Olovlig körning

Sv: Olovlig körning

De flesta pickuper som är större än typ Caddy eller Kangoo och den storleksklassen, får bara dra lätt släp på B-körkort. Alltså Toyota King Cab, Mitsubishi L200 och den "normala" storleken.

Jag fattar personligen inte varför man inte helt enkelt tar BE körkort om man nu oroar sig över fordonskombinationen. Hur svårt är det (jodå, jag har tagit mitt trots att min kombination är laglig på B-kort; har större valmöjlighet nästa gång jag köper bil genom att ha det körkortet)?

Njäe så stor var den inte, tror det var en VWpickup, så jag tror inte att den var så stor. Detta är ett tag sedan, 10-12 år sedan eller liknande.
Nåja, det är historia nu.

Men VW´s pickup är lika stor som Mitsu, Toyota och c:o. Det skiljer mycket lite i vikt och egenskaper mellan de olika märkena.

Har aldrig påstått att Toyota gör King Cab. Eftersom vi har haft några stycken är jag mycket väl medveten om det.

Som fler har påpekat innan. Tycker det är idiotiskt att köra ett tomt släp med högre totalvikt än vad som är tillåtet på bilen för B-körkort. Då är man rent utav korkad och förtjänar indraget körkort och böter.

Men om man medvetet lastar sin häst/hästar i ett släp där bilen inte klarar kraven borde man dömas för djurplågeri, bara själva tanken på vad som händer när draget lossnar från bilen gör mig illamående. Och att det finns människor som utsätter sina djur för det äcklar mig. Nu tog jag i så det räcker men min poäng är att djurägare är alldeles för nonchalanta vad gäller vikter och bilar. Det borde vara krav för någon form av utbildning köp av hästtransport, så folk har koll på hur det fungerar med vikter osv.

kl

Vi kör lagligt, BE och stark suv+stort 2400 kg släp, men jag skulle aldrig i livet lasta ur mina hästar eller lasta om i vägkanten, det är ju fullkomligt livsfarligt för båda hästar och människor!!! Har oerhört svårt att tro att polisen är så jäkla korkade att de beordrar urlastning på en stor väg. Snacka om att risikera att få mångas liv på samvetet. :crazy:

Men då undrar jag varför så många förare utsätter sig - frivilligt! - för den risken genom att köra olagligt.

Det är ju ungefär samma sak som att man får sätta av ett släp med riktigt värdefull last, för att man kört olagligt. Jag känner att det är varje förares ansvar, att ordna den situation som uppstår genom det egna lagbrottet. Inte ska väl polisen ta ansvar för konsekvenserna av någons lagbrott?

Själv har jag ett liknande men ändå annat problem... Har en bil som med b-kort får dra 1 500kg medans släpets totalvikt inte får överstiga 1 300kg... Märkligt.

Jag mail frågade "transportstyrelsen" som svarade att jag får koppla på ett 1 500kg släp men ej lasta mer än 1 300kg.
Samma fråga till polisen: Och enligt dom får jag endast koppla på ett 1 300kg släp. Skickade då vägverkets svar till dom, men då svarade inte polisen mera...

Jag håller med dig men förstår vad Centaur menar, men det är faktiskt så, bryter vi mot lagen och dessutom medvetet så ska vi också straffas för det. Enda gången jag kan tänka mig att de kräver urlastning är då släpet är för tungt för bilen. Om du kör olagligt för att ditt släp kräver BE då krävs ju ingen omlastning utan enbart en chaufför med BE och det anser jag med full rätt att polisen kan kräva att man ordnar.

Jag tror att du blandat ihop siffrorna. Vart i reg beviset står det att bilen får dra 1500kg? Står det max 1300kg så är det, det som gäller inget annat. Kanske är det med BE som den får dra 1500kg?

Det är inte helt ovanligt.

B-kortsgränsen är en pappersprodukt, medan total maxdragvikt är vad bilen pallar. Då blir det sådär fånigt.

Du får alltså koppla släp med totalvikt 1500 kg men bara lasta så bruttovikten stannar på 1300 kg. Precis som du fått besked om.

Tessalonica: ingen felläsning:)
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1510
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2950

Lovisaleonora_: ja lite fånigt är det onekligen. Känns som det är viktigare att ha koll på totalvikten när jag har 1 500kg kärra än 1 300kg konstigt men sant.

Jag har också en sådan slamkrypare, men där diffar det bara på 10 kg så det är inte så mkt att fundera över då släpet väger 1500.
Max släpvagnsvikt kg 1510 VS maxvikt vid B-beh. 1500 kg

De där 10 kg är ju sällan någon släp som har i totalvikten - men visst sätter det myror i skallen när man inte vet vad det handlar om :D

När jag tog E-kort frågade jag körläraren om det fenomenet men han hade aldrig sett det och sa att det måste vara fel, tyvärr hade jag ju inget papper att visa upp just då så jag fick aldrig någon förklaring utan jag har fått veta det på senare tid... Kan sätta riktigt med myror i skallen när man letar bil :)

Det där är inget ovanligt, det är helt enkelt så att det finns delar på bilen som begränsar dess förmåga att dra sin fulla tjänstevikt därav att den har en lägre släpvagnsvikt än vad den egentligen skulle kunna ha i förhållande till sin vikt. En sådan är det dessutom viktigare än någonting att verkligen inte överlasta för där är något på den bilen som gör den riktigt olämplig att belasta med större vikt så att den fått denna begränsning.

Ingen vettig människa överlastar över bilens släpvagnsvikt för bilens släpvagnsvikt finns där av en anledning den är inte en pappersprodukt på samma sätt som B-korts gränsen då den speglar till vilken vikt bilen behåller sina köregenskaper och bromsar odyl klarar av. Att gå över bilens släpvagnsvikt kan innebära att tex bromsarna inte klarar av det eller att bilen blir totalt trafikfarlig i köregenskaper odyl så det är inget att leka med.

Skall man ge sig på och överlasta så skall man göra det i ekipage där det bara är körkortet som begränsar = bil som har högre släpvagnsvikt än vad den får dra på B samt en släp som är byggd för större tyngder, aldrig någonsin i ett ekipage där någon part ligger på sin maxgräns redan.

Ta tex vårt gamla ekipage en bil med släpvagnsvikt på 2 ton och en stor nervägd 2,5tons boggie (utan modifiering alls mer än ett "modifierat" bromsintyg, går att göra så när man importerar dem och de går igenom en helt ny typbesiktning). Lastvikten blev naturligtvis låg för att klara sig under B-kortsgränsen. Att överlasta det ekipaget märktes inte för fem öre i köregenskaperna.

Skulle man däremot ta en liten japanare med 1300 i släpvagnsvikt och en enaxlad 1300 släp och överlasta det på samma sätt skulle det bli totalt livsfarligt både vad gäller köregenskaper och trafiksäkerhet (och säkerhet för sådana saker som hur dragkrok och släp håller).

Man måste ju tänka ett steg längre om vilka ekipage man något så när riskfritt kan överlasta, är man inte en mkt van släpvagnsförare skall man aldrig någonsin köra med överlast.

Att bli stoppad av polisen och få böter är säkerligen både förargligt och obehagligt, men som jag ser det är det ännu värre om det händer en olycka.
I första hand för både dig själv och hästarna som kan bli skadade förstås.
Men jag hade inte heller litat på vad försäkringsbolaget gör om de förstår att du kört olagligt. De kan mycket väl få för sig att inte betala ut fullt på försäkringarna för bil och släp och då kan det nog bli riktigt dyrt!
Så - som så många redan har sagt - sluta räkna och chansa och ta ett e-kort!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Om du framför ett ekipage på B-kort där släpet är typat högre än bilen får dra så det blir olovlig körning, vad händer då EXAKT? Man ska...
Svar
4
· Visningar
2 145
Senast: mumin
·
V
Hästmänniskan Skall köpa ny bil och har tittat på SAAB 9-5 Max släpvagnsvikt är 1800kg Jag har BE kort Mitt släp får dra 1990kg Jag lastar med...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 677
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka