpets totalvikt. Mao får du ett överlast på 190kg. Dessutom brukar det finnas en marginal på +/- 10% vid "levande vikt" i lasten. Du får möjligen lite böter..

Lite off-topic, men måste bara få lägga in...

Jag kan egentligen ingenting om vikter och så, men jag drar själv med en Saab 9:5 och rekomenderar den INTE. Jag själv kör med B-kort (får dra max 1360). Har ett släp som totalvikten är 1300, men ändå har jag fastnat i uppförsbackar och bilen inte orkar. Nu är jag inget proffs direkt på att köra med släp, men att få upp ett släp på närmare 2 ton för en brant uppförsbacke har jag mycket svårt att se att bilen skulle klara, oavsett hur skicklig chafför man är.

Om jag var du skulle jag se mig om efter en starkare bil i stället.

Förmodligen har du för högt kultryck, då lyfter bilen fram. Alltså får inte drivhjulen tillräcklig kontakt med vägbanan. Har man för lågt kultryck lyfter bilen bak, inte bra för bakhjulsdrivet.

Det finns en orsak till att man bör kolla kultrycket, generellt bör det ligga mellan 50 och 100 kg.

Sämsta kombinationen jag någonsin dragit var min dåvarande Ford Sierra kombi -88 och en enkelaxlad Värmlandsvagn (tidigt 90-tal). Med häst i var det inga problem, men tom lyfte vagnen bilen. Jag fick sätta min kompis i bagageutrymmet för att få drivning på bilen. Dessutom steg bränsleförbrukningen drastiskt.

Eee not, har du hittat ditt BE-kort i ett flingpaket?
Kolla i bilens regbevis, där står max släpvikt för B respektive BE-körkort.
Att man skulle få dra hur tungt som helst med vilken bil som helst bara för att det står BE i körkortet är på gränsen till sinnessjukt att tro.
Om släpet har last eller inte spelar heller ingen roll, det är släpets totalvikt som gäller, dvs tjänstevikten+tillåten lastvikt.
Enligt din uppfattning så skulle det vara OK att dra ett långtradarsläp med en VW Golf då eller? DÅRE.

Du kollade uppenbarligen inte alls i flingpaketet. :rofl:

Ta reda på vad som gäller innan du börjar kasta glåpord åt andra.

Skrev jag det någonstans?

v70/v50 är också framhjulsdrivna...

Däremot min snälla gamla 245a är bakdhjulsdriven.

Nej, men TS hade kollat på en Saab 9-5 och jag rekomenderade den inte om dragbil, då jag trodde att de bara fanns framhjulsdrivna.

Att man skulle få dra hur tungt som helst med vilken bil som helst bara för att det står BE i körkortet är på gränsen till sinnessjukt att tro.
Om släpet har last eller inte spelar heller ingen roll, det är släpets totalvikt som gäller, dvs tjänstevikten+tillåten lastvikt.
Enligt din uppfattning så skulle det vara OK att dra ett långtradarsläp med en VW Golf då eller? DÅRE.

Innan du slänger oförskämdheter ikring dig så tycker jag faktiskt att du borde se till att ha liiite mer fakta på fötterna. Dessutom är det fördel om man är läskunnig när man deltar i skriftliga diskussioner.
Jag skrev inte att man får dra hur tungt som helst med vilken bil som helst. Jag skrev att man kan häkta på vilket släp som helst på vilken bil som helst med BE-behörighet, det enda som har betydelse är den faktiska lasten vid varje tillfälle.
Släpets totalvikt är totalt irrelevant när det gäller att koppla ett släp till en bil om föraren har BE-behörighet. BRUTTOVIKTEN = tjänstevikt + last är det som styr när man har BE, till skillnad från den som endast innehar B-behörighet, då är det släpets registrerade totalvikt som styr.

Det får till följd att en B-förare med bil som får dra tex 1370 kg på B-kort inte får koppla på ett släp med totalvikt 1400 kg ens om släpet är tomt.
Om jag som BE-förare har ett släp m reg.totalvikt 2000kg vill dra med en bil som har maxsläpvikt 1800 kg så får jag koppla på släpet men se till att bruttovikten inte överstiger 1800kg. Svårare än så är det inte.

Ta och läs på lite innan du dumförklarar alla andra. Genom att sprida felaktigheter ikring dig med din attityd får du bara dig själv att framstå som en idiot.
Jag rekommenderar dig ett besök på vägverkets hemsida och ser därefter fram emot en ursäkt för dina oförskämdheter!

Oj, vad det lät läskigt. Måste genast kollas upp! Det är en Thule Trane jag drar - totalvikt 1300 och boggi. Att det är en boggi borde väl fördela kultrycket bättre?

Hej!
Nu skall ni får höra här, jag håller precis att ta BE körkort så jag har den nyaste upplagan av BE-boken mitt framför näsan just nu.
Så här står det i boken :smirk:
"För att få körs ett tugnt släppfordon kopplat till personbil eller lätt lastbil måste du ha körkort med BE-behörighet. Detta gäller i följande fall"
* För släppvagnar med en totalvikt över 750kg, om släpets totalvikt är högre än bilens tjänstevikt.
* När bilens och släpets sammanlagda totalvikt är högre än 3.5 ton.

"Det är alltid bilens tjänstevikt samt bilens och släpvagnens totalvikt som avgör vilket slags körkort som krävs"
Och JA man får dra ett släp på 2000kg (totalvikt) med BE körkort med en bil som bara får dra ett släp på max 1500kg så länge som INTE bruttovikten på släpet överstiger 1500kg.

För att avläsa hur tungt släp man får dra med bilen om man nu har BE körkort kan man se i bilen reg.bevis där det står under "högsta vikt bromsat släp, kg".
Om släpets vikt överstiger den vikten är det ju överlast.

Sen vet jag tyvärr inte vad man får för böte som tråden egentligen handla om, men det var en del i den här diskussionen som har missuppfattat det hela tyvärr, så en liten klarläggning var på sin plats! :smirk:

Ciao!

Har själv BE kort o vet vad som gäller....

Om överlasten överskrider 30% så ryker kortet, annars böter !

Min bil får dra som mest 1 800 kg, min trailer har totalvikt på 1990 kg, den väger 900 kg. Jag får alltså lasta 1090 kg. 2 fullstora hästar väger runt 1 200 kg ihop lite drygt.. Jag åker alltså med 110 kg överlast om jag kör båda samtidigt = ca 10% överlast = böter !!

Jodå det fördelar vikten bättre, men det är ändå sånt man SKA känna till när man drar släp (vilket släp som helst).

Det är därför jag kategoriskt i sådana här diskussioner förespråkar BE-behörighet.

ALLA släp över 750 kg är tunga släp.

Här i Sverige har vi en generell dispens som säger att man på B får dra max bilens tjänstevikt (om inte tillverkaren säger annat) även om detta överstiger 750 kg (lätt släp).

Alldeles för få som kör med släp vet vad dom gör, därför behövs utbildning.

Jorå, BE kort är på väg - måste ta mig i kragen och börja plugga det! Jag inser själv att jag måste kunna mer för att köra egentligen. Tack för upplysningarna i alla fall! :) Så ska jag sluta förstöra TS tråd!

Det är snarare du som verkar ha rotat lite för djupt i flingpaketet...

Som tidigare personer skriver; när man har BE så är det bruttovikten som räknas, dvs släpets vikt + lastens vikt. Så har jag en bil som får dra t ex max 1300 kg, så får jag ändå koppla på ett släp som t ex har totalvikten 2500 kg, så länge bruttovikten inte överstiger 1300 kg. Om släpet har last eller inte, spelar alltså STOR roll.

Så JA, om långtradarsläpet hade haft vanlig dragkoppling och inte vägt mer än bilens maximala dragvikt, så hade man fått dra det med en Golf.

Där har du fel, har du BEkort är det släpets faktiska vikt just vid tillfället som gäller, alltså tjänstevikt + eventuell lasts vikt. Detta får då naturligtvis inte överstiga bilens högst tillåtna släpvagnsvikt.

Alltså får du dra en 1990 kg (totalvikt) släpvagn med en bil som bara får dra 1800 kg, under förutsättningen att tjänstevikt + last inte överstiger 1800 kg.
Men har du bara B-kort är det alltid släpets totalvikt som gäller, oavsett om det är lastat eller tomt. Då är det ju dessutom så att ekipagets totalvikt inte får överstiga 3,5 ton, därav brukar den tillåtna släpvagnsvikten ligga mellan 1200-1400 kg på de flesta medelstora bilar om du bara har B-kort.

Senast ändrad:

Och allt sådan står i bilens papper :)

Max släpvagnsvikt. (Vad bilen (oftast kroken) max får dra oavsett behörighet på körkortet).
Max släpvagnsvikt på B (kan ibland överstiga den övre meningen, så läs på...)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja jag vet att det finns andra trådar men där finns inte svar på den fråga jag vill veta. Hur kommer det att se ut? Vad får min...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
28 862
Senast: Estivuz
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·
L
Utrustning Jag vet inte om jag postat tråden rätt och jag har försökt söka efter liknande frågor/trådar, men blir bara förvirrad, så provar med en...
2
Svar
25
· Visningar
4 202
Hästmänniskan I följande fall, vad händer vid en viktkontroll? Förare med B-körkort. Bilen får dra 1260 kg på B-körkort. Släpet är nervägt från...
2
Svar
30
· Visningar
14 053
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4