Oljerock-skötsel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tenesie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 18 756
Sv: Oljerock-skötsel

Finns bara ett sätt:

Använd den !!!

Ju mer du använder den ju mer go´ blir den.

Vaxa ???

Mina engelska oljerockar har jag aldrig haft vax på...

Jag torkar bort ev. fläckar med en lätt fuktad svamp och sen tar jag en vanlig s.k. kökssvamp med en eller två droppar olja på, och det räcker till hela jackan. det gör jag sådär vart femte år eller så...
Mina rockar brukar jag ha ca 15-20 år innan jag behöver skaffa en ny...
Vilket jag just har gjort då den rock jag köpte dec-89 i London tyvärr var helt utsliten :(

Har även en nästan ny hängandes i garderoben därför att jag tyvärr gick upp rätt mycket straxt efter jag köpte den, mars-91 i York(England), pga allt kortison jag blev tvungen att äta pga min reumatism...

Japp, vaxa!

Vi säljer engelska (Barbour) oljerockar i butiken där jag jobbar och skötselråden från Barbour är att vaxa jackan om/när den börjar kännas torr. Och att om man fått sand/grus på jackan så ska man spola bort det och inte gnugga för då kan det rispa tyget.

Fast jag har ingen oljerock själv så jag kan inte uttala mig om hur det funkar i praktiken ;)

Men vax som är till för oljerockar. Finns säkert en massa olika märken, kolla i affären där du köpte den! Eller i nån annan affär där de säljer oljerockar.
I butiken jag jobbar i har vi vax från samma märke som själva rockarna.

Okej... men att göra som jag gör fick jag lära mej på 70-talet när jag skaffade min första oljerock, dock har jag aldrig haft någon från Barbour förståss... dom var liksom inte i min prisklass så att säga...

Okej.. antingen har det ändrats eller så gör folk olika helt enkelt!

Haha.. inte i min prisklass heller ;)

Hej!
Hänger den fortfarande i garderoben? Vilken storlek, i sånna fall?
Med vänlig hälsning,
LP

Oj, den gav jag bort för många år sedan. ....

Tråden är jättegammal, > 6 år. ....

Liknande trådar

Utrustning Hej alla. Ni som har storbalar med nät över, behöver man fixa med nätet när hästarna ätit några dagar, eller slänger man över det och så...
Svar
5
· Visningar
332
Senast: Valle
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
339
Senast: lillan222
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 847
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka