Öllöv Originalsko, gummisko. Bra?!

L

Lord Owen

Har hört talas om Öllöv Originalsko och nu undrar jag om någon här har det på din häst? Verkar hästarna tycka mer om att gå med "gummisko" än med den klassiska skon eller syns det ingen skillnad? :confused: Har hört av hovslagare att det skulle vara svårt att få dessa skor att hållas på eftersom de "töjer ut sig" när hästen går så att sömmarna lossnar och det bli tappskor lätt.

Vad tycker ni om gummiskor? Någon som har det? Berätta! :) :) :bump:

Sv: Öllöv Originalsko, gummisko. Bra?!

JAg har provat det som alternativ till PG men gillade dem inte alls, dels så försvann gummit på tårna direkt och visst är det bra med överrullning snabbare i fram ,men det kändes om att de stupade framåt istället.
Sen så var det det att hovarna blev sämre och de sprack och skorna töjde sig precis som du sa så det blev ett kort försök.
Synd för iden är bra, men de är lite klumpiga tycker jag.

Jag funderade också på att testa dem (prismässigt ligger de ju bra jämfört med andra skor) eftersom han var litet öm förut.

Dåligt att gummit inte är så pass slittåligt att det håller för det de är tänkta för :mad: . En sko som töjer sig lite skulle kanske annars kunna vara bra då ju hela hovmekanismen är lite töjbar och rör sig. Det där med att hovarna blir trasiga kan ju bero på att är gummit rör sfig så kanske det sliter en hel del på hoven. Annars vore det ju bra om någon kunde komma på en bra modell av gummisko som kunde ersätta den klassiska lite grann, kanske kan vara bra för ömma hästar. Hittils verkar de flesta gummiskor varit skit :mad:

Varför inte testa Hippogrip (en syntetisk sko), om det är annat material i skon du vill ha? Hioppogrip har nog ungefär densamma hållbarhet som järnskor. Du har inga problem med sömmar som lossnar med HG i alla fall efter vad en hovslagare som skor med dem sagt till mig. Den hovslagarens kunder var mycket nöjda med HG istället för vanliga järn.
Kolla in:
www.softlife.se

Mvh

peter_lundin skrev:
Problemet med hippogripp är att den belastar sulan för mkt.
PL

Att den belastar sulan för mycket är ju inte något som gäller för alla häster.

Belastning av sulan är positivt om hästen inte får ont av det.
Hippogrippen blir som 6-8mm extra hovvägg/sula. Tycker att det är ett bra alternativ till barfota.

Jag har dock upplevt att broddarna kan ge punkttryck. Min häst ar hippogrip fram och jag var tvungen att ta bort tåbroddarna för att han kände av dem, så han går tyvärr bara med brodd i trakterna nu.

Det enda man kan göra är att prova och se om det funkar för ens egen häst.
Hovslagare med erfarenhet av hippogrip är dock en stor fördel att ha för de är lite knepiga att spika på, rör sig lätt och så drar de ihop sig lite för varje sömtag. Man ska sära bort så lite som möjligt innan så man inte står där med en för lite sko när den väl sitter på...
Men med en duktig hovslagare och hyfsad hovkvalitet så sitter de superbra.

tycker inte hippogrip låter toppen heller......man vill ju ha en sko som har minsta möjliga minusgrejjer....de flesta gummiskor är tyvärr dåligare än järnskor. punktryck med broddarna tycker jag låter vansinnigt. och att bara rida med traktbroddar låter livsfarligt :d

Vill bara förtydliga:
Jag är mycket nöjd med hippogrippen!
Kommer aldrig att sko med nåt annat igen.

Lagom friktion, hoven kan utvidga sig, bra stötdämpning, inga styltor.

Det enda problemet är att min häst reagerade på broddarna. Men å andra sidan så har jag broddat honom en gång under de två tidigare vintrar jag haft honom så det är egentligen inget större problem för mig. I fortsättningen får han gå med obroddade hippogrip helt enkelt (är bara skodd fram).
Anledningen till att vi låter traktbroddarna sitta kvar är helt enkelt för att de inte går att få av.

Tåbroddarna lyckades hovis efter många om och men få bort men eftersom skorna är böjliga så får man för lite motstånd när man ska dra bort traktbroddarna.

Jag väljer hippogrip för att de har just minst antal minus för mig och min häst :d

Senast ändrad:

Jag ska pröva sko med Öllöv nästa gång det är dags. Jag har själv sysslat med löpning en del och själv upplev hur kroppen reagerar på stumt/hårt underlag. Hästar funkar väl i och för sig lite annorlunda än människor, men jag har i alla fall resonerat som följande. I och med att backen är bar alternativt isig och stenhård så känns det som om järnsko inte är ideal om man vill annat än skritta. När jag löper med skor som är utslitna så märks det direkt i knän och leder när man sprinnger på ovannämnda underlag (eller asfalt), men med bra skor (bra stötdämpning) är det inga problem. Så det känns att stötdämpning bör vara viktigt även för hästar.
Jag har hört att hästar som skos med gummiskor sliter dem rejält i början (första gångerna man skor med dem) men att det sen regleras. Min foderhäst som jag hade för en massa år sedan hade gummiskor för att han hade en del problem med benen och det funkade bra. Kan inte minnas att de slets mer än vanliga skor.

Prova cabato istället. Det är också en gummisko som brukar användas på travet. Gummit är närmast hoven och sedan är det antingen järn el. aluminium mot marken. Det skonar hästens ben eftersom det inte blir lika stumt när hästen sätter ner hoven. Hoven kan glida lite mot marken medans öllöv skon gör att gummit "hakar i" marken direkt när hoven sätts ner. Funkar som en vanlig sko fast stötdämpande och inte lika klumpig som öllöv.

Jag tycker skon är jättebra!Gallorna på min förra häst försvann å det bildas inga snöstyltor under hovarna.
Enda nackdelen är att man inte kan använda samma skor till 2 skoningar då de inte brukar hålla för det.

Tack för tipset Storm. Ska pröva dem också och se vad som funkar bäst.

chrysler, vilka skor menar du? öllöv?

jag vill gärna byta till gummiskor men jag tycker öllöv verkar lite mysko. har funderat på hippogrip också men tycker inte de verkar helt toppen heller. ska kolla upp cabato skon också. ;)

undrar egentligen om det är positivt ut hästens synvinkel att skon "hakar fast" i underlaget direkt som öllöv eller att den glider lite som diverse järnskor gör? vad tror ni?

Glidmomentet ska vara så nära barfota som möjligt.
Hippogrip ligger nära barfota. Nackelen att hästen kan ömma av broddarna, vet inte hur vanligt det är men min jorde iallafall det.

öllövskon är visst gjord av nån annan gummiblandning numera och ska inte haka i underlaget som de gjorde förr.

Öllövskorna är ju desutom jättetjocka och det blir väldigt svårt för strålen att få stöd mot underlaget.

Cabato är ju som järnskor. Nackdelen med dem är att de inte flexar men det ger åtminstone mer stötdämpning än vanliga järnskor.

Finns nån tysk gummisko som är genomskinlig, vet inte namnet dock

det tänkte jag också på, man vill ju att strålen ska få ta lite stöd på marken men med öllöv så tror jag inte den ens nuddar marken.

men hur är det med barfota då, glider hoven mot marken eller inte? :confused: :p

Barfota blir det ett visst glidmoment men jag tänker mig att glimomentet blir större med järnskor. Men från hälsosynpunkt tror jag inte att det är nån större skillnad mellan barfota och järnskor om man bara tänker på glidmomentet.

Jag har prövat Hippogrip, tyvärr passade det inte alls min häst eftersom han behöver ordentligt stöd av insidan av skon. Dessutom var broddarna så dåliga för blixthalkan att han ramlade och slog knät i hagen...:(
Fast å andra sidan har jag en kompis som är jättenöjd med skon, så jag antar att det måste passa hästen helt enkelt. Det är kul att det kommer ut lite andra alternativ till järnskon :) (som känns uråldrig, men funkar bra).

Jag provade öllövskor på ponnyn jag hade för några år sedan. Det jag tyckte var att han fick dåligt fäste på halt underlag såsom blöta löv eller stenar. Han halkade mer än med vanliga järnskor.

okej, det var ju lustigt för öllöv går ju ut med att hästen ska halka mindre. ser man på :devil:

järnskon funkar ju bra för de flesta men det är alltid kul med nya skor på marknaden och helt plötsligt kanske någon kommer på något som funkar bättre än järnskon.

vad kostar cabatoskon?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 317
Senast: Lejd
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej, Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III