P

Pälskling

Vilken olja föredrar ni att fodra med? Oliv-, raps-, majs- eller någon helt annan olja?

Jag har hört att rapsoljan är i stort sett lika "bra och nyttig" som olivoljan, men att majsolja passar hästar bäst, varför?
 
Sv: Oljor

Ja bra fråga-och varför ger man oljan. Läste nånstans att 1 dl rapsolja om dan är bra för gamla hästar men vad är det som saknas i min foderstat då? Eller är det bara så?..Mvh
 
Sv: Oljor

Olja är energirikt. En del säger också att hästarna får blank och fin hårrem av olja, men jag vill åt just energin.
 
Sv: Oljor

Tror inte att rapsolja är bra för hästar. Innehåller något ämne som jag inte minns namnet på. Jag köper linfröolja på ICA (billigast) eller alternativt solrosolja. Testa att ge hästen solrosfrön (skalade) som godis, de älskar det! :d
 
Sv: Oljor

Läste i "Utfodrings - ABC" från Krafft detta om rapsolja:"Det finns anledning att vara försiktig med denna fettkälla, eftersom det finns indikationer på att rapsolja kan påverka hästens hormonsystem på ett sätt som kan vara nedsättande för prestationsförmågan och allmäntillståndet "

Sojaolja och majsolja anses vara det bästa att ge hästen.
 
Sv: Oljor

Men båda innehåller mkt energi? Så om jag har et väldigt energirikt hö och tom har problem med att få ner Mj + att min häst redan är väldigt blank o fin i pälsen, så finns det ingen anledning att ge detta trots att hon är 24 år, eller?
 
Sv: Oljor

Nej, då finns inget behov av att ge din häst olja. All olja är väldigt energirik.
 
Sv: Oljor

Majsoljan påstås vara mildast mot magen. verkar troligt tycker jag när man ger majsvälling till bebisar med besvärlig mage. I övrigt ger majsoljan en blank o fin päls..

Testade en gång o gav 2 st 2-åringar varsin olja (majs o raps) o den som fick majsoljan blev blankare o finare. Om det berodde på hästarna eller på oljorna låter jag vara osagt..
 
Sv: Oljor

Jag ger olja i fodret för att få upp energin. Har ett grovfoder med kvot på 10 nämligen! Plus att olja/fett är en lättsmält energikälla. Däremot kände jag inte till att rapsolja kan vara farligt att ge. Har gett majsolja mest, men gav lite rapsolja när majsoljan tog slut. Nu får de matolja (vet inte vilka oljor som ingår) eftersom det var billigast. Fölet får 2 dl och de två stora får 4 dl var/dag.
 
Sv: Oljor

Jag vet hästar som dagligen fått rapsolja utan problem, men det har ju inte varit några hårdpresterande hästar utan promenadhästar.

Men jag väljer nog en annan olja efter att ha läst att rapsoljan kan vara olämplig att ge häst, man vet ju aldrig, kanske kan det ge problem på sikt.
 
Sv: Oljor

Ger mina hästar majs eller solrosolja..har en fång ponny och vart då rekommenderad att ge 1 dl om dagen för att hålla igång magen av vetrinär på strömsholm och det gör den verkligen! Toppen! :)

Ger oxå mina stora ridhästar olja vid installningen för att hålla igång magen o.s.v.Ger dem oxå det när tävlinssäsongen börjar just för energin och magen i samband med resor och så.

Fin päls och len päls för de på köpet! ;)
 
Sv: Oljor

Ja, så när hade krafft något vettigt att säga ?? enligt Planck så är det hugget som stucket vilken olja man vill använda.....MEN majsoljan smakar bäst.
 
Sv: Oljor

Jag har tänkt börja ge olja till min pålle. Har hört att det ska hjälpa om hästen har svårt för att sätta hull. Är det någon som gett olja av den anledningen? Hjälpte det?
 
Sv: Oljor

Sweet skrev:
Läste i "Utfodrings - ABC" från Krafft detta om rapsolja:"Det finns anledning att vara försiktig med denna fettkälla, eftersom det finns indikationer på att rapsolja kan påverka hästens hormonsystem på ett sätt som kan vara nedsättande för prestationsförmågan och allmäntillståndet "

Sojaolja och majsolja anses vara det bästa att ge hästen.
¨

Detta har jag också läst.
Och att den inte är bra har jag trott väldigt länge...
___________________________________________________________

Jag har läst en studie för en tid sedan om hur fett påverkar hästar. Den handlade framförallt om högfetthavre men det stog också om olja och då om majsolja.
Det visade sig iaf att ston påverkades i större utsträckning än valacker och hingstar.
Dom påverkades på det sättet att dom bla fick mindre reaktioner för plötsligt uppdykande föremål och så blev dom mera lyhörda för hjälper. Försök som gjorts på möss (med fleromättade fetter) visade att möss som fick fleromättade fetter fick lättare att lära sig än de möss som inte fick tillskott av fleromättade fetter.
Vet dock inte hurvida detta kan stämma på hästar. Det bord dock fungera så på alla levande varelser efter som att hjärna och nerver är beroende av fleromättade fettsyror för att utvecklas normalt.
Men vad jag vet så finns det inga studier på hästar som styrker detta.
_________________________________________________________

Jag ger och har alltid gett min häst majsolja ca 1,5dl/dag delat på 2 mål. Jag ger det dels för pälsen men också för att hon har väldigt lätt att tapa vikt och så länge hon fått oljan har hon hållt hullet bättre
 
Sv: Oljor

Förr i tiden innehöll raps erukasyra som man misstänkte kunde framkalla struma. Dagens rapssorter innehåller inte det. Raps innehåller betydligt mer av de nyttiga fleromättade n-3 fetterna än majsolja, Mest sådana innehåller dock linolja och fodertran.
 
Sv: Oljor

Jag fodrar mitt lilla Rp-sto med 15 ml av vardera tistelolja och rapsolja hon får även 1/2 dl linfrö om dagen. Linfrö för att det är bra för magen och oljorna är essensiella = livsnödvändiga för kroppen och gör även pälsen tät och blank. Tar sjäv oljorna och ger även barnen och hunden av den............

Loggan
 
Sv: Oljor

Min gamla hovslagare tyckte rypsolja (nej jag har inte stavat fel, jag menar ryps) var bra. Den innehåller ju mkt e-vitamin som är bra för musklerna, om jag inte minns fel. Han påstod också att det var bra att ge när de fäller, men hurvida det stämmer vet jag inte... funderar på att ge hästen lite för att se om det har ngn effekt vid fällningen.

Finns att köpa i 25 L dunkar för inte en alltför dyr penning, tror att den marknadsförs som ngn slags foderolja.. rekommenderad dos/dag är ½ till 1 dl.
 
Sv: Oljor

Mynta2 skrev:
Ja, så när hade krafft något vettigt att säga ?? enligt Planck så är det hugget som stucket vilken olja man vill använda.....MEN majsoljan smakar bäst.

Det är ju fler som har hört att rapsoljan kan vara olämplig att ge hästar, och då från andra källor än Krafft.

Jag skulle inte heller tro på vad en av de största fodermärkena i sverige sa om något som dom inte marknadsför själva, men jag har hört dåliga saker om rapsolja förr därför skulle jag nog välja en annan olja.
 
Sv: Oljor

HelenaHandberg skrev:
Förr i tiden innehöll raps erukasyra som man misstänkte kunde framkalla struma. Dagens rapssorter innehåller inte det. Raps innehåller betydligt mer av de nyttiga fleromättade n-3 fetterna än majsolja, Mest sådana innehåller dock linolja och fodertran.

Majsoljan innehåller mer fleromättat fett än raps...

Majsoljan innehåller
12,2 mättade, 25,8 enkelomättade, 56,9 fleromättade
Rapsoljan innehåller
6,3 mättade, 56,4 enkelomättade, 30,1 fleromättade
Linolja har jag tyvär inga siffror på...
-----------------------------------------------------
Det finns andra oljor som har hög halt av fleromättade fetter tex...

Druvkärneolja
10,8 mättade, 17,9 enkelomättade, 66,3 fleromättade
Sojaolja
14,5 mättade, 22,0 enkelomättade, 58,5 fleromättade
Solrosolja
10,4 mättade, 20,8 enkelomättaade, 63,6 Fleromättade
Tistelolja
8,7 mättade, 10,6 enkelomättade, 75,7 fleromättade
Vetegroddolja
16,6Mättade, 18,0 enkelomättade, 59,6 fleromättade.

Hurvida det är bra att ge druvkärneolja eller solrosolja till häst kan jag inte svara på.

När jag utfodrar min häst brukar jag försöka att tänka på var som är "naturligast" att ge eller väl beprövat.
Så druvkärneolja och solros är inget jag skulle ge även raps är en sån sak som faller bort. Majs har jag valt efter som att majs som foder till hästar är beprövat.

Jag har skrivit till SLU och frågat ang rapsolja bara för att höra om det är något nytt som har kommit fram.

Källa till mängden fett i de olika oljorna är livsmedelsverket livsmedelsdatabas.
 
Sv: Oljor

Ja majsolja innehåller mer fleromättade n-6 fetter dvs fetter där den första lediga bindningen sitter på den 6e kolatomen. Men det är de fleromättade fetter av n-3 serien, alltså där den första dubbelbindningen sitter på den 3e kolatomen, som är dett fett vi såväl som hästen får i oss för litet av. Den är viktig för normalt lagom fungerande immunförsvar, för att minska bakterietoxiner i tjocktarmen, för päls mm mm Därför är det bra om en större del av hästens (och vårt) fettintag kommer ifrån n-3 fetter- lin raps fisk troligen också tistelolja som nämndes ovan och rybs men har inte data på dessa. N-6 fetterna får vi i oss så mkt ändå. Men som energikälla är ju majs helt OK.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
475
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 851
Senast: Freazer
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp