• Trav
  • Trådstartare Trådstartare synthetisk
  • Startdatum Startdatum
S

synthetisk

Såg en kusk häromdagen som fått böter för oljud under lopp. Exakt vad innebär det och var går gränsen?

Sv: Oljud

Oljud uder loppet är precis vad det är. Kusken är för högljudd helt enkelt. Gränsen anses väl vara passerad när det börjar låta illa...

måste väl vara om man skriker åt hästen eller annat ekipage, kan jag tänka mig

eller nåt sånt

Jo, men jag tänkte mer på var man drar gränsen och hur pass hårfina skillnaderna är. Liksom, hur pass högludd måste man vara för att det ska kunna klassas som oljud :) Jag tycker det är kuskar som skriker på hästarna i var och varannat lopp, men alla bötfälls tydligen inte.

Gränsen är ganska flytande. Det skriks rätt ordentligt. Jag har hört några roliga citat som hörts i travlopp... Ibland ser man ju kuskar som inte kan hålla sig för skratt... :D

Oljud är oftast högljud vrål, för att driva, eller otrevligheter som skriks mellan kuskarna. Ljud förekommer i alla lopp, vad som är oljud är en bedömningsfråga för domarna.

De försöker nog främst att få bort de som försöker styra fältet med sina rop och skrik!
- Nej, inte ut där! (där ska ju jag ut)
- Akta dig! ( jag har egentligen inte tillräcklig plats att gå ut på)
- Det finns INTE plats! (sjumilalucka)

Ofta försöker de påverka ovana kuskar med sina skrik.
Igår var det för övrigt några till som bötfälldes för oljud: klicka.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Hemmet Min hyresvärd har fixat ett sophus med sortering, men där finns bara plastsortering för hårdplast. Går inte all plast i samma behållare...
2
Svar
29
· Visningar
1 512
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka