Ologisk oro

P

Pem

Jag är verkligen inte lagd åt det vidskepliga eller skrockfulla hållet men jag tror min hjärna har fått en knäpp av att vara gravid.

Jag kommer hela tiden på mig själv med att tänka att något hemskt kommer att hända bebisen i magen. Mitt liv är för bra, någonting hemskt måste hända, man kan inte "ostraffat" gå runt och ha det så här bra. Jag har en superunderbar sambo, roligt jobb, familj och vänner, lätt och okomplicerad graviditet utan krämpor, bra ekonomi och i allmänhet är jag lycklig. Någon gång måste jag bara ha otur. Alldeles säkert kommer mitt barn att dö i magen på mig, troligtvis när jag gått någon vecka över tiden. Alternativ föds den lilla killen svårt skadad, men det mest troliga är ändå att barnet oförklarligt dör i magen :( .

Knäppa, knäppa mig.... Jag vet att jag borde gå runt och bara njuta den här tiden innan det blir för tungt och jobbigt (går in i v 29 imorgon). Jag vågar knappt planera inför föräldraledigheten eftersom jag är så rädd att jag inte kommer att ha någon anledning att vara föräldraledig...:cry: .

Kan det vara så att man skapar sig saker att oroa sig för när man inte har några verkliga problem. Jag menar, bebis i min mage har antagligen statistisk sett en av de bästa chanserna i världen att klara sig. Han får bo i en frisk, skötsam 29 årig svensk kvinna som följer mvcs alla föreskrifter och som lever allmänt nyttigt och inte ens varit förkyld under graviditeten.

I veckan tvingade jag mig att gå ut och köpa ett par bebisklädesplagg. Känns lite som att utmana ödet men efter att sambon fått med mig på att beställa vagn också så känns som det är försent för sådana tankar :smirk: .
 
Sv: Ologisk oro

Nämen *kramar om*

Känner igen mig lite fast i mitt fall är det tvärt om.. Jag har ALDRIG i hela mitt liv lyckats med något eller fått vara lycklig så särskilt länge. Kände som du under min graviditet och känner lite så än.:(

Försök njuta av din graviditet och tänk inte så mycket! Allt kommer säkert gå jättebra! Nu har du ju i stort sett bara upploppet kvar:D Och en tuuung mage när det blir som varmast i sommar:devil: *haha*

Jag tror att hormonerna gör så man känner sig lugnare längre fram i graviditeten. Jag var super nervös runt v. 29-30 och kunde inte slappna av alls... Sen vaggades jag lixom in i min lilla gravid bubbla där allt kretsade runt mig och lyckan bara bubblade.
Hoppas det blir så för dig oxå! :)
 
Sv: Ologisk oro

Jag känner igen mig, jag har tänkt o gör ibland fortfarande likadant.
Har 6 veckor kvar att jobba, sen semester i 4 veckor innan det är dags. Men tänker ibland att jaha, här går man o planerar för att gå hemma i ett år men tänk om det inte alls blir så.

Tänker oxå att jag vinner ju aldrig på lotter så varför skulle detta gå bra... Det är nog rätt så normalt att känna så. Försök att slå undan tankarna när de kommer.
Jag bestämde mig för att köpa sängen, lite kläder osv, går det åt skogen så gör det det oavsett, jag blir lika ledsen oavsett vad jag köpt o inte köpt. Men på ngt sätt när jag började köpa o förbereda de här sakerna så blev tankarna liksom ljusare. O jag började mer känna att gud va kul, det kommer en liten kotte som ska ha allt detta.

:)
 
Sv: Ologisk oro

Jag funderar på om det inte är någon fas man går igenom, känner igen mig så mycket i det du skriver.

jag var jättesäker på att dert aldrig skulle komma ut en frisk bebis, jag satt som besatt på nätet och läste ena hemskheten efter den andra om vad som skulle kunna hända.

Och när jag köpte något åt bebis i magen fanns alltid tanken där att "Ja men det kommer inte att komma en frisk/levande bebis"

Dock gick det över när magen började växa till sig ordentligt och jag kände att jag fick mer kontakt med han därinne i magen.
 
Sv: Ologisk oro

Oj vad jag känner igen mig!

Jag har mått piss under hela min grav. inte fysikst, utan psykiskt. Trott att bäbisen bara kan försvinna i magen, att den är död, att den har två huvud osv osv.

Jag trodde att det skulle släppa, men det har det inte gjort. Är iof bara i vecka 19, men det har varit LÅÅÅNGA 19 veckor.

Mitt råd är att försöka ta det lugnt ( jag vet hur lätt det är, INTE) Tänka positivt, och PRATA om hur du mår med din sambo och BM!

Lycka till!

*kramar*
 
Sv: Ologisk oro

Jag var likadan, dock blev det bättre i slutet av graviditeten, men nu när killen väl är född så är jag nojjig igen. Springer och tittar till honom hela tiden när han sover.
 
Sv: Ologisk oro

Man ska nog försöka att inte läsa för mkt på forum o likn. Sen hör det som sagt nog lite till att man oroar sig ändå, det kanske är för att man ska vara lite mer försiktig med vad man gör osv. :smirk:
 
Sv: Ologisk oro

Man ska nog försöka att inte läsa för mkt på forum o likn. Sen hör det som sagt nog lite till att man oroar sig ändå, det kanske är för att man ska vara lite mer försiktig med vad man gör osv. :smirk:


Vissa forum undviker jag. Upptäckte detta tidigt under graviditeten. Kom på att det måste vara omöjligt att föda ett friskt barn. Det fanns ju alltid någon procents chans att drabbas av det ena och några promilles chans att drabbas av det andra. Undrar hur det kan finnas så många människor på jorden som är fullt friska med tanke på alla risker....
 
Sv: Ologisk oro

Jag känner igen mig i allt du skriver... :crazy: Jätte jobbigt att gå och noja sig för ALLT... Är nu i v38 och jag både längtar och fasar till förlossningen för tänk om mina hemskaste tankar blir verklighet då,att det är nåt fel på bebis eller att allt går åt skogen.. Försöker verkligen tänka positivt för vad hjälper det att oroa sig nu.. Logiskt men inte så lätt att genomföra. Du är inte ensam om dina konstiga tankar! KRAM!
 
Sv: Ologisk oro

Tack allihopa, ni är så gulliga!De här känslorna kommer och går. Kan borde tvinga bort sånt ett tag och kast mig in i planering och shopping. Det är nog tur att jag har så mycket på jobbet nu, hinner inte tänka så förfärligt mycket när jag jobbar över varje dag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Om det är någon här inne som kan ge mig råd om hur man ska hantera sin oro när det gäller sin allergiska hund. Får ont i magen varje...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 318
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 999
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Hej, Jag är 30(!) år. Lever sen tre år tillbaka med min fina sambo. Vi har båda långa utbildningar, fasta jobb, bra löner och...
2
Svar
23
· Visningar
4 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp