Sv: oljor.

vetegroddar vet ja inte riktigt, men ja tror att linfröolja ger protein och energi. men e inte säker. :crazy:

ÄKTA Vetegrodds olja är JÄTTE bra för hästens hårrem. Den ger snabbt bra resultat och motverkar mjällbildning osv. Hjälper även till för att hålla magen i trim. lifröolja fungerar på samma sätt men man behöver ge mer och ger inte lika bra effekt.

Klipper ut lite fakta jag hittat på nätet. Tyvärr är min linfröolja i stallet så jag kan inte titta på innehållsdeklarationen om det står något om E-vitamin i linfröolja. Fettsammansättningen på dem tycks vara ganska lika.

Vetegroddsolja är mycket E-vitaminrik
Oljan innehåller också lecitin, steroler och karotin liksom en stor mängd fleromättade fettsyror så-som linol- och linolensyra.

Linfröolja är en av de rikaste källorna till de livsnöd- vändiga fleromättade fettsyrorna linolensyra (omega-3) och linolsyra (omega-6).

Linfröolja gör hårremmen glänsande! I Fibergi som jag ger mina hästar är det linfröolja och deras hårremmar glänser. Alla undrar vad jag gör med dom.. brukar skämta med dom att jag ryktar dom i timmarvis :smirk: Nej då, brukar tala om min "hemlighet" :rofl:

Vetegroddsolja ger naturlig E-vitamin. Enligt vissa källor är det lättare att tillgodogöra sig naturlig e-vitamin än de framställda på syntetisk väg. Varsamhet dock, e-vitamin är fettlöslig och kan överdoseras med förgiftning som följd.

Linfröolja har du redan fått många bra svar på, jag ger det som energifoder som dessutom ger helt oslagbart fin hårrem. Kanske inget att ge den superpigga hästen...

Vetegroddsolja vet jag inget om.

Däremot har jag läst mycket om linfröolja eftersom jag utfodrar mig själv med det ;)
Är veg. och läst en hel del näringslära, själv tar jag linfröolja för att tillgodose mitt behov av omega 3.

Men jag är skeptisk till att ge hästar linfröolja, eftersom det är en mycket känslig olja som förstörs om den behandlas fel!

För det första måste den vara kallpressad, eftersom många nyttiga ämnen i den förstörs helt vid upphettning.

för det andra har den lätt för att härskna, och ska därför förvaras kallt (i kylskåp) och i en mörk förpackning.

Visst kan man köpa billig linfröolja i mataffären t ex, men då är den ofta "felbehandlad" så frågan är till vilken nytta man har den då..

Klipper ut lite fakta jag hittat på nätet.

Linfröolja är en av de rikaste källorna till de livsnöd- vändiga fleromättade fettsyrorna linolensyra (omega-3) och linolsyra (omega-6).

Poängen med linfröolja är att den inte innehåller särskilt mycket omega 6-fettsyror, men mycket omega 3. Olja innehåller för övrigt inget protein.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 589
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 173
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka