J

JennyK

Jag tänkte börja ge mitt sto olja för att få upp hullet, hon är ganska mager nu. Hon är dräktig, rids varannan dag och har en liten fölis som diar. Jag ger henne hö och ungefär 1 kg hippo alfa nu.
Men jag undrar, vilken sorts olja ska man köpa?

Sv: Olja

Jag är inte säker på att det är olja som fattas din häst. När man ger di åt ett föl går det åt väldigt mkt proteiner och energi. Om stoet får i sig för lite protein i maten tas det av hennes muskler i stället och hon tunnar ur.

Beroende på ras och hur gammalt fölet är behövs olika mkt men det kan röra sig om ett behov på 1000 gram smältbart råprotein per dag. I 1 kg Hippoalfa finns 135 gram smältbart råprotein. Sen beror det på hur mkt som finns i ditt hö. HH

Rapsolja är att rekommendera om du ska ge henne olja.

Protein behövs troligen. Sojamjöl är utmärkt att lägga till.

Hälsning Maja

Digivande ston har stort proteinbehov, olja är ett enegitillskott.
Proteinrika tillskott är t.ex. soja eller luserpellets/hackad lusernstrå.
Allra lättast att kunna se hennes behov är att ha en analys på höet, se vad det innehåller och därigenom se vad man behöver tilllägga.
Men ett digivande sto har ett högt proteinbehov så utgå därifrån =)

Digivande ston har stort proteinbehov, olja är ett enegitillskott.
Proteinrika tillskott är t.ex. soja eller luserpellets/hackad lusernstrå.
Allra lättast att kunna se hennes behov är att ha en analys på höet, se vad det innehåller och därigenom se vad man behöver tilllägga.
Men ett digivande sto har ett högt proteinbehov så utgå därifrån =)

Okej, men jag tänkte ändå öka på Alfan nu, men det kanske är bättre att komplettera med lusernpellets också. Men jag tänkte ge lite olja ändå också. Hon är en lättfödd fjording, men just när fölen diar har hon väldigt lätt för att falla ur totalt. Har inte gjort nån höanalys ännu på årets hö, men jag tror inte det är världens energirikaste precis.

lånar knapp

"Fettet, oljan, är utvinns i Sverige främst ur rapsfröet. Rapsoljan raffineras och används i bl. a. margarintillverkningen, men även som motorolja av olika slag. Om rapsolja används i hästutfodringen bör man vara uppmärksam på att det är olja av livsmedelskvalitet som används. Linolja används främst inom målarindustrin och inte speciellt till foder eller livsmedel. Soja-, och majsolja extraheras från sojaböna resp majskornet.
De olika oljorna har ganska likartad sammansättning, innehållet av de olika fettsyrorna kan skilja sig åt något. Vår kunskap är mycket dålig om hur hästen reagerar på olika fettsyror, och det är därför omöjligt att säga om den ena eller andra oljan är mer eller mindre bra till hästar."
Citat från SLU´s hemsida.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder#20

Det står även:
"Hästen har ingen gallblåsa som kan koncentrera gallan för att sätta in en "stötdos" om foderfetthalten blir hög. Det finns alltså stor risk för fodersmältningsproblem med diarré och övriga problem om fett ges i för stora mängder. Dessutom kräver en så hög energitillförsel utomordentliga möjligheter för motion och rörelse så att unghästarna inte blir feta. En mindre giva = 1-2 dl av majs-, soja-, eller rapsolja fördelat över kraftfodergivan kan ha en gynnsam effekt på utvecklingen av unghästarna. De anses få en blank fin hårrem. En viss mängd fett behövs för resorbtionen av de fettlösliga vitaminerna och speciellt om de inte finns havre i unghästens foderstat kan fettinnehållet bli onödigt lågt."

Hälsningar från en som ger 1 dl majsolja till sin svårgödde gamling.

Ja jag är generellt emot att ge hästar (eller hundar eller andra djur, gäller även människor) sånt som de inte är evolutionärt anpasssade för att äta.

Mitt sto får kraft nu medan de fortfarande går på bete men jag hoppas kunna dra ner det till ett minimum när vi börjar ge
hö/stallar in och analysen kommit.
Hon är rätt tanig (eller var kan jag snart skriva) så jag har även gett henne ca 1,5 dl olja i maten nu i början. Men det är som sagt nödåtgärder från min sida och inte nåt jag planerar att fortsätta med

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 306
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 011
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama